Verzoekschrift indienen
Er zijn verschillende voorwaarden waar een verzoekschrift aan moet voldoen. Deze staan beschreven in de ‘Regeling van de commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven’ (PDF, 361.77 KB). Deze voorwaarden heten ‘ontvankelijkheidsvereisten’.
Pas als het verzoekschrift aan alle voorwaarden voldoet, mag de commissie het verzoek (oftewel het ‘verzoekschrift’) inhoudelijk behandelen.
Wanneer u uw verzoek indient, bepaalt de commissie eerst of het aan de voorwaarden voldoet. Om u een idee te geven of uw verzoek aan de voorwaarden voldoet, kunt u gebruik maken van de volgende controlevragen:
Indienen per mail of brief
U kunt uw verzoekschrift ook indienen via een e-mail naar cie.vz@tweedekamer.nl of schriftelijk via:
Tweede Kamer
T.a.v. commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Beschrijf in uw mail of brief zo duidelijk mogelijk uw verzoek aan de commissie. Vermeld altijd:
- Individuele kwestie waarin de rijksoverheid volgens u een verkeerde beslissing heeft genomen;
- Wat uw verzoek is aan de commissie;
- Welke documenten u eventueel meestuurt ter ondersteuning;
- Uw contactgegevens (naam, adres en bij voorkeur e-mailadres en telefoonnummer).
Op maandag t/m donderdag zijn wij tussen 9.00 en 17.00 uur telefonisch te bereiken op 070-3182069 (m.u.v. van de recesperioden). U kunt ons bereiken via e-mail: cie.vz@tweedekamer.nl. In verband met het zomerreces (5 juli 2024 t/m 2 september 2024) kan het langer duren voordat u een reactie ontvangt op uw vraag of op uw verzoekschrift.