Schriftelijke vragen : Het bericht “Asielzoekers die overlast geven of crimineel zijn komen op speciale lijst, maar aanvraag loopt door: teller staat op ruim 1180”
Vragen van het lid Rajkowski (VVD) aan de Minister Asiel en Migratie over het bericht «Asielzoekers die overlast geven of crimineel zijn komen op speciale lijst, maar aanvraag loopt door: teller staat op ruim 1.180» (ingezonden 20 maart 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Asielzoekers die overlast geven of crimineel zijn komen
op speciale lijst, maar aanvraag loopt door: teller staat op ruim 1.180»?1
Vraag 2
Hoe vaak moet een asielzoeker een incident veroorzaakt hebben in een asielzoekerscentrum
om op de Top-X-lijst geplaatst te worden? Worden hierbij alle type incidenten meegenomen,
of alleen de meest serieuze?
Vraag 3
Hoeveel incidenten met overlastgevende asielzoekers zijn er in 2024 door het Centraal
Orgaan opvang Asielzoekers (COA) geregistreerd? Hoe verhoudt zich dit tot 2023?
Vraag 4
Hanteert het COA, en hanteren de ketenpartners die op asielzoekerscentra (azc's) werkzaam
zijn, een beleid waarbij het melden en registreren van incidenten zoveel mogelijk
wordt gestimuleerd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Deelt u de mening dat het registreren van COA-incidenten waarbij asielzoekers betrokken
zijn essentieel is om overlast, geweld en elke andere vorm van onwenselijk gedrag
door asielzoekers te voorkomen en te bestrijden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Bent u bereid om naar aanleiding van een toezegging aan lid Rajkowski in het commissiedebat
over vreemdelingen- en asielbeleid op 12 maart 2025, over de registratie en de Top-X
lijst, in gesprek te gaan met het COA zodat incidenten altijd geregistreerd worden?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Worden alle incidenten die het COA registreert op dit moment vanwege de potentiële
impact op de verblijfsstatus of verblijfsaanvraag doorgegeven aan de Immigratie- en
Naturalisatiedienst (IND)? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Deelt u de mening dat alle COA-incidenten waarbij asielzoekers zijn betrokken gedeeld
moeten worden met de IND, en dat juridische belemmeringen die dit onmogelijk maken
zo spoedig mogelijk moeten worden weggenomen?
Vraag 9
Klopt het dat de kwalificatierichtlijn op dit moment een soepelere eis hanteert voor
het afwijzen van een verblijfsvergunning asiel in het geval van subsidiaire bescherming?
Vraag 10
Maakt Nederland op dit moment gebruik van het toegestane onderscheid tussen verdragsvluchtelingen
en asielzoekers die recht hebben op subsidiaire bescherming bij het afwijzen van de
aanvraag en het intrekken van de verblijfsvergunning asiel? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Hoeveel aangiften zijn er in 2024 gedaan tegen asielzoekers die betrokken waren bij
een COA-incident? Hoe verhoudt zich dit tot 2023?
Vraag 12
Hoe verhoudt het aantal geregistreerde COA-incidenten zich tot het aantal gedane aangiften?
Vraag 13
Hanteert het COA, en hanteren de ketenpartners die op azc’s werkzaam zijn, een beleid
waarbij het doen van aangifte tegen asielzoekers die betrokken zijn bij een COA-incident
zoveel mogelijk wordt gestimuleerd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Hoe verklaart u het feit dat de Top-X-lijst geen evenredige afspiegeling is van de
verspreiding van asielzoekers over Nederland? Komt dit doordat het COA geen eenduidig
beleid voert wat betreft het melden van COA-incidenten en het doen van aangifte tegen
asielzoekers die betrokken zijn bij COA-incidenten?
Vraag 15
Deelt u de mening dat het doen van aangifte tegen asielzoekers in het geval van COA-incidenten
zoveel mogelijk moet worden gestimuleerd vanwege de veiligheid van het personeel in
de asielketen, de veiligheid van inwoners rond azc's en de consequenties die aangiften
kunnen hebben op de verblijfsstatus van asielzoekers? Zo nee, waarom niet?
