Wet verhoging minimumloon

14 maart 2024, wetsvoorstel - Een extra verhoging van het minimumloon en de uitkeringen per 1 juli 2024. De Kamer debatteert over een wetsvoorstel van minister Van Gennip (Sociale Zaken) waarin dit geregeld wordt.

Van Gennip wil het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 met 1,2% verhogen. Daarnaast stijgt het zoals elk halfjaar mee met de cao-lonen. De verhoging werkt ook door in uitkeringen zoals de bijstand en de AOW.

Bestaanszekerheid

Mensen komen gewoon niet rond met het huidige minimumloon, zegt Ceder (ChristenUnie). Hij ziet het wetsvoorstel als een extra stap in de richting van meer bestaanszekerheid. Patijn (GroenLinks-PvdA) noemt de verhoging "een eerste stap in de goede richting". Het minimumloon moet wat haar betreft naar 16 euro per uur. Eerdmans (JA21) wil de belastingvrije voet verhogen, zodat vooral werknemers met een laag loon netto meer overhouden van hun brutoloon.

AOW

Het wetsvoorstel is vooral kostbaar omdat ook de AOW omhooggaat. Podt (D66) voelt ongemak: de stijging van de AOW kost zeker 400 miljoen, terwijl het geld ook terechtkomt bij senioren die dat niet nodig hebben.

Keijzer (BBB) zou graag mensen met een flink aanvullend pensioen uitzonderen van de koppeling aan deze verhoging van het minimumloon. Een dergelijke verandering van het wetsvoorstel zou te veel vertraging opleveren, reageert Van Gennip. De koopkrachtpositie van mensen met alleen AOW kan volgens haar beter via de huurtoeslag worden aangepakt.

Bij reguliere verhogingen van het minimumloon is een koppeling aan de uitkeringen logisch, vindt Aartsen (VVD), maar bij bijzondere verhogingen niet, want "werk moet meer gaan lonen".

Bedrijven

Prijst Nederland zich niet uit de markt? Flach (SGP) maakt zich zorgen over ondernemers die door de stijging van het minimumloon opnieuw geconfronteerd worden met hogere lasten. Van Kent (SP) nuanceert die hogere lasten: de kosten van de verhoging bedragen 0,07% van de winst van het mkb.

De hogere lasten voor bedrijven vindt De Jong (PVV) acceptabel gezien het belangrijke doel van het vergroten van de bestaanszekerheid van werknemers. Van Dijk (CDA) spoort bedrijven aan om werknemers ook op andere manieren te laten meedelen, bijvoorbeeld via participatie en winstdeling.

Van Gennip erkent dat de kosten voor de werkgevers toenemen. Die zullen volgens haar deels worden doorberekend aan klanten, deels een prikkel tot innovatie vormen en deels ten koste van de winst gaan. De effecten van de maatregel zullen zo goed mogelijk in kaart worden gebracht, voegt zij toe.

Dekking

Van Oostenbruggen (NSC) steunt de verhoging van het minimumloon, maar wil niet dat door de dekking de lasten voor het bedrijfsleven verder toenemen. Hij vraagt het kabinet om snel met een andere dekking te komen waarmee het mkb ontzien wordt.

Vóór april 2024, dus voor de Voorjaarsnota, komt het kabinet met een brief met alternatieve dekkingsopties, zegt de minister. De huidige dekking, door de Kamer zelf voorgesteld, vindt zij minder verstandig, omdat het vestigingsklimaat ermee verslechtert.

De Kamer stemt op 19 maart over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Direct