Steeds hogere kosten voor autobezitters
19 juni 2024, debat - De Kamer debatteert over stijgende kosten van autobezit met minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) en staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit).
Brandstof, belastingen en tolheffing. De Kamerleden vragen in het debat aandacht voor verschillende factoren die autorijden duur maken.
Melkkoe
De overheid zet de heilige koe in als melkkoe, zegt El Abassi (DENK): van elke euro benzine gaat ruim 55 cent naar de staatskas. Hij pleit voor een verlaging van accijnzen en motorrijtuigenbelasting, en hekelt stijgende parkeerkosten.
De energiecrisis in 2022 en de torenhoge inflatie hebben geleid tot een tijdelijke verlaging van de accijnzen op benzine en diesel, zegt Van Rij. Het is aan een volgend kabinet om verdere keuzes te maken. En niet alle autokosten liggen binnen de invloed van de rijksoverheid, zegt Harbers. Betaald parkeren is bijvoorbeeld een bevoegdheid van gemeenten. Het kabinet doet onderzoek naar vervoersarmoede.
Nederlandse verkeersboetes behoren tot de hoogste van Europa, stelt Van Houwelingen (FVD). Hij denkt dat ze vooral zijn bedoeld om de staatskas te spekken en niet om verkeersovertredingen te verminderen.
Heutink (PVV) wijst op positieve punten uit het hoofdlijnenakkoord voor de autobezitter: volgend jaar is er geen verhoging van de brandstofaccijns en op snelwegen waar dat kan mag weer 130 km/u worden gereden.
Regio
Pierik (BBB) hoopt dat rekeningrijden voorgoed van tafel gaat, omdat het inwoners in de regio benadeelt. Buiten de steden, in de regio, is openbaar vervoer vaak geen alternatief voor de auto, benadrukt hij.
Uit onderzoek naar de invoering van betalen naar gebruik blijkt geen lastenverschuiving tussen automobilisten in stedelijk gebied en landelijk gebied. Maar minister Harbers erkent dat dit ook afhangt van hoe je het systeem precies vormgeeft. Het is aan het volgende kabinet om daarmee iets te doen.
Kijk naar de betaalbaarheid van mobiliteit, dus ook het openbaar vervoer, bepleit De Hoop (GroenLinks-PvdA). Het stelt hem teleur dat er in het hoofdlijnenakkoord weinig is afgesproken over openbaar vervoer. Hij wijst erop dat er in de regio in de afgelopen jaren 1.500 bushaltes zijn gesloten.
Van Kent (SP) benadrukt dat inwoners van Zeeuws-Vlaanderen jarenlang een "woonplaatsboete" hebben moeten betalen om de Westerscheldetunnel te gebruiken. Hij is blij dat deze tunnel vanaf 2025 tolvrij wordt. Hierover zijn afspraken gemaakt met de provincie Zeeland, bevestigt Harbers, die momenteel worden uitgewerkt. Het Rijk heeft er ook geld voor vrijgemaakt.
Import en oldtimers
Postma (NSC) vraagt aandacht voor de mogelijke fraude bij de import van tweedehandsauto's. Die zouden bewust lager getaxeerd worden, zodat er minder bpm betaald hoeft te worden, waardoor de overheid inkomsten misloopt.
Van Rij is bekend met deze praktijken. In sommige gevallen wordt zelfs bewust schade toegebracht om de taxatiewaarde te verlagen. Hier zijn verschillende maatregelen tegen genomen.
Oldtimers zijn een voorbeeld van duurzaamheid, zegt Eerdmans (JA21): wat is er mooier dan een auto heel lang kunnen gebruiken? Hij vindt dat oude auto's al na 30 jaar de oldtimerstatus moeten krijgen. Nu krijgen ze die na 40 jaar.
Elektrisch rijden
Veltman (VVD) vindt dat inzichtelijker moet worden wat het kost om een elektrische auto op te laden bij een laadpaal op de openbare weg. Wanneer wordt de prijs transparanter? Duidelijkheid over de kosten is van groot belang voor het omarmen van elektrisch rijden, erkent Harbers. Afspraken met laadpaalexploitanten moeten de transparantie gaan verbeteren.
De Kamer stemt op 25 juni over de tijdens het debat ingediende moties.
Zie ook
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Direct