Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op het lid Pool over het nieuws dat veteranen te vaak en te lang moeten wachten op een beslissing over schadevergoeding
Vragen van het lid Pool (PVV) aan de Minister van Defensie over het nieuws dat veteranen te vaak en te lang moeten wachten op een beslissing over schadevergoeding (ingezonden 14 februari 2025).
Antwoord van Minister Brekelmans (Defensie) (ontvangen 11 maart 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Getraumatiseerde veteranen moeten te vaak te lang wachten
op beslissing over schadevergoeding»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw reactie op het nieuws dat uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt
dat in 60% van de gevallen het streven om letselschadezaken binnen twee jaar af te
handelen niet wordt gehaald?
Antwoord 2
Om de veteraan niet te veel te belasten, streeft Defensie er naar een aanspraak op
de schaderegeling binnen twee jaar af te doen. Helaas laten de onderzoeken van de
Algemene Rekenkamer en de Veteranenombudsman zien dat we die termijn in 60 procent
van de gevallen niet halen. Dat is te veel. Voor veteranen is dat belastend, mede
omdat zo’n procedure niet op zichzelf staat. Vaak ging er al een lang traject van
behandelingen en keuringen aan vooraf.
Vraag 3
Deelt u de mening dat deze situatie volstrekt onwenselijk is en dat onze veteranen
echt beter verdienen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Ja, die mening deel ik. Zie ook het antwoord op vraag 4.
Vraag 4
Kunt u aangeven welke aanvullende maatregelen u gaat nemen om ervoor te zorgen dat
deze zaken binnen een fatsoenlijke tijd worden afgehandeld? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Defensie neemt de rapporten en de conclusies zeer serieus en doet het volgende om
de aanbevelingen zo goed mogelijk op te volgen:
– Er wordt gewerkt aan de uitbreiding van het team bij Defensie dat zich bezighoudt
met letselschade, zodat de zaken sneller kunnen worden afgehandeld.
– Daarnaast wil Defensie het stelsel van uitkeringen en voorzieningen voor veteranen
en dienstslachtoffers verder verbeteren. Hierover is overleg nodig met de centrales
van overheidspersoneel. De conclusies van de rapporten van de Algemene Rekenkamer
en de Veteranenombudsman neem ik daarin mee.
– De behoeftestelling voor een ICT-systeem om zaken beter te kunnen volgen loopt en
bevindt zich in de startfase.
– De afdeling letselschadeclaims is gestart met het begrijpelijker en persoonlijker
maken van de communicatie richting veteranen.
Vraag 5
Bent u bereid de Kamer hier zo spoedig mogelijk over te informeren? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 5
Ja, de Veteranenombudsman heeft mij gevraagd om binnen drie maanden te reageren op
zijn rapport. Ik zal u mijn reactie op het rapport toezenden, waarin ik nader in ga
op de stappen die nodig zijn. Op 11 februari 2025 heeft de Algemene Rekenkamer gelijktijdig
met de publicatie van haar rapport ook mijn reactie op dat rapport gepubliceerd. Een
kopie daarvan treft u hierbij aan. Ik zal de Kamer eind 2025 informeren over de voortgang
van de verschillende maatregelen conform de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer
en de Veteranenombudsman.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.P. Brekelmans, minister van Defensie
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.