Belastingverdrag Curaçao en Malta

5 juni 2024, wetsvoorstel - De Kamer debatteert met minister Bruins Slot (Buitenlandse Zaken) en staatssecretaris Van Rij (Financiën) over het gesloten belastingverdrag tussen Curaçao en Malta. Omdat het gaat om een rijkswet, doen ook bijzondere gedelegeerden van de Staten van Curaçao mee aan het debat.

Het verdrag bevat afspraken tussen Nederland, ten behoeve van Curaçao, en Malta. Het moet voorkomen dat burgers dubbel belasting moeten betalen over hun inkomen. Het verdrag regelt welk land belasting mag heffen. Het zorgt er ook voor dat informatie over belastingen wordt uitgewisseld tussen de landen. Het is het eerste belastingverdrag dat Curaçao als autonoom land binnen het Koninkrijk sluit.

Economische ontwikkeling

Het is belangrijk dat Curaçao nieuwe handelspartners vindt, betoogt Brownbill (bijzondere gedelegeerde (MFK)). Zo kan het land zich economisch verder ontwikkelen. Het afsluiten van belastingverdragen vindt hij een goed middel daarvoor. Curaçao heeft een open economie, zegt Van Eijk (VVD). Belastingverdragen kunnen volgens haar helpen om het vestigingsklimaat verbeteren.

Twijfels en vragen

Het is goed dat Curaçao belastingverdragen sluit, zegt Idsinga (NSC), maar waarom met Malta? Dat land draait grotendeels op de gokindustrie en verkoopt Europese paspoorten aan miljonairs van buiten de EU, stelt hij. Het zou volgens hem logischer zijn geweest eerst verdragen te sluiten met landen in de eigen regio.

Malta heeft zelf het initiatief genomen om een belastingverdrag met Curaçao te sluiten, zegt Bruins Slot. Bovendien zijn de landen vergelijkbaar in omvang en beide een eiland. Van Rij wijst erop dat Curaçao op fiscaal gebied autonoom is, en dus zelf besluit met welke landen het een belastingverdrag sluit.

Ook Vlottes (PVV) plaatst kanttekeningen bij het belastingverdrag tussen Curaçao en Malta. Is er geen sprake van cherrypicking? En voldoet het wel aan de OESO-afspraken om belastingontwijking te voorkomen? Curaçao heeft een been bijgetrokken bij het voldoen aan de internationale standaarden, benadrukt Van Rij.

Curaçao is een opkomende economie, zegt Mc William (bijzondere gedelegeerde (Partido MAN)), wat het lastig maakt om aan alle OESO-regels te voldoen. Zij zou graag zien dat eerst onderzoek gedaan wordt naar mogelijke negatieve effecten van het verdrag op de Curaçaose economie.

Democratisch tekort

Het is raar dat het Nederlandse parlement meer te zeggen heeft over het verdrag dan de Staten van Curaçao, betoogt White (GroenLinks-PvdA). Er zou volgens hem iets moeten worden gedaan aan dit democratische tekort. De Kamer zou zich in ieder geval terughoudend moeten opstellen.

Er ontbreekt een wetgevend orgaan voor het Koninkrijk, stelt Mercelina (bijzondere gedelegeerde (PNP)) vast, en dat is een weeffout. Ook omdat het Europees recht steeds belangrijker wordt voor de Caribische landen binnen het Koninkrijk.

Ook Bruins Slot ziet dat er een democratisch tekort is. De bedoeling was om dit onderwerp te bespreken met alle landen, maar de Koninkrijksconferentie waarbij dit zou gebeuren, is afgelast.

De Kamer stemt op 11 juni over het wetsvoorstel en de ingediende motie.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Direct