OVV-rapport over het spoorwegongeval bij Voorschoten

13 februari 2025, debat - De Kamer debatteert met staatssecretaris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) over het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over het spoorwegongeval bij Voorschoten.

In de nacht van 3 op 4 april 2023 botsten een passagierstrein en een goederentrein op een bouwkraan. Op die plek werd die nacht aan het spoor gewerkt. De kraanmachinist kwam bij de aanrijding om het leven. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde in een rapport onder andere dat het ongeval voorkomen had kunnen worden.

De OVV kon weliswaar geen directe oorzaak voor het ongeluk achterhalen, maar het ongeluk had nooit mogen gebeuren, erkent de staatssecretaris. Hij benadrukt dat de veiligheid voor hem "prioriteit nummer één" is.

Veiligheid

Het ongeluk in Voorschoten betekende een zwarte dag voor het Nederlandse spoor, stelt Heutink (PVV): zoiets mag nooit meer gebeuren. Hij eist maatregelen van het kabinet.

Veltman (VVD) is van mening dat de verschillende partijen die aan het spoor werken beter kunnen samenwerken, zoals ProRail, aannemers, de NS en goederenvervoerders. Zo kan een beter beeld ontstaan van de risico's. Want, zo stelt ze, de veiligheid moet vooropstaan.

Er is verbetering mogelijk in het delen en leren van incidenten of bijna-incidenten, reageert Jansen. Alle partijen moeten daarbij hun verantwoordelijkheid pakken. De staatssecretaris beschouwt de OVV-aanbevelingen als een aanmoediging om de samenwerking te verbeteren. Maar extra regels zijn niet altijd de oplossing voor problemen.

De veiligheid van medewerkers op en rond het spoor moet goed worden geregeld, benadrukt De Hoop (GroenLinks-PvdA). Hij is daarom blij dat het kabinet en ProRail de OVV-aanbevelingen overnemen. Maar hoe wordt de Kamer blijvend op de hoogte gehouden over de implementatie? De aandacht voor veiligheid mag niet verslappen, vindt hij.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet toe op de opvolging van de aanbevelingen, antwoordt Jansen. De Kamer wordt hierover jaarlijks geïnformeerd.

Arbeidstijdenwet 

Medewerkers die verantwoordelijk waren voor de veiligheid in Voorschoten waren mogelijk vermoeid: ze hadden meer uren gemaakt dan toegestaan volgens de Arbeidstijdenwet. Van Kent (SP) stelt een verbod voor op de inhuur van zzp'ers bij risicovol nachtwerk. Bij zzp'ers is vaak onduidelijk onder welke voorwaarden zij aan het werk zijn, onderstreept hij.

Zzp'ers vallen formeel niet onder de Arbeidstijdenwet, stelt de staatssecretaris. Ze hebben een eigen verantwoordelijkheid voor hun arbeids- en rusttijden. De opdrachtgever zou volgens Jansen meer kunnen inzetten op de veiligheid van zzp'ers. Maar door een verbod op zzp-inhuur zouden er onvoldoende technici beschikbaar zijn om te werken aan het spoor.

Eilandbuitendienststellingen

De OVV adviseert om te stoppen met eilandbuitendienststellingen. Daarbij wordt een gedeelte van het spoor buiten dienst gesteld voor werkzaamheden, terwijl er nog wel treinen rijden op de aangrenzende sporen. Maar het is onduidelijk wanneer er sprake is van een eilandbuitendienststelling, constateert Van Dijk (NSC). De definitie moet in zijn ogen helder zijn.

Alle partijen betrokken bij het werk aan het spoor komen met een verduidelijking van de definitie. Jansen wil de Kamer hierover te informeren bij de voorjaarsrapportage spoorveiligheid.

Beleving slachtoffers

Bij het ongeval vielen naast één dode zo'n 30 gewonden. In hoeverre is de beleving van de slachtoffers meegenomen in de evaluatie over de nazorg, vraagt Bamenga (D66). De OVV heeft de beleving van slachtoffers niet meegenomen in zijn rapport, onderkent de staatssecretaris. Dat is namelijk een zaak van de desbetreffende veiligheidsregio.

De Kamer stemt op 18 februari over de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Direct