Lwoo en pro gaan op in passend onderwijs
4 maart 2015, wetsvoorstel - Door leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro) te integreren in het passend onderwijs, wil staatssecretaris Dekker (Onderwijs) de onderwijsondersteuning in het voorgezet onderwijs efficiënter en effectiever organiseren.
Per 1 augustus 2014 is het passend onderwijs ingevoerd. Scholen werken op regionaal niveau samen om kinderen die dat nodig hebben, de juiste ondersteuning te geven. In het voortgezet onderwijs bestaan echter ook nog het lwoo en het pro, gericht op kinderen met een laag IQ of leerachterstanden. Een ruime meerderheid steunt Dekkers voorstel om beide systemen samen te voegen. Dit neemt onduidelijkheid, inefficiëntie en bureaucratie weg, zegt Beertema (PVV). Straus (VVD) is blij dat alle vormen van ondersteuning nu "onder één dak" komen. Ook Van Meenen (D66) en Rog (CDA) zijn positief: het is de laatste stap naar voltooiing van het passend onderwijs.
Praktijkonderwijs is belangrijk
Gaat het praktijkonderwijs niet "naar de gallemieze" als het in het "keurslijf van het passend onderwijs" wordt gedwongen? Siderius (SP) vreest daarvoor en wil daarom het lwoo wel maar het pro niet integreren in het passend onderwijs. Hiervoor krijgt zij echter geen steun van de andere woordvoerders, die wel wijzen op het belang van goed praktijkonderwijs. Schouten (ChristenUnie) is blij dat de geplande bezuiniging is teruggedraaid. Het is belangrijk dat kinderen die dat nodig hebben, een beschutte leeromgeving krijgen, zegt Ypma (PvdA). Dekker deelt de "warme woorden" over praktijkonderwijs. Volgens hem wordt de (financiële) positie van deze onderwijsvorm beter binnen het passend onderwijs.
Discussie over landelijke criteria praktijkonderwijs
De staatssecretaris wil regionale samenwerkingsverbanden de mogelijkheid geven zelf te beslissen over toelating van leerlingen tot het praktijkonderwijs, zodat maatwerk kan worden geleverd, bureaucratie vermindert en ingespeeld kan worden op krimp. Straus en Rog steunen hem daarin, maar Ypma, Siderius en Schouten willen vasthouden aan de landelijke criteria. Afschaffing leidt volgens hen tot onduidelijkheid voor scholen en ouders. Ook Beertema heeft zijn twijfels. Hij vreest voor wildgroei en nieuwe perverse prikkels. Praktijkscholen hebben binnen een samenwerkingsverband een veto bij het loslaten van de landelijke criteria, reageert Dekker. Maar dat geldt niet voor praktijkscholen die vallen onder een bestuur met verschillende scholen, betoogt Van Meenen.
De Kamer stemt 10 maart over het wetsvoorstel en de
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.