Registratie ondersteuning leerlingen

14 januari 2015, wetsvoorstel - Scholen moeten de extra ondersteuning aan leerlingen gaan registreren. Een Kamermeerderheid steunt dit voorstel van staatssecretaris Dekker (Onderwijs). SGP en VVD hebben zorgen over de administratieve lasten.

Met de invoering van het nieuwe stelsel voor passend onderwijs per augustus 2014 hebben scholen een zorgplicht gekregen. Het is de bedoeling dat alle leerlingen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Scholen moeten daarom kinderen met bijvoorbeeld dyslexie of autisme extra ondersteuning bieden en een "ontwikkelingsperspectief" voor hen opstellen. Om inzicht te krijgen in hoe het nieuwe stelsel in de praktijk uitpakt, wil Dekker (samenwerkingsverbanden van) scholen verplichten om leerlingen met een ontwikkelingsperspectief geanonimiseerd te registreren in het basisregister onderwijsnummer (BRON).

SGP en VVD willen administratieve lasten voorkomen

Leidt de verplichting om leerlingen met een ontwikkelingsperspectief te registreren niet tot onnodige administratieve lasten voor scholen? SGP'er Bisschop vreest daarvoor en is daarom tegen het plan van de staatssecretaris. Van Meenen (D66), Siderius (SP), Ypma (PvdA) en Beertema (PVV) steunen Dekkers wetsvoorstel, vooral omdat zij verwachten dat de politiek zo nuttige cijfers krijgt om de effectiviteit van het passend onderwijs te beoordelen. Maar als eenmaal is vastgesteld dat het nieuwe stelsel werkt, betoogt Straus (VVD), moet de verplichte registratie weer worden afgeschaft om onnodige regeldruk te voorkomen. De staatssecretaris heeft daar geen principiƫle bezwaren tegen, maar dit kan in zijn ogen pas na de evaluatie in 2020.

De Kamer stemt 20 januari over het wetsvoorstel.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.