Vraag 16
Bij hoeveel aangiften tegen asielzoekers heeft het Openbaar Ministerie (OM) in 2024
besloten om de zaak te seponeren of af te doen met een strafbeschikking? Hoe verhoudt
zich dit tot 2023?
Vraag 17
Hanteert het OM het beleid alle asielzoekers waartegen aangifte is gedaan vanwege
de mogelijke gevolgen voor de verblijfsstatus voor de rechter moeten komen? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 18
Deelt u de mening dat het cruciaal is dat elke asielzoeker waartegen aangifte is gedaan
vanwege de veiligheid van Nederland en de gevolgen die een veroordeling kan hebben
voor de verblijfsstatus voor de rechter moet verschijnen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 19
Hanteert de IND het beleid dat er bij een veroordeling wegens een ernstig of bijzonder
ernstig misdrijf automatisch een intrekkingszaak wordt opgevoerd of dat er automatisch
wordt onderzocht of de verblijfsaanvraag zo spoedig mogelijk kan worden afgewezen?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 20
Hoeveel asielzoekers zijn in 2024 veroordeeld voor een bijzonder ernstig misdrijf?
Hoe verhoudt zich dit tot 2023?
Vraag 21
Hoeveel asielzoekers zijn in 2024 veroordeeld voor een ernstig misdrijf? Hoe verhoudt
zich dit tot 2023?
Vraag 22
Voor hoeveel asielzoekers had een veroordeling voor een bijzonder ernstig misdrijf
in 2024 verblijfsrechtelijke consequenties (intrekking of afwijzing)? Hoe verhoudt
zich dit tot 2023?
Vraag 23
Voor hoeveel asielzoekers had een veroordeling voor een ernstig misdrijf in 2024 verblijfsrechtelijke
consequenties (intrekking of afwijzing)? Hoe verhoudt zich dit tot 2023?
Vraag 24
Bestaat er naast de mogelijkheid om een verblijfsvergunning in te trekken of af te
wijzen vanwege een veroordeling nog een andere mogelijkheid binnen het huidige vreemdelingenrecht
om verblijfsrechtelijke consequenties aan overlastgevend of openbare orde verstorend
gedrag te verbinden? Zo ja, wat is hiervoor de juridische grondslag?
Vraag 25
Biedt het Europees recht op dit moment door Nederland onbenutte ruimte om verblijfsrechtelijke
consequenties aan overlastgevend of openbare orde verstorend gedrag te verbinden?
Zo ja, om welke (juridische) ruimte gaat het?
Vraag 26
Hoeveel verblijfsaanvragen op grond van asiel zijn in 2024 afgewezen? Hoe verhoudt
zich dit tot 2023?
Vraag 27
In hoeveel zaken waarbij de verblijfsvergunning asiel is afgewezen is de asielzoeker
of zijn gemachtigde in 2024 in beroep gegaan? Hoe verhoudt zich dit tot 2023?
Vraag 28
Hoe hoog is het bedrag waarop de gemachtigde van een asielzoeker recht heeft in het
geval succesvol beroep tegen een afwijzing is aangetekend?
Vraag 29
Kan het bedrag waarop de gemachtigde van een asielzoeker recht heeft in het geval
succesvol beroep tegen een afwijzing is aangetekend binnen de huidige grenzen van
het Europees en internationaal recht verder worden verlaagd? Zo ja, tot welk bedrag
kan deze vergoeding worden verlaagd?
Vraag 30
In hoeveel zaken waarbij het beroep op de afwijzing van de verblijfsvergunning asiel
ongegrond blijkt te zijn werd door de asielzoeker of zijn gemachtigde in 2024 hoger
beroep aangetekend? Hoe verhoudt zich dit tot 2023?
