Betty de Boer als binnenvaartrapporteur naar Berlijn
Door strenge regelgeving is het voor binnenvaartschippers steeds lastiger om hun werk uit te voeren. Dit probleem zal Betty de Boer (VVD) in Berlijn onder de aandacht brengen. Op donderdag 20 en vrijdag 21 maart voert zij daar namens de commissie voor Infrastructuur en Milieu gesprekken met onder anderen het ministerie voor Verkeer en leden van de Bondsdag.
De commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer verwacht dat het vervoer over de binnenwateren in de komende tijd zal toenemen, zeker met de uitbreiding van de Rotterdamse haven en de verwachte economische groei. De commissie ziet de binnenvaart als een duurzame manier van vervoer, die bovendien geen last heeft van filevorming.
Nederlandse binnenvaartschippers hebben echter steeds meer te maken met gedetailleerde regelgeving, waardoor schippers hoge kosten maken en vooral oudere schepen uit de vaart moeten worden genomen.
Centrale Commissie voor de Rijnvaart
Meer dan 10.000 binnenvaartschepen bevaren de Rijn. De veilige en vrije doorvaart op de Rijn is al in 1868 gegarandeerd door de Akte van Mannheim. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart is belast met het opstellen van de beginselen en regels voor de binnenvaart op de Rijn. Deze commissie bestaat uit de lidstaten Duitsland, België, Frankrijk, Nederland en Zwitserland. Deze lidstaten hebben unaniem ingestemd met de regels van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart.
Kamerlid Betty de Boer ontmoet in Berlijn Duitse bestuurders en politici over de knelpunten. Onder hen zijn de Duitse bondsminister voor Verkeer Alexander Dobrindt en verkeersminister Michael Groscheck van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Veel van het scheepvaartverkeer over de Rijn gaat door deze deelstaat, die grenst aan Nederland.
Parlementaire avond
De gesprekken vinden onder andere plaats tijdens een parlementaire avond op de Nederlandse Ambassade te Berlijn. De Boer probeert tijdens de bijeenkomsten medestanders te vinden voor het aanpassen van al te strenge regels. Veiligheidsvoorschriften en duurzaamheidseisen zijn logisch, vindt de Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu, maar sommige regels gaan mogelijk te ver. De Boer noemt het voorbeeld van het aantal mensen dat zich in een scheepskooi mag bevinden en de maximale hoogte van een reling.
De strenge maatregelen jagen binnenvaartschippers op hoge kosten. Met name de oudere, kleinere binnenvaartschepen kunnen niet gemakkelijk aangepast worden en moeten mogelijk uit de vaart genomen worden. Terwijl deze schepen varen over de ‘haarvaten’ van de binnenvaart. Betty de Boer: “Monumentale gebouwen breken we toch ook niet af als ze niet aan het laatste bouwbesluit voldoen?”