Opvallende keuzes in kindermiljoenennota 2016
Kinderen willen dat er veel meer geld gaat naar het leger, arme landen en natuur. Dit blijkt als je de kindermiljoenennota vergelijkt met de echte miljoennota voor 2016. Het afgelopen jaar vulden ruim 10.000 kinderen van 400 basisscholen de kindermiljoenennota in. Op maandag 19 september 2016 overhandigde 'minister' Jade haar koffertje met de kindermiljoenennota aan de 'Tweede Kamer'.
Ruim honderd leerlingen van verschillende basisscholen zitten maandag op de stoelen van echte Tweede Kamerleden. Ze zien hoe 'minister' Jade haar koffertje overhandigt aan VVD-Kamerlid Pieter Duisenberg. Daarna gaan ze net als echte Kamerleden met elkaar in debat.
Opvallende verschillen
Kinderen willen veel meer geld uitgeven aan het leger (€26,5 miljard) en aan veiligheid (€25,78 miljard) dan volwassenen.
Aan het leger willen kinderen €26,5 miljard uitgeven (in plaats van €7,5 miljard in de miljoenennota, aangeboden op Prinsjesdag 2015). Aan veiligheid willen de kinderen €25,78 miljard uitgeven (in plaats van €9,9 miljard in de 'volwassen' miljoenennota). “Het is belangrijk dat je je veilig voelt in Nederland, en dat de onrust in de wereld niet naar Nederland komt”, aldus een van de jonge ‘Kamerleden’. Een ander vindt het geld onmisbaar voor de strijd tegen IS. En in Mali moet het leger voor veiligheid zorgen, vult een meisje aan.
Ook voor de natuur is veel meer geld beschikbaar als het aan de kinderen ligt: €22,89 miljard in plaats van €0,9 miljard. Tijdens het debat in de Kamer hebben de kinderen wel ideeën waar dat geld naartoe moet. Naar afvalscheiding bijvoorbeeld en naar groene stroom voor fabrieken.
Debat en stemmingen
Een begroting is een voorstel dat je nog kunt wijzigen. Dat blijkt tijdens het debat. Een voorstel om meer geld aan België te geven voor minder hobbelige snelwegen haalt het niet. Wel stemt een meerderheid voor het verlagen van de belastingen.
‘Ontdek het Binnenhof’
Het afgelopen jaar deden honderden schoolklassen mee aan het project ‘Ontdek het Binnenhof en Madurodam’. Op die manier leerden ze dat politiek gaat om het maken van soms moeilijke keuzes. In Madurodam doen de kinderen eerst het spel Democracity, waarbij leerlingen als volksvertegenwoordigers beslissen welke gebouwen er moeten komen in de fictieve stad Democracity. Bij de maquette van het Binnenhof in Madurodam spelen de kinderen het virtuele spel 'Kindermiljoenennota' op een tablet. Ten slotte brengen ze een bezoek aan het echte Binnenhof en krijgen ze een rondleiding door de Tweede Kamer.
- Kijk voor meer informatie op de website van ProDemos