Wetsvoorstel differentiatie parkeertarieven naar emissie

28 september 2022, wetsvoorstel – Gemeenten mogen als het aan het kabinet ligt lagere parkeertarieven voor elektrische auto's rekenen. De Kamer debatteert hierover met staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat).

Als meer mensen kiezen voor een elektrische auto is dat goed voor het milieu en de luchtkwaliteit. Daarom wil het kabinet het voor gemeenten mogelijk maken om een lager parkeertarief te rekenen voor dergelijke auto's. Gemeenten worden hiertoe echter niet verplicht. Een aantal grotere gemeenten wil van deze mogelijkheid gebruikmaken, maar de keuze blijft altijd bij gemeenten zelf liggen, benadrukt staatssecretaris Heijnen.

Luchtkwaliteit

We moeten veel meer doen om de klimaatdoelen te halen, zegt Van Ginneken (D66). Volgens het Longfonds sterven jaarlijks 12.000 mensen als gevolg van de luchtvervuiling in Nederland. Dit wetsvoorstel gaat daartegen niet de grootste klap uitdelen, maar het helpt wel om een beter klimaat en gezondheid voor veel mensen dichterbij te brengen, verwacht zij.

Maar volgens de Raad van State zijn de effecten op de luchtkwaliteit heel klein, reageert Van der Molen (CDA). Het is bovendien een verkeerde keuze om ook wisselende tarieven toe te staan voor parkeervergunningen, dus niet alleen voor parkeerplekken. Daardoor kan een hele stad veel duurder worden voor inwoners zelf.

Het effect op de luchtkwaliteit op landelijke schaal is vrij bescheiden, maar de maatregel draagt wel bij aan het oplossen van regionale knelpunten op het gebied van schone lucht, meent Heijnen. Grote steden die zich zorgen maken over de slechte luchtkwaliteit, hebben volgens de staatssecretaris zelf gevraagd om deze maatregel, om daarmee hun bewoners beter te kunnen beschermen.

Hoogte tarieven

Is een differentiatie van parkeertarieven wel rechtvaardig? Ondernemers in een dieselbusje moeten door dit voorstel het belastingvoordeel van rijkelui in hun elektrische bak ophoesten, vreest Van Baarle (DENK). Dit vindt hij niet solidair. In steden in het buitenland die lagere tarieven rekenen voor elektrische auto's, zijn de reguliere tarieven niet gestegen, antwoordt Heijnen.

Mensen met een kleine beurs worden het slachtoffer van klimaatbeleid, waarschuwt Madlener (PVV). Hij ziet meer in een maximumparkeertarief voor alle steden, omdat die tarieven volgens hem op veel plekken nu al "asociaal hoog" zijn.

Gemeenten hebben een grote autonomie in het bepalen van de parkeertarieven, reageert Heijnen. Zij kunnen die tarieven wijzigen als ze die keuze kunnen onderbouwen en daarvoor steun krijgen van de gemeenteraad.

Uitvoering

Koerhuis (VVD) heeft zorgen over de uitvoering van de plannen. Zonder laadpaal heeft niemand iets aan een parkeerplek met een lager tarief. Koerhuis wil daarom 1,8 miljoen laadpunten in 2030. Hij wil weten wat de plannen van provincies en gemeenten zijn op dit punt.

Voor het zomerreces van 2023 stuurt Heijnen een overzicht met de groei van het aantal laadpalen naar de Kamer. Zij zegt ook toe om de plannen van gemeenten en provincies voor de komende jaren in kaart te brengen en die voorafgaand aan een volgend commissiedebat naar de Kamer te sturen.

Doelmatigheid

Stoffer (SGP) vreest voor een aanzuigende werking, omdat elektrische rijders juist de binnenstad zullen opzoeken vanwege de lage tarieven. Die tarieven kunnen bovendien een speeltje voor gemeenten worden om een bepaald publiek naar hun binnenstad te lokken. Daar is een parkeertarief niet voor, meent hij.

De staatssecretaris wil juist zo veel mogelijk ruimte bieden aan gemeenten om te werken aan schoon vervoer. Zij wijst er ook op dat er steeds meer tweedehands elektrische auto's beschikbaar komen, waar ook subsidies voor zijn.

De stemmingen over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende motie zijn op 4 oktober.

Zie ook: