Verzoekschrift indienen

Er zijn verschillende voorwaarden waar een verzoekschrift aan moet voldoen. Deze staan beschreven in de ‘Regeling van de commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven’ (PDF, 361.77 KB). Deze voorwaarden heten ‘ontvankelijkheidsvereisten’.

Pas als het verzoekschrift aan alle voorwaarden voldoet, mag de commissie het verzoek (oftewel het ‘verzoekschrift’) inhoudelijk behandelen.

Wanneer u uw verzoek indient, bepaalt de commissie eerst of het aan de voorwaarden voldoet. Om u een idee te geven of uw verzoek aan de voorwaarden voldoet, kunt u gebruik maken van de volgende controlevragen:

Controlevragen vooraf
*

Heeft u een van de bovenstaande vakjes niet aangevinkt?

Dan kan het zijn dat uw verzoekschrift om die reden niet behandeld kan worden. Het kan zijn dat u wel de mogelijkheid hebt om bezwaar te maken tegen een beslissing (beschikking) waar u het niet mee eens bent. Voor meer informatie over hoe u bezwaar kunt indienen, zie de informatie op de website van de Rijksoverheid: Hoe kan ik bezwaar maken tegen een beslissing van de overheid? | Rijksoverheid.nl.

Heeft u hier vragen over? De staf van de commissie denkt graag met u mee. Zie contactgegevens onderaan deze pagina.

Webformulier indienen verzoekschrift

Beschrijf kort uw individuele kwestie waarin de rijksoverheid volgens u onjuist heeft gehandeld. Beschrijf waarom u een verzoek indient, wat uw persoonlijk belang is en wat uw vraag is aan de commissie.

Maximaal 5000 karakters.

Zijn er documenten die de commissie kunnen helpen om uw verzoek beter te begrijpen en om tot een goed oordeel te kunnen komen? Dan kunt u deze documenten hier uploaden. Denk bijvoorbeeld aan documenten met daarin de beslissing, een kopie van de klacht die u heeft ingediend bij deze organisatie (met daarin uw persoonlijke overwegingen) en mogelijk ook vervolgcorrespondentie die daarna is gekomen. U kunt in totaal 5 documenten uploaden. Wilt u meer documenten uploaden? Neem dan contact op met de staf van de commissie via onderstaande contactgegevens.


Maximaal 5 bestanden.
2 MB limiet.
Toegestane types: gif, jpg, jpeg, png, odf, pdf, doc, docx, xls, xlsx.
Gewenste aanspreekvorm
*

Als u eerder contact heeft gezocht, kunt u hier het referentienummer aangeven.

De Tweede Kamer zorgt voor passende beveiliging van de persoonsgegevens die zij onder zich heeft, in lijn met de daarvoor geldende wettelijke eisen en richtlijnen. De Tweede Kamer gebruikt uw gegevens alleen voor de behandeling van het verzoekschrift en bewaart deze persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk. Indien uw verzoekschrift in behandeling wordt genomen, zal de commissie het verzoekschrift inclusief uw gegevens ten behoeve van het onderzoek delen met de betreffende overheidsinstantie. Op deze pagina leest u meer over hoe de Tweede Kamer met uw gegevens omgaat.

Indienen per mail of brief

U kunt uw verzoekschrift ook indienen via een e-mail naar cie.vz@tweedekamer.nl of schriftelijk via:

Tweede Kamer 
T.a.v. commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Beschrijf in uw mail of brief zo duidelijk mogelijk uw verzoek aan de commissie. Vermeld altijd:

  • Individuele kwestie waarin de rijksoverheid volgens u een verkeerde beslissing heeft genomen;
  • Wat uw verzoek is aan de commissie;
  • Welke documenten u eventueel meestuurt ter ondersteuning;
  • Uw contactgegevens (naam, adres en bij voorkeur e-mailadres en telefoonnummer).

Op maandag t/m donderdag zijn wij tussen 9.00 en 17.00 uur telefonisch te bereiken op 070-3182069 (m.u.v. van de recesperioden). U kunt ons bereiken via e-mail: cie.vz@tweedekamer.nl. In verband met het zomerreces (5 juli 2024 t/m 2 september 2024) kan het langer duren voordat u een reactie ontvangt op uw vraag of op uw verzoekschrift.