Schriftelijke vragen : Één- of tweevakkigheid van de tweedegraads lerarenopleidingen
Vragen van het lid Pijpelink (GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris en Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over één- of tweevakkigheid van de tweedegraads lerarenopleidingen (ingezonden 20 februari 2025).
Vraag 1
Wat waren in 1968 bij de invoering van de Mammoetwet de overwegingen op grond waarvan
de geprofessionaliseerde nieuwe lerarenopleidingen (nlo’s) voor het voortgezet onderwijs
in vierenhalf jaar voor twee vakken voor het tweedegraadsgebied opleidden en wat waren
in 1989 de overwegingen op grond waarvan deze zogenoemde tweevakkigheid werd opgeheven
en de tweedegraads lerarenopleidingen voortaan nog maar opleidden voor onderwijsbevoegdheid
voor één vak?
Vraag 2
Klopt het beeld dat in sommige andere Europese landen, zoals Duitsland, leraren nog
altijd worden opgeleid voor het onderwijzen van twee vakken?
Vraag 3
Hoe beoordeelt u in het licht van de aanhoudende kwantitatieve en kwalitatieve lerarentekorten
voor het schoolvak Duits de oplossing die de Hogeschool Utrecht heeft bedacht: een
dubbele bevoegdheid voor studenten geschiedenis en Duits?1
Vraag 4
Bent u bereid om de mogelijkheid van tweevakkigheid van tweedegraads lerarenopleidingen
te betrekken bij de uitvoering van de motie van het lid Pijpelink, waarmee de Kamer
de regering verzocht om het voortdurend nijpende lerarentekort het hoofd te bieden
met een noodplan voor de duur van minstens vijftien jaren?2 Zo ja, op welke termijn gaat u hieraan gestalte geven? Zo nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
M.L.J. Paul, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Gericht aan
E.E.W. Bruins, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
Anita Pijpelink, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.