Opnieuw uitstellen Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten

11 december 2024, debat – Door onduidelijkheid over de uitvoering is de behandeling van de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten opnieuw uitgesteld. De Kamer debatteert erover met minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

Uitzendbureaus en andere arbeidsbemiddelaars mogen alleen nog actief zijn als ze officieel zijn toegelaten. Dit moet de nieuwe Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) gaan regelen. De bedoeling is om zo kwetsbare uitzendkrachten, en dan vooral arbeidsmigranten, beter te beschermen tegen malafide praktijken. We moeten de race naar de bodem stoppen, zegt Van Hijum.

Wie moet de Wtta gaan uitvoeren? Aanvankelijk was het de bedoeling om deze taak neer te leggen bij de Dienst Justis. Maar na een uitvoeringstoets kwam de minister hierop terug. Hij denkt er nu over om het door zijn eigen ministerie te laten doen. Door de onduidelijkheid hierover is besloten om de behandeling van de Wtta uit te stellen.

Snelle behandeling

Het is ongewenst als de behandeling van het wetsvoorstel nog veel langer op zich laat wachten, vindt Aartsen (VVD), mede omdat malafide uitzendbureaus oneerlijke concurrentie veroorzaken. Wat hem betreft kan het wetsvoorstel inhoudelijk worden besproken, ook als de uitvoering nog niet volledig ingevuld is. Van Hijum is het daarmee eens: de Kamer kan het wetsvoorstel begin 2025 behandelen.

Ceder (ChristenUnie) wil eveneens dat de Wtta alsnog zo snel mogelijk in werking treedt, omdat daarmee een belangrijke norm wordt gesteld. Maar hoe onafhankelijk wordt de uitvoering als die bij het ministerie zelf wordt ondergebracht? Daarover heeft ook Van Dijk (CDA) bedenkingen: is het wel verstandig om beleid en uitvoering in dezelfde organisatie onder te brengen? Het wordt belangrijk om de rollen dan goed te scheiden, antwoordt de minister.

Arbeidsmigranten zijn nodig om onze economie draaiende te houden, zegt Rikkers (BBB). De Wtta is volgens haar belangrijk om te voorkomen dat ze te maken krijgen met uitzendbureaus die hun geld verdienen met onderbetaling en het aanbieden van huisvesting die ondermaats is.

De Kamer, de minister, de gemeenten en goedwillende werkgevers willen dat deze wet er snel komt, stelt Podt (D66) vast, en dat maakt de vertraging des te pijnlijker. Maar liever iets later een wet die werkt en goed uitvoerbaar is, dan een wet die niet werkt.

Andere maatregelen

Nu de wet er later komt dan verwacht, zegt Patijn (GroenLinks-PvdA), moeten er andere maatregelen worden genomen. Arbeidsmigranten zouden beter op de hoogte gebracht moeten worden van hun rechten, bijvoorbeeld door een verwijzing naar Work in NL te laten vermelden op hun loonstrook. En gemeenten moeten de mogelijkheid krijgen om een vestigingsvergunning in te voeren voor uitzendbureaus.

Ook Postma (NSC) denkt dat gemeenten een grotere rol kunnen krijgen. Bij de vestiging van een nieuw bedrijf dat arbeidsmigranten nodig heeft, kan een gemeente namelijk afwegen of de huizenmarkt, de publieke voorzieningen en het zorgstelsel dit aankunnen. De minister gaat hierover met de gemeenten in overleg.

Van Kent (SP) is teleurgesteld door het uitstellen van het wetsvoorstel: de tijd van praten en papier is voorbij. Hij wil dat uitzendkrachten die worden uitgebuit, naast een nabetaling een schadevergoeding van 1.000 euro krijgen. Verder pleit hij voor een uitzendverbod in de vleessector, omdat daar relatief veel misstanden zijn. De minister wil de sector houden aan de afspraak om de problemen op te lossen.

Wie de regels bewust aan zijn laars lapt en daarmee maatschappelijke kosten veroorzaakt, betoogt Boon (PVV), mag daarvoor hard worden gestraft. Hij is daarom blij dat de minister de boetes wil verhogen, maar wat hem betreft mag er nog wel een schepje bovenop. We kijken naar een verdere verhoging, reageert de minister, om het verdienmodel weg te nemen.

De Kamer stemt op 17 december over de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Direct