Urennorm voor opleiding in plaats van schooljaar
10 december 2014, wetsvoorstel - Door in het middelbaar onderwijs de norm voor het aantal lesuren niet meer per schooljaar maar per opleiding vast te stellen, biedt staatssecretaris Dekker (Onderwijs) meer ruimte voor maatwerk.
Tot nu toe moeten middelbare scholen voldoen aan een jaarlijkse urennorm. Het wetsvoorstel van de staatssecretaris regelt dat er in de toekomst een urennorm per opleiding komt, waardoor het onderwijs flexibeler kan worden ingevuld. Beertema (PVV) is daartegen, omdat zo volgens hem alle structuur dreigt te verdwijnen. Maar de andere woordvoerders zijn positief. Bisschop (SGP) stelt dat de jaarlijkse urennorm leidde tot "teleurstelling en vervreemding" in het onderwijs. De papieren rompslomp ging volgens Ypma (PvdA) ten koste van het onderwijs. Dekkers voorstel is dan ook een stap in de goede richting, aldus Van Meenen (D66). Het is verstandig dat naar het onderwijs wordt geluisterd, vindt Van Dijk (SP).
Discussie over nut urennormen
Heeft het stellen van urennormen zin? Van Meenen vindt van niet. Het aantal lesuren bepaalt volgens hem niet de kwaliteit van het onderwijs. Ook Ypma wil kwaliteit en niet kwantiteit centraal stellen. De flexibilisering van de staatssecretaris is goed, zegt Straus (VVD), maar leerlingen moeten wel voldoende les krijgen. De controle van de urennorm heeft positieve effecten gehad, zoals minder lesuitval, zegt Rog (CDA), maar de nadruk op kwantiteit heeft negatief uitgepakt voor het vertrouwen tussen onderwijs en overheid. Het is volgens de meeste woordvoerders dan ook goed dat de onderwijsinspectie zich bij de controle nu concentreert op scholen die slecht presteren.
Scholen moeten zich verantwoorden over kwaliteit
Beertema vreest dat de kwaliteit van het onderwijs daalt door het loslaten van de jaarlijkse urennorm. Maar volgens Van Dijk en Van Meenen ontstaat er juist meer ruimte voor docenten om de kwaliteit te verhogen. De medezeggenschapsraad kan een grotere rol gaan spelen in de kwaliteitsborging, denkt Rog. Bisschop vindt het belangrijk dat ouders voldoende informatie krijgen over het lesprogramma. Inzicht in de kwaliteit kan volgens Straus worden bereikt door scholen periodiek te laten onderzoeken hoe tevreden ouders en leerlingen zijn. De school zou de uitkomsten daarvan dan moeten publiceren op de website. Dekker is het met haar eens dat ook de inspectie dit soort informatie kan gebruiken.
De Kamer stemt op 16 december over het wetsvoorstel.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.