Wijziging Tijdelijke wet Groningen
29 januari 2025, wetsvoorstel - De Tijdelijke wet Groningen wordt gewijzigd om zaken te verduidelijken en omissies te herstellen. De Kamer debatteert erover met staatssecretaris Van Marum (Herstel Groningen).
De Tijdelijke wet Groningen regelt de afhandeling van alle schade als gevolg van de gaswinning uit het Groningenveld en de versterking van gebouwen. In de praktijk bleken er diverse knelpunten en onduidelijkheden te zijn. De staatssecretaris past de wet aan om dit op te lossen.
Rapporten en ondersteuning
De kwaliteit van de rapporten van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) is vaak onvoldoende, stelt Beckerman (SP) vast. En het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) betwist regelmatig claims van gedupeerden en gaat in hoger beroep tegen uitspraken. Daarom moeten gedupeerden er volgens haar altijd op worden gewezen dat ze recht hebben op juridische en technische ondersteuning. En bij complexe zaken zouden ze wat haar betreft extra bijstand moeten krijgen.
Het is belangrijk dat gedupeerden gebruik kunnen maken van technische en juridische bijstand, beaamt de staatssecretaris. Hij wil dat de ondersteuning gelijk is aan de inzet van juristen en deskundigen door de uitvoerders. Bij twijfel over rapporten kan wat hem betreft een onafhankelijke deskundige ernaar kijken. Als er een structureel probleem mee blijkt te zijn, laat hij daarnaar onderzoek doen.
Besluit tot niet versterken
Sommige eigenaren willen niet meewerken aan het versterken van hun pand. Kops (PVV) vraagt zich af wat daarvoor de redenen zijn. Willen ze geen versterking? Zien ze ertegen op? Zijn ze helemaal murw geslagen omdat ze al jaren in de ellende zitten? Zijn ze verdrietig en boos en willen ze er gewoon helemaal niets meer mee te maken hebben?
Als eigenaren van een woning niet willen meewerken, kan worden besloten om niet te versterken. Maar hoe worden de belangen van derden daarin meegewogen, vraagt Holman (NSC) zich af. En hoe zit het bij woningen met een gezamenlijke constructie?
Een besluit tot niet versterken kan alleen worden genomen als de belangen van derden daardoor niet geschaad worden, zegt de staatssecretaris. Als een huurder bijvoorbeeld wel wil versterken maar de verhuurder niet, weegt het belang van de huurder zwaarder. En als gebouwen constructief verbonden zijn, gaat het erom dat woningen veilig zijn.
Overhead
Van de middelen voor versterking en herstel in Groningen gaat 78% naar overheadkosten. Dit percentage moet omlaag, benadrukt De Groot (VVD), want het geld moet zo veel mogelijk ten goede komen aan gedupeerden. Hij spoort de staatssecretaris daarom aan om het percentage snel terug te brengen naar maximaal 50%.
Er zijn net zo veel ambtenaren bezig als er woningen worden versterkt, zegt Vermeer (BBB). Ook hij vindt de overheadkosten veel te hoog. Het geld zou volgens hem niet naar ambtenaren en juristen maar naar metselaars en timmerlieden moeten gaan.
De staatssecretaris verzekert dat hij stuurt op het terugdringen van de overheadkosten en het voorkomen van juridisering. Wat meespeelt in het aantal medewerkers is dat de NCG is gegroeid om het contact met bewoners te verbeteren.
NAM
De NAM, eigendom van Shell en Exxon, heeft veel leed aangericht in Groningen, betoogt Bushoff (GroenLinks-PvdA). Maar de oliemaatschappijen proberen volgens hem onder hun verplichtingen uit te komen. Daarom moeten ze via de wet verplicht worden om te betalen voor de aangerichte schade. Hij wil dat de heffing die wordt opgelegd, de juridisch gezien maximale hoogte krijgt.
De NAM moet alle kosten vergoeden waarvoor men verantwoordelijk is, zegt Van Marum. In zijn ogen is de heffing dan ook al maximaal.
Warffum
Het is onbegrijpelijk dat het kabinet gewoon doorgaat met de gaswinning in Warffum, vindt Bamenga (D66). Hoe past dit in de opdracht van de staatssecretaris, het herstellen van het vertrouwen in Groningen? En waarom is hij zelf nog niet Warffum geweest?
Van Marum wil graag met bewoners in gesprek, maar hij gaat niet over de winning van gas in kleine velden, zoals dat bij Warffum.
De Kamer stemt op 4 februari over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende moties.
Zie ook
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Direct