Debat over extra belasting voor extreem rijken

4 april 2024, debat – De Kamer debatteert met minister Van Weyenberg en staatssecretaris Van Rij van Financiën over de mogelijkheden voor het extra belasten van extreem rijken.

Het gezamenlijke vermogen van alle miljardairs in de wereld is met 34% gestegen naar 3,3 biljoen dollar, zo blijkt uit het jaarlijkse rapport over ongelijkheid van Oxfam Novib. Verder is sinds 2020 het vermogen van de vijf rijkste mannen gestegen van 405 miljard naar 869 miljard dollar. En gemiddelde Nederlanders betalen in verhouding meer belasting dan de rijkste 1%.

SP'er Dijk doet drie voorstellen om de "superrijken" extra te belasten:

  • een wereldwijde minimumbelasting op vermogens
  • een Europese exitbelasting voor vermogenden die emigreren om belasting te ontwijken
  • een nationale belasting van 1% op vermogens boven 1 miljoen euro

Miljonairsbelasting

Door de vermogens van superrijken extra te belasten, kunnen de belastingen op arbeid en consumptie omlaag, betoogt Dijk (SP). Hij krijgt bijval van Maatoug (GroenLinks-PvdA) voor zijn voorstel om een miljonairsbelasting in te voeren. Maar Van Eijk (VVD) plaatst kanttekeningen: laten we niet doen alsof iedereen met vermogen extreem rijk is en als pinautomaat kan worden gebruikt. Zij is tegen een belastingstelsel dat de spaarpot van ondernemers willekeurig zwaar belast.

Mensen met een laag of middeninkomen betalen zich blauw aan belastingen, onder andere op energie, stelt Vlottes (PVV) vast. Het is in zijn ogen onrechtvaardig dat de rijkste Nederlanders relatief veel minder betalen.

Het kabinet heeft gekozen voor het belasten van het daadwerkelijke rendement op vermogen, zegt Van Rij, en dus niet voor een vermogensbelasting. Van Weyenberg wijst erop dat het zittende kabinet extra miljarden aan belastingen op vermogen en winst heeft binnengehaald.

Internationaal

Voor ideeën om belastingontwijking en -ontduiking tegen te gaan, zoals een wereldwijde minimumbelasting op vermogen en een exitbelasting, is brede steun. Het beste zou zijn als zo'n exitbelasting wereldwijd wordt ingevoerd, denkt Idsinga (NSC), maar het kan ook op Europees of nationaal niveau gebeuren. Europese landen als Duitsland en Finland hebben volgens hem al zo'n belasting.

Er is de afgelopen jaren al veel gedaan om belastingontwijking en -ontduiking aan te pakken, benadrukt Van Weyenberg. Het mooiste zou zijn als er in internationaal verband afspraken kunnen worden gemaakt om de vermogens van de allerrijksten te belasten, zegt Van Rij, maar hij denkt dat daarvoor nog een lange weg is te gaan.

De Kamer stemt op 9 april over de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort.
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Direct.