Uitvoeringswet digitaledienstenverordening, eerste termijn

3 oktober 2024, wetsvoorstel - De Kamer debatteert met minister Beljaarts (Economische Zaken) over de wet die Europese regels voor digitale diensten vertaalt in Nederlandse regelgeving.

In november 2022 trad de Europese Digital Services Act (DSA) in werking. Daarin staan regels voor aanbieders van zogenoemde tussenhandeldiensten. Dat zijn bijvoorbeeld socialmediaplatforms, zoekmachines, marktplaatsen en internetproviders. De DSA moet illegale inhoud, desinformatie en andere maatschappelijke risico’s tegengaan.

Illegale content en desinformatie

Six Dijkstra (NSC, mede namens D66) maakt zich zorgen over de verspreiding van kinderporno en terroristische content en andere illegale beelden op Telegram. Dat platform is officieel geen Very Large Online Platform (VLOP), waarvoor strengere regels gelden. De NSC'er vraagt het kabinet om een actieplan voor het geval de DSA niet genoeg handhavingsmogelijkheden biedt.

De minister antwoordt dat alleen de openbare groepen van Telegram onder de verordening vallen. Dat maakt de DSA in dit opzicht van beperkte betekenis. Het OM en de politie onderzoeken in hoeverre Telegram meewerkt aan verwijderverzoeken en -bevelen bij verdenking van strafbare feiten. Afhankelijk van de uitkomsten kan het OM vervolgacties overwegen.

We kennen allemaal de voorbeelden van online haatzaaierij, gewelddadige beelden of misleidende informatie, zegt Buijsse (VVD). Hij vindt het goed dat de Autoriteit Consument en Markt en de Autoriteit Persoonsgegevens toezicht gaan houden op de verordening.

Grote platforms worden verplicht om continu alle content te monitoren en op te treden tegen desinformatie, zegt Van Meijeren (FVD). Maar wie beoordeelt of iets wel of niet waar is? Hij spreekt van een "gevaarlijke symbiose tussen de overheid en big tech", waar burgers de dupe van zijn.

Bescherming

Dark patterns zijn trucs van platformen, zoals eindeloos scrollen en video's die automatisch na elkaar worden afgespeeld. Ze maken apps verslavend en dat beperkt onze vrijheid, betoogt Kathmann (GroenLinks-PvdA). Ze wil dat de minister een duidelijke lijst maken van specifieke ontwerpkeuzes en -functies die te verslavend zijn en verboden moeten worden.

Voor "verslavend ontwerp" bestaat geen wettelijke definitie, zegt de minister. Hij heeft daarom aan de Europese Commissie gevraagd het wettelijk kader te verduidelijken. Beljaarts benadrukt dat individuele lidstaten geen ruimte hebben om aanvullende, nationale regels te maken over onderwerpen die de DSA aangaat.

Ceder (ChristenUnie) wil kinderen in de onlinewereld op dezelfde manier beschermen als in de fysieke wereld. Minderjarigen kunnen gemakkelijk onlinegokken en pornografisch materiaal is voor hen heel toegankelijk. Komt het kabinet met wetgeving op het gebied van leeftijdsverificatie?

De bescherming van minderjarigen heeft absoluut prioriteit, antwoordt Beljaarts. De DSA noemt leeftijdsverificatie als maatregel die diensten kunnen nemen om de rechten van een kind te beschermen. Verdere uitwerking hiervan moet op Europees niveau gebeuren, zegt Beljaarts.

Europese Unie

Het is de Europese Unie gelukt om vergaande regels in te voeren en dat is een succes, oordeelt Krul (CDA). Het beeld van de EU als bureaucratische machine die met moeite waterige compromissen bereikt, kan volgens hem de prullenbak in. Hij vraagt het kabinet hierop te reflecteren, gezien de "scepsis waarmee Europa steeds vaker benaderd wordt".

De minister waardeert de relatief hoge snelheid waarmee de EU tot wetgeving is gekomen. Hij benadrukt dat de verordening evengoed met de nodige zorgvuldigheid tot stand is gekomen.

De tweede termijn van de behandeling van het wetsvoorstel vindt plaats op een later moment.

Zie ook

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Direct