Wijziging van de Klimaatwet
2 februari 2023, wetsvoorstel - De Kamer bespreekt met minister Jetten (Klimaat en Energie) de aanpassing van de Klimaatwet.
De Nederlandse Klimaatwet moet worden aangepast, omdat die nu geen rekening houdt met de juridisch bindende verplichtingen van de Europese klimaatwet. Het streefdoel van 49% reductie van broeikasgasemissies voor 2030 wordt veranderd in een streefdoel van ten minste 55% reductie. Het doel van klimaatneutraliteit voor Nederland in 2050 vervangt het huidige doel van 95% emissiereductie voor dat jaar.
Doelen
Waarom is er gekozen voor een streefdoel en niet voor een bindend doel voor 2030, vraagt Kröger (GroenLinks). Bontenbal (CDA) vindt een streefdoel juist verstandig. Volgens hem blijft daardoor flexibiliteit mogelijk en voorkomt het irrationele maatregelen.
Het "perverse EU-systeem" van bindende Europese regels toont aan hoe weinig we in Nederland nog te zeggen hebben, stelt Kops (PVV). Gündoğan spreekt juist van een "continue noodzaak" om Europees en nationaal klimaatbeleid op elkaar te laten aansluiten. We moeten het samen doen, benadrukt Koekkoek (Volt).
De Nederlandse Klimaatwet is bedoeld voor het versterken van de parlementaire controle op het klimaatbeleid van het kabinet, antwoordt Jetten. We spannen ons tot ons uiterste in om dat doel te halen, beklemtoont de minister. Het heeft volgens hem geen meerwaarde om er een bindend doel van te maken.
Eerdmans (JA21) geeft aan het huidige doel van 49% reductie al "onhaalbaar en duur" te vinden. Hij wijst erop dat het reductiedoel van 55% uit de Europese klimaatwet een Europees gemiddelde is, waarbij de onderlinge percentages tussen lidstaten nog kunnen verschillen. Stoffer (SGP) vindt het "onacceptabel" om doelen op te nemen in wetgeving terwijl de onderbouwing van de haalbaarheid ontbreekt.
Een doorvertaling van het 55%-doel uit de Europese klimaatwet zou betekenen dat Nederland ongeveer 53% reductie moet behalen, reageert Jetten. Maar, voegt hij toe, het kabinet wil ook een nieuwe, groene economie opbouwen. Daarom vindt de minister het gerechtvaardigd om ook op nationaal niveau voor het 55%-doel van de EU te gaan.
Economie
Erkens (VVD) pleit voor liberaal klimaatbeleid. Economische groei en verduurzaming kunnen daarbij volgens hem hand in hand gaan. Hoe is de minister van plan de klimaatdoelen te halen zonder onze economie te wurgen, vraagt Ephraim (Groep Van Haga).
Verschillende Kamerleden halen het nieuws aan over de opgelopen winsten van oliebedrijven. De geldkraan naar vervuilende bedrijven blijft wagenwijd openstaan, wat de klimaatdoelen van het kabinet ongeloofwaardig maakt, stelt Teunissen (PvdD).
Er bestaan fiscale voordelen voor fossiele energie, erkent Jetten. De afspraak is om die zo snel mogelijk af te bouwen. Daarvoor zijn volgens de minister al concrete stappen gezet. Hij benadrukt dat we niet altijd meteen van dergelijke voordelen af kunnen door Europese richtlijnen en internationale verdragen.
Aanvullende voorstellen
Een periodieke en voor iedereen toegankelijke persconferentie zou kunnen helpen bij de bewustwording van de risico's van klimaatverandering, oppert Grinwis (ChristenUnie). Jetten zegt bezig te zijn met nieuwe nationale klimaatcampagnes over nut en noodzaak van klimaatbeleid, ook om te laten zien wat de overheid en het bedrijfsleven doen en waar je als burger zelf je bijdrage kan leveren. De aftrap daarvan is volgens hem een goed moment voor zo'n eerste persconferentie.
Boucke (D66) wil dat de regering voorstellen met CO2-impact net zo gaat behandelen als financiële voorstellen. Bij voorstellen met een negatieve klimaatimpact moet dan een CO2-dekking worden gevonden. Het klimaatbeleid moet het leven van mensen beter maken, vindt Thijssen (PvdA). Hij wil dat elk jaar inzichtelijk wordt gemaakt wat de inkomenseffecten zijn van het klimaatbeleid.
Jetten antwoordt dat de Klimaatwet alleen doelen bevat en dus geen directe inkomenseffecten heeft. Hij wijst erop dat in het coalitieakkoord extra middelen zijn gereserveerd voor het Centraal Planbureau, zodat dat meer capaciteit heeft om de effecten van het klimaatbeleid op lasten van huishoudens in kaart te brengen.
De Kamer zet de behandeling van het wetsvoorstel op een later moment voort.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Gemist of Debat Direct