D66 stelt vragen over de doorstroomtoets
28 januari 2025, mondelinge vragen – Heeft de doorstroomtoets in groep 8 wel het gewenste effect? Rooderkerk (D66) spreekt haar zorgen uit richting staatssecretaris Paul (Funderend Onderwijs).
Vorig schooljaar werd de doorstroomtoets ingevoerd. Die moest de kansengelijkheid in het onderwijs vergroten. Maar de toets deugt niet, stelt Rooderkerk. Er zijn maar liefst acht verschillende doorstroomtoetsen, die niet leiden tot een uniforme meetlat, zegt ze. Welke toets leerlingen maken, beïnvloedt volgens haar welke kansen zij krijgen in het leven. Gaat de minister werk maken van één doorstroomtoets?
De doorstroomtoets is bedoeld als “objectieve second opinion” naast het advies van de school, antwoordt Paul. Het was een wens van de Kamer en het onderwijsveld dat scholen kunnen kiezen voor een toets die past bij hun visie en leerlingenpopulatie, benadrukt de staatssecretaris. Daarom zijn er meerdere varianten. Ze bekijkt met het College voor Toetsen en Examens wat de juridische, financiële en praktische gevolgen zijn van werken met één doorstroomtoets. In het najaar komt de staatssecretaris met uitgewerkte scenario’s.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Direct