Brief regering : Rapportage berekeningen balanced approach-procedure
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 525
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 december 2024
Zoals toegezegd in het debat van 17 december jl. naar aanleiding van vragen van het
lid Kostić (PvdD) en conform verzoek van de vaste Kamercommissie IenW1, stuur ik hierbij de rapportages met betrekking tot de berekeningen in de balanced
approach-procedure voor Schiphol. Bij het besluit van 6 december zijn de berekeningen
en bijbehorende rapportages gepubliceerd2. Deze rapportages zijn door een ieder te raadplegen via luchtvaartindetoekomst.nl, maar volledigheidshalve worden ze ook als bijlage bij deze brief gevoegd. Het gaat
over de volgende rapportages:
• Bijlage I – Balanced approach study third addendum, To70
Betreft de resultaten van de berekeningen van het totale pakket en de impact op de
capaciteit bij de keuze voor het geluidsdoel in de eerste fase van -17% voor november
2025.
• Bijlage II – Additional calculation -15%, To70
Betreft de resultaten van de berekeningen en de impact op de capaciteit bij de keuze
voor het geluidsdoel in de eerste fase van 15% voor november 2025.
• Bijlage III – BA Schiphol 4th assessment report, Decisio and Beelining
Betreft een overzicht van berekeningen van de kosteneffectiviteit van de maatregelen
en combinatie van maatregelen op basis van bovengenoemde resultaten van To70.
• Bijlage IV – Controles berekeningen balanced approach Schiphol, NLR
Betreft een overzicht van de uitkomst van de door NLR uitgevoerde controles. NLR heeft
in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) controles uitgevoerd
op (tussen)resultaten van berekeningen zoals uitgevoerd door To70 in het kader van
de balanced approach (BA) procedure voor Schiphol.
• Bijlage V – Expert review BA
Betreft de uitkomst van een aanvullende expert review op de uitkomsten van de balanced
approach studie en kijkt naar de geluidsmodellering in zijn geheel en de berekeningen
die onderliggend zijn aan de balanced approach.
• Bijlage VI – Expert review tariefdifferentiatie, Floris de Haan (Erasmus Centre
for Urban Port and Transport Economics)
Betreft de uitkomsten van de expert review over de aannames van respectievelijk IenW
en Luchthaven Schiphol, ten aanzien van vlootvervanging als resultaat van tariefdifferentiatie
door Schiphol.
• Bijlage VII – Expert review tariefdifferentiatie, Rogier Lieshout (Beelining)
Betreft de uitkomsten van de expert review over de aannames van respectievelijk IenW
en Luchthaven Schiphol, ten aanzien van vlootvervanging als resultaat van tariefdifferentiatie
door Schiphol.
Zoals toegezegd naar aanleiding van vragen van het lid de Groot (VVD) in het debat
van 17 december, ben ik graag bereid om een technische briefing te faciliteren met
betrekking tot de berekeningen en het proces van de balanced approach-procedure. Eventuele
aanvullende vragen kunnen tijdens deze technische briefing ook aan bod komen. Tot
slot, wordt bij de Europese Commissie nagevraagd in hoeverre de ambtelijke correspondentie
openbaar kan worden gemaakt voorafgaand aan het geplande commissiedebat van februari
20253.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Indieners
-
Indiener
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.