Debat over veiligheid luchthaven Schiphol
Door het sterk toenemende aantal vluchten op Schiphol dreigen veiligheidsrisico’s te ontstaan. Dat concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in april 2017. Op woensdag 21 februari 2018 debatteerde de Tweede Kamer over dit OVV-rapport met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
Terugkijken en teruglezen
- Kijk het debat terug via de website Debat Gemist. Enkele uren na afloop van het debat is de video beschikbaar.
- Lees het geredigeerd woordelijke verslag (het stenogram). Dit is maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Lees het korte verslag: Kamer bespreekt OVV-rapport over de veiligheid van het vliegverkeer op Schiphol
Complexiteit vliegverkeer zorgt voor risico’s
In het debat met minister van Nieuwenhuizen staat de veiligheid van het vliegverkeer op Schiphol centraal. Door het sterk toenemende aantal vluchten (maximaal 500.000 per jaar in 2020) dreigen veiligheidsrisico’s te ontstaan, zo concludeerde de OVV in zijn onderzoeksrapport. “Schiphol is een complexe luchthaven, zowel wat betreft de infrastructuur als de afhandeling van het vliegverkeer. Deze complexiteit brengt risico’s met zich mee voor het vliegverkeer. De snelle groei die Schiphol doormaakt, vergroot de complexiteit.”
Regelmatig incidenten
Hoewel de OVV in haar rapport stelde dat Schiphol nog steeds veilig is, doen zich wel regelmatig incidenten voor. Zo raakte in 2017 een vliegtuig bij het opstijgen met de staart de grond. Een ander toestel kreeg toestemming om te starten terwijl er nog een vogelwachtvoertuig op de baan stond. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers heeft in november 2017 haar zorgen geuit over de verkeersveiligheid op Schiphol.