Schriftelijke vragen : De berichten ‘Perroncontroles 'overlasttrein' Zwolle - Emmen komen niet terug’ en ‘Staatssecretaris: snel oplossing voor mogelijk overslaan treinstation Maarheeze’
Vragen van de leden Rajkowski en Veltman (beiden VVD) aan de Minister van Asiel en Migratie en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten «Perroncontroles «overlasttrein» Zwolle – Emmen komen niet terug» en «Staatssecretaris: snel oplossing voor mogelijk overslaan treinstation Maarheeze» (ingezonden 22 januari 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Perroncontroles «overlasttrein» Zwolle – Emmen komen
niet terug» en «Staatssecretaris: snel oplossing voor mogelijk overslaan treinstation
Maarheeze»?1
2
Vraag 2
Deelt u de mening dat intimidatie, agressie en geweld onacceptabel zijn en dat hier
hard tegen moet worden opgetreden zodat treinreizigers veilig kunnen reizen en treinpersoneel
veilig zijn werk kan doen?
Vraag 3
Op welke trajecten is met name last van overlastgevende asielzoekers? Om welk type
incidenten gaat het dan? Kunt u dit cijfermatig weergeven? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het feit dat overlastgevende asielzoekers die treinen of stations
onveilig maken, geen reden mag zijn om treinen op bepaalde trajecten niet in te zetten
of om treinen bepaalde stations niet meer aan te laten doen?
Vraag 5
Hoe legt u uit aan de reizigers op de trajecten Meppel-Zwolle en Weert-Eindhoven dat
zij moeten reizen in een onveilige situatie met een hoger risico op incidenten dan
gemiddeld?
Vraag 6
Hoe beoordeelt u het feit dat controles op perrons niet zouden werken, maar het aantal
incidenten wel flink gestegen is?
Vraag 7
Welke stappen onderneemt u om het veiligheidsgevoel van reizigers op deze trajecten,
en op de stations op deze trajecten, te vergroten?
Vraag 8
Welke preventieve en repressieve maatregelen worden op deze trajecten getroffen om
overlast en overtredingen te voorkomen en overlastgevers aan te pakken en hoe effectief
zijn die?
Vraag 9
Welke maatregelen treft u tegen overlastgevers die zich door toegangscontroles niet
laten weerhouden en over de hekken klimmen en alsnog de trein in stappen?
Vraag 10
Kunt u de garantie geven dat de problemen op station Maarheeze zo spoedig mogelijk,
en uiterlijk 1 maart 2025, worden opgelost? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Wordt de identiteit vastgesteld van de overlastgevers op de trajecten Meppel-Zwolle
en Weert-Eindhoven, mede gelet op het feit dat overlastgevende asielzoekers vaak nog
niet zijn geregistreerd of geen rijbewijs hebben? Zo ja, op welke manier en hoe wordt
dit geregistreerd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Deelt u de mening dat er gehandhaafd moet worden richting asielzoekers die overlast
veroorzaken, zwartrijden of ander onwenselijk gedrag vertonen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Hoe