Wijziging van de Wet rijonderricht motorrijtuigen
27 september 2018, wetsvoorstel - Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) presenteert een herziening van de regels voor de rijschoolbranche. De Kamer vraagt tijd om aan verbetervoorstellen te werken.
De Wet rijonderricht motorrijtuigen uit 1993 wordt regelmatig geüpdatet. De grootste veranderingen die Van Nieuwenhuizen nu voorstelt, gaan over een verklaring omtrent het gedrag (vog) voor instructeurs en over bijscholing die beter aansluit bij de voortschrijdende techniek.
Verklaring omtrent het gedrag
Seksuele handelingen in ruil voor rijlessen. Trucjes om te slagen voor het theorie-examen. Om de cowboys uit de sector te weren, vindt Dijkstra (VVD) het goed dat rijinstructeurs voortaan elke vijf jaar een actuele verklaring omtrent het gedrag (vog) moeten gaan overleggen. Laçin (SP) wil verder gaan: waarom geen continue screening, zoals in de kinderopvang?
Met het oog op de uitvoeringskosten en administratieve lasten heeft de minister bij het vernieuwen van de vog gekozen voor een termijn van vijf jaar. Een continue screening van rijinstructeurs vindt zij niet proportioneel.
Waarom geen foto op het pasje van de rijinstructeur, vraagt Dijkstra (VVD). Dan voorkom je persoonsfraude. Dat kan niet zomaar, zegt minister Van Nieuwenhuizen, omdat dat in strijd is met de geldende privacywetgeving.
Intrekking lesbevoegdheid
Instructeurs scholen zich voortdurend bij. Dat is nodig, vindt Van Aalst (PVV), maar het examen wordt afgenomen door ambtenaren met een "rigide checklist en weinig verstand van het vak". Net als Laçin (SP) vindt hij de ultieme sanctie - intrekking van de lesbevoegdheid - te zwaar. Voor Von Martels (CDA) is het wetsvoorstel onacceptabel zolang die sanctie aan de bijscholing is verbonden.
Dijkstra (VVD) ziet het probleem rond de bijscholing niet: 99% van de instructeurs slaagt gewoon. Dat toont volgens Sienot (D66) juist aan dat de rotte appels er niet uit worden gehaald. Hij pleit voor de invoering van een rijschoolinspectie waarmee zwakke rijscholen "in een permanente leercultuur" worden bijgeschoold.
Bijscholing mag niet vrijblijvend zijn, reageert minister Van Nieuwenhuizen. Daarvoor is verkeersveiligheid te belangrijk. Wel is zij bereid om serieus te kijken naar voorstellen om haar wetsvoorstel te verbeteren. Daar gaat de Kamer nu aan werken.
Het debat wordt op een later moment voortgezet.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Gemist