Nationale ombudsman biedt jaarverslag 2014 aan
Voor de achtste keer heeft de Nationale ombudsman woensdag 25 maart zijn jaarverslag aangeboden in de plenaire zaal. “Deze aanbieding sluit aan bij de verbondenheid tussen het werk van Kamerleden en het werk van de Nationale ombudsman”, aldus Tweede Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg.
De waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren voerde het woord namens zijn organisatie. Hij kondigde aan dat de nieuwe ombudsman Reinier van Zutphen in de laatste week van maart 2015 wordt benoemd. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig en behandelt klachten van burgers over de overheid. Hij doet zijn werk samen met zo’n 170 medewerkers.
Minder klachten
De waarnemende Nationale ombudsman zag op vrijwel alle beleidsterreinen een afname van het aantal klachten. Wel is het aantal klachten over de Belastingdienst in 2014 ‘zorgwekkend gestegen’, aldus Van Dooren. “De Belastingdienst is met afstand koploper van de top 15, met meer dan 6.600 klachten; dat is 18% van alle bij de Ombudsman ingediende klachten.”
Een oorzaak voor de klachten ligt bij de politiek, meent Van Dooren. “Veel van de problemen zijn terug te voeren op onmogelijke opdrachten waarmee uitvoeringsdiensten zijn opgezadeld vanuit de politiek, vanuit flinkheid en streven naar efficiency. Nadat systemen zijn ingevoerd die onvoldoende op fraudegevoeligheid waren doordacht, moesten met grote voortvarendheid maatregelen worden uitgevoerd om die fraude te bestrijden. Wie werd daardoor echter het meest getroffen? Niet de calculerende fraudeurs, maar goedwillende burgers die zelf helemaal niet hebben gefraudeerd of in ieder geval niet die bedoeling hadden.”
Zie ook:
- Een snel overzicht van de feiten en cijfers bij het Jaarverslag (op de website van de Nationale ombudsman).
- De toespraak van waarnemend Nationaal ombudsman Frank van Dooren in de plenaire zaal van de Tweede Kamer.
- Het jaarverslag van de Nationale ombudsman over 2014.