Begroting Infrastructuur en Waterstaat afgerond
25 januari 2024, begroting - De Kamer debatteert met minister Harbers en staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) over de begroting van hun ministerie voor 2024.
De krimp van Schiphol, grote renovatieprojecten en de aanpak van pfas. Deze en andere onderwerpen komen aan bod in het begrotingsdebat.
Gedrag
Het wordt steeds drukker op de weg. Van Dijk (NSC) pleit voor een nationale "antidido-aanpak", die mensen moet ontmoedigen om op dinsdag en donderdag in de spits te reizen. Veel werknemers en scholieren hebben niet de keuze om eerder of later te reizen, werpt Heutink (PVV) tegen. Er is volgens hem meer nodig om het probleem op te lossen.
We moeten ook nieuwe wegen aanleggen, erkent Harbers. Maar zolang iedereen tegelijk de weg opgaat, staat het alsnog muurvast. Hij is voorstander van een landelijke aanpak die het woon-werkverkeer beter spreidt over de dag en de week.
Er gebeuren veel ongelukken met fatbikes, zegt Van Zanten (BBB). Ze wil dat de politie deze fietsen als aparte categorie kan registreren. Het is moeilijk om een goede definitie van "fatbike" te formuleren, antwoordt Harbers. Hij focust liever op het tegengaan van het opvoeren van dit soort e-bikes.
Luchtvaart
Het is onwaarschijnlijk dat de krimp van Schiphol per november ingaat, blijkt uit schriftelijke antwoorden van de minister. De Europese Commissie heeft meer tijd nodig om de krimpplannen te bekijken. Volgens Boutkan (PVV) had het kabinet dit probleem kunnen voorzien. Het leidt tot frustratie bij omwonenden en het gevoel dat de overheid onbetrouwbaar is, zegt De Hoop (PvdA).
We zijn afhankelijk van internationale procedures, beklemtoont Harbers. Mede in het belang van omwonenden wil hij deze regels goed volgen, omdat het krimpbesluit anders "heel kwetsbaar" is. Daarmee bied je omwonenden niets, benadrukt hij.
Hoe verminderen we de overlast voor omwonenden aan de randen van de dag, zonder dat we de luchtvaartsector heel erg hinderen? Die balans is belangrijk, stelt De Groot (VVD). De minister voert een impactanalyse uit om te bekijken hoe een ongestoorde nachtrust voor omwonenden het best kan worden gerealiseerd.
Bamenga (D66) zou graag zien dat Nederland de eerste internationale elektrische lijnvlucht realiseert in 2030. Harbers zegt deze ambitie te delen.
Spoor
Grinwis (ChristenUnie) wil dat er in de brede spits extra intercity's gaan rijden van en naar Groningen. De Kamer verzocht daar eerder per motie al om. Heijnen belooft dit opnieuw aan de orde te stellen in haar gesprekken met de NS.
Is de staatssecretaris van plan om de provincie Limburg financieel te ondersteunen bij de verbetering van de Maaslijn, vraagt Van Kent (SP). Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten, reageert Heijnen. Maar, voegt ze toe, we zullen niet het onmogelijke van de provincie vragen.
Grote projecten
De renovatie van de Van Brienenoordbrug wordt uitgesteld. De plannen waren te riskant en te duur, meldt Rijkswaterstaat. Wat komt er in dit kader nog meer op ons af, wil Stoffer (SGP) weten. Veltman (VVD) vraagt of het mislopen van deze aanbesteding leidt tot een herprioritering van andere onderhoudsprojecten.
Harbers sluit niet uit dat ook andere projecten duurder zullen uitvallen dan begroot, maar noemt dit wel een geval "van de buitencategorie". We zijn momenteel uitvoerig bezig met de programmering, zegt hij, en doen dat in samenwerking met de regio's.
Pfas
Gabriëls (GroenLinks-PvdA) en Kostić (PvdD) vragen aandacht voor de gezondheidsgevaren van pfas. Ze vinden dat het kabinet niet moet wachten op Europees beleid en zelf op korte termijn met maatregelen moet komen.
Iedereen heeft belang bij een snelle, goede en strenge aanpak van pfas, beaamt Heijnen. Ze richt zich op de komst van een Europees verbod, maar wil in de tussentijd wel kijken naar de scherpte van vergunningen.
Maritiem
Het aandeel zeeschepen onder Nederlandse vlag ten opzichte van de wereldvloot daalt, stelt Vedder (CDA). Ze vraagt de regering een maritieme autoriteit op te richten, die het Nederlandse maritieme vestigingsklimaat kan verbeteren.
De eerste stappen hiertoe zijn gezet, antwoordt Harbers, maar in de begroting van dit jaar staan nog geen extra middelen om dit uit te bouwen of verder vorm te geven.
Het debat over de begroting begon op 23 januari met de inbreng van de woordvoerders. De Kamer stemt op 30 januari over de tijdens het debat ingediende moties. Over de begroting wordt op 15 februari gestemd.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort.
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Direct.