Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Dilemma’s door de doorstroomtoets: scholen doen met tegenzin mee of haken af omdat ze de toets niet meer vertrouwen’
Vragen van het lid Pijpelink (GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht «Dilemma’s door de doorstroomtoets: scholen doen met tegenzin mee of haken af omdat ze de toets niet meer vertrouwen» (ingezonden 6 februari 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Dilemma’s door de doorstroomtoets: scholen doen met
tegenzin mee of haken af omdat ze de toets niet meer vertrouwen»?1
Vraag 2
Hoeveel leerlingen doen er dit jaar niet mee aan de doorstroomtoets afgezien van de
leerlingen met een wettelijke uitzondering?
Vraag 3
Klopt het dat er een doorstroomtoets nodig is binnen het kader van de Wet doorstroomtoetsen
primair onderwijs voor het vaststellen van een definitief schooladvies, behalve bij
wettelijke uitzonderingen zoals leerlingen met een meervoudige handicap? Zo ja, krijgen
leerlingen die niet onder een wettelijke uitzondering vallen en geen doorstroomtoets
maken geen definitief schooladvies?
Vraag 4
Kunnen scholen voor kinderen die zonder wettelijke uitzondering de doorstroomtoets
niet hebben gemaakt alsnog een definitief schooladvies verstrekken? Zo ja, waaruit
bestaat zo’n definitief schooladvies dan en vindt u dat wenselijk?
Vraag 5
Klopt het dat er een definitief schooladvies nodig is voor de aanmelding voor het
voortgezet onderwijs? Zo ja, gaan leerlingen die geen definitief schooladvies hebben
moeilijkheden ondervinden bij het aanmelden voor de middelbare school?
Vraag 6
Wat wordt er van ouders en scholen verwacht, wanneer er kinderen zijn zonder doorstroomtoets
en zonder wettelijke uitzondering?
Vraag 7
Staat voor ouders de mogelijkheid open om hun kind een private toets als vervanger
van de doorstroomtoets te laten maken? Zo ja, vindt u dat wenselijk?
Vraag 8
Hoe reflecteert u op het wegvallen van de doorstroomtoets in het samenstellen van
het definitief schooladvies en de effecten daarvan op de kansengelijkheid voor leerlingen
die nu geen doorstroomtoets maken?
Vraag 9
Kunnen voortgezet onderwijsscholen binnen het kader van de Wet voortgezet onderwijs
2020 leerlingen toelaten zonder die beslissing te baseren op een definitief schooladvies?
Zo niet, wat gebeurt er met deze leerlingen?
Vraag 10
Vindt er op dit moment contact plaatst tussen het Ministerie van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap en de scholen die op dit moment weigeren de doorstroomtoets? Kunt u
delen wat de beweegredenen zijn van scholen om niet mee te doen?
Vraag 11
Deelt u de mening dat er duidelijkheid moet komen vanuit het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over wat het weigeren van de doorstroomtoets betekent voor leerlingen,
primair onderwijsscholen en voortgezet onderwijsscholen?
Vraag 12
Zijn er voornemens om zaken rondom de doorstroomtoets te veranderen voor het nieuwe
afnamemoment in 2026, gezien de onrust die er op dit moment is rondom de doorstroomtoets?
Vraag 13
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het debat met de Staatssecretaris van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over de berichtgeving dat er te grote verschillen zijn tussen
doorstroomtoetsen en basisscholen die de toets weigeren?
Indieners
-
Gericht aan
M.L.J. Paul, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
Anita Pijpelink, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.