Fyra-enquête: openbare verhoren vanaf 18 mei

De parlementaire enquêtecommissie Fyra begint op maandag 18 mei 2015 met openbare verhoren. De commissie onderzoekt wat er misging bij de hogesnelheidstrein Fyra.

Uit de dienst gehaalde Fyra V250 treinstellen
Uit de dienst gehaalde Fyra V250-treinstellen staan in juli 2013 op een rangeerterrein bij Watergraafsmeer. Inmiddels zijn de treinen teruggesleept naar de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda.

Parlementaire enquête: zwaarste middel van de Tweede Kamer

De afgelopen maanden voerde de commissie al gesprekken met ruim 80 personen uit binnen- en buitenland. Deze gesprekken vonden achter gesloten deuren plaats.

Vanaf 18 mei houdt de enquêtecommissie openbare verhoren. Deze zijn voor iedereen te volgen, in de Enquêtezaal of rechtstreeks via deze website. Ook zijn journalisten welkom om verslag te doen van de verhoren. De periode van openbare verhoren zal naar verwachting vier weken duren.

Parlementaire enquête

Een parlementaire enquête is het zwaarste middel dat de Tweede Kamer kan inzetten om haar controlerende taak uit te oefenen. De getuigen die de enquêtecommissie oproept, zijn verplicht om te verschijnen. Dit geldt ook voor ministers en staatssecretarissen. De getuigen staan onder ede. Dat betekent dat ze strafrechtelijk kunnen worden vervolgd wegens meineed wanneer blijkt dat ze niet de waarheid spreken. Lees meer over de parlementaire enquête.

Fyra

Fyra is de merknaam van een treindienst die met een hoge snelheid (tot 250 km/u) tussen Nederland en België zou gaan rijden over de Hogesnelheidslijn Zuid. De aanleg van deze spoorlijn ging gepaard met vertragingen en kostenoverschrijdingen. En toen de Fyra V250 eindelijk in gebruik werd genomen, waren er meteen problemen. Treinen vielen uit of hadden veel vertraging. Op 18 januari 2013, veertig dagen na de introductie, is de Fyra tussen Amsterdam en Brussel opgeheven.

Enquête naar het falen van de Fyra

De Tweede Kamer heeft op donderdag 19 december 2013 besloten een parlementaire enquête te houden naar de Fyra. Met dit zware onderzoeksmiddel wil de commissie erachter komen waarom de plannen voor een treindienst over de Hogesnelheidslijn-Zuid zijn uitgelopen op een mislukking. De enquêtecommissie onderzoekt hoe de aanbesteding van de treinen is verlopen en hoe de keuze voor bouwer AnsaldoBreda tot stand is gekomen. Ook onderzoekt de commissie op welke manier de treindienst over de HSL-Zuid werd toegekend aan de vervoerder en wat de oorspronkelijke doelstellingen waren.

Bij het ontwerpen en bouwen van de treinen waren veel bedrijven, overheden en personen betrokken. Hoe hebben zij opgetreden en hoe hebben zij met elkaar gecommuniceerd? Ook dit zijn vragen waarop de enquêtecommissie een antwoord wil. Verder wil de commissie weten wat de rol was van de verschillende partijen bij de toelating van de treinen. Ten slotte wil ze achterhalen hoe het besluit om de treinen uit de dienst te halen is genomen.

Commissie

Voorzitter van de enquêtecommissie is Madeleine van Toorenburg (CDA). Mei Li Vos (PvdA) is ondervoorzitter. Verder zijn Ton Elias (VVD) (als vervanger van Ard van der Steur (VVD) per 31 maart 2015), Henk van Gerven (SP) en Vera Bergkamp (D66) lid van de enquêtecommissie.

Lees meer over de parlementaire enquêtecommissie Fyra.