Begroting Infrastructuur en Waterstaat afgerond
4 november 2021, begroting - Minister Visser en staatssecretaris Van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat reageren op de vragen over hun begroting uit de eerste termijn van de woordvoerders.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet ervoor zorgen dat zaken op orde zijn, zegt minister Visser. De Nederlandse infrastructuur staat wereldwijd in de top vijf. En dat is volgens haar belangrijk voor het dagelijks leven van mensen.
Mobiliteit
De bouw van nieuwe woningen in de regio kan druk geven op wegen en spoor, concludeert De Groot (VVD). Hoe wordt dit probleem opgepakt? Minister Visser ziet een rol weggelegd voor de provincies.
Rond 2026 komt er een boeggolf aan vervanging en renovatie van infrastructuur, zegt minister Visser. Het is volgens haar lastig om dit te financieren, ook omdat er daarnaast nieuwe infrastructuur moet worden aangelegd. Zorg er gewoon voor dat er voldoende geld is voor onderhoud én voor nieuwe wegen, reageert Madlener (PVV).
Spreiden en mijden is de goedkoopste oplossing om files te voorkomen, betoogt De Hoop (PvdA). Hij vindt dat de rijksoverheid daarin het goede voorbeeld moet geven. Het kan een deel van de oplossing zijn, erkent de minister, maar het is aan werkgevers en werknemers om afspraken te maken over bijvoorbeeld thuiswerken.
Verkeersveiligheid
Verkeersongelukken hebben een grote impact, zegt Visser. Er worden daarom campagnes gericht op verschillende doelgroepen, zoals ouderen en jongeren. Het doel is om het gedrag te veranderen, bijvoorbeeld het tegengaan van het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer. Ook handhaving en boetes horen daarbij.
Geurts (CDA) vreest dat kenniswerkers van buiten Europa die een buitenlands voor een Nederlands rijbewijs omwisselen, een risico vormen voor de verkeersveiligheid. Dit blijkt volgens hem ook uit een reportage van EenVandaag. Maar er is geen bewijs dat dit inderdaad een groot probleem is, reageert de minister.
Verduurzaming luchtvaart
Kleine luchthavens kunnen een belangrijke rol spelen bij innovatie, zegt Heerema (VVD), en zo een voorbeeld zijn voor grotere luchthavens. Een belangrijk probleem voor zowel medewerkers als omwonenden van luchthavens is hoge concentratie ultrafijnstof, betoogt Alkaya (SP).
Schiphol is bezig met het terugbrengen van de uitstoot van ultrafijnstof, benadrukt Visser. Dat kan onder andere door elektrisch taxiën. Als dit op Schiphol lukt, zegt de minister, kan het ook op andere luchthavens.
Hagen (D66) pleit voor meer ambitie bij de inzet van synthetische en biokerosine, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij initiatieven in Duitsland. De minister deelt de wens om de productie in Delfzijl te stimuleren.
De internationale luchtvaartorganisatie ICAO heeft "ongeclausuleerde groei" in haar statuten staan, stelt Van Raan (PvdD) vast. Hij vraagt de regering om steun te zoeken bij andere landen om dit te schrappen.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer is van cruciaal belang, zegt Van Weyenberg: mensen moeten zich kunnen verplaatsen in het land. Daarom is er tijdens de coronacrisis extra geld in gestoken, om de teruggang in het aantal reizigers op te vangen. Heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat er (in de regio) minder bussen rijden? De staatssecretaris belooft om dit in kaart te brengen, maar regionale overheden maken de afweging hoeveel bussen ze laten rijden.
Amhaouch (CDA) maakt zich zorgen over het tekort aan treinverkeersleiders. ProRail doet er alles aan om het probleem op korte en lange termijn op te lossen, verzekert de staatssecretaris, onder andere door extra werving en het inzetten van gepensioneerden.
Ook op andere plekken dreigen er bij het spoor personeelstekorten te ontstaan, waarschuwt Boulakjar (D66), zoals bij technisch specialisten. Van Weyenberg denkt dat het kan helpen om als overheid langer vooruit te plannen bij beheer, onderhoud, vervanging en renovatie, en zo te zorgen voor een stabiele financiering.
Circulaire economie
Er gebeurt veel om de economie meer circulair te maken, zegt de staatssecretaris, bijvoorbeeld met het statiegeld op flesjes en blikjes. Maar gaan die dan ook daadwerkelijk ingezameld worden, vraagt Van Esch (PvdD) zich af. Zij vreest dat de industrie de kosten daarvan probeert te vermijden.
In de wet is vastgelegd dat er 90% moeten worden ingezameld, antwoordt Van Weyenberg. Als we de boete voor het niet halen van die doelstelling hoger maken dan de kosten van inzameling, zal de industrie dat percentage volgens hem gewoon halen.
Consumenten moeten weten of een product dat ze aanschaffen, gerepareerd kan worden, vindt Stoffer (SP). Hij stelt daarom voor om, net als in Frankrijk, een "reparatiescore" in te voeren. Van Weyenberg verwacht dat hierover Europese regelgeving komt.
Milieu
Toezicht en handhaving moeten beter, vinden Bouchallikh (GroenLinks) en Beckerman (SP). Zij willen 10 miljoen per jaar besteden aan opleiding, kennisinfrastructuur en innovatie en zo de omgevingsdiensten versterken.
De staatssecretaris steunt het doel om toezicht en handhaving te verbeteren. Maar hij is het niet eens met het voorstel om dit geld uit het Mobiliteitsfonds te halen: er is nu al veel te weinig geld voor onderhoud en vervanging van infrastructuur.
De behandeling van de begroting begon op 3 november. De Kamer stemt op 9 november over de tijdens het debat ingediende moties. Over de begroting wordt op 7 december gestemd.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Gemist of Debat Direct