Vraag 31
Hoe hoog is het bedrag waarop de gemachtigde van een asielzoeker recht heeft in het
geval succesvol hoger beroep tegen een afwijzing is aangetekend?
Vraag 32
Kan het bedrag waarop de gemachtigde van een asielzoeker recht heeft in het geval
succesvol hoger beroep tegen een ongegrond beroep is aangetekend binnen de huidige
grenzen van het Europees en internationaal recht verder worden verlaagd? Zo ja, tot
welk bedrag kan deze vergoeding worden verlaagd?
Vraag 33
Hoe vaak heeft de IND in 2024 een vrijheidsbeperkende maatregel op grond van artikel 56 Vw.
aan een asielzoeker opgelegd? Hoe verhoudt zich dit tot 2023?
Vraag 34
Hoe vaak is er in 2024 tegen het opleggen van een vrijheidsbeperkende maatregel op
grond van artikel 56 Vw. door een asielzoeker of zijn gemachtigde beroep aangetekend?
Hoe verhoudt zich dit tot 2023?
Vraag 35
Hoe vaak was het beroep tegen het opleggen van een vrijheidsbeperkende maatregel op
grond van artikel 56 Vw. in 2024 succesvol? Hoe verhoudt zich dit tot 2023?
Vraag 36
Hoe hoog is het bedrag waarop de gemachtigde van een asielzoeker recht heeft in het
geval een beroep tegen een artikel 56 Vw. maatregel succesvol blijkt te zijn?
Vraag 37
Hoe hoog is het bedrag waarop de asielzoeker recht heeft in het geval in beroep blijkt
dat tegen hem onrechtmatig een artikel 56 Vw. maatregel is opgelegd?
Vraag 38
Kunnen de bedragen waarop de gemachtigde en de asielzoeker recht hebben in het geval
in beroep blijkt dat er tegen de asielzoeker onrechtmatig een artikel 56 Vw. maatregel
is opgelegd binnen de huidige grenzen van het Europees en internationaal recht verder
worden verlaagd? Zo ja, tot welk bedrag kunnen deze vergoedingen worden verlaagd?
Vraag 39
In hoeveel zaken waarbij het beroep op de oplegging van de artikel 56 Vw. maatregel
ongegrond blijkt wordt door de asielzoeker of zijn gemachtigde in 2024 hoger beroep
aangetekend? Hoe verhoudt zich dit tot 2023?
Vraag 40
Hoe hoog is het bedrag waarop de gemachtigde van een asielzoeker recht heeft in het
geval een hoger beroep tegen een artikel 56 Vw. maatregel succesvol blijkt te zijn?
Vraag 41
Hoe hoog is het bedrag waarop de asielzoeker recht heeft in het geval in hoger beroep
blijkt dat tegen hem onrechtmatig een artikel 56Vw. maatregel is opgelegd?
Vraag 42
Kunnen de bedragen waarop de gemachtigde en de asielzoeker recht hebben in het geval
in hoger beroep blijkt dat er tegen de asielzoeker onrechtmatig een artikel 56Vw.
maatregel is opgelegd binnen de huidige grenzen van het Europees en internationaal
recht verder worden verlaagd? Zo ja, tot welk bedrag kunnen deze vergoedingen worden
verlaagd?
Vraag 43
Bent u bekend met signalen dat gemachtigden beroep aantekenen tegen afwijzingen van
verblijfsvergunningen of tegen de oplegging van een artikel 56Vw. maatregel zonder
dat de asielzoeker hiervan op de hoogte is of hiervoor toestemming gegeven heeft?
Zo ja, mag dit volgens huidige wet- en regelgeving?
Vraag 44
Deelt u de mening dat er op dit moment sprake is van een pervers verdienmodel rondom
(proces)vertegenwoordiging van asielzoekers en dat het cruciaal is dat dit verdienmodel
moet worden doorbroken? Zo nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
M.H.M. Faber-van de Klashorst, minister van Asiel en Migratie -
Indiener
Queeny Rajkowski, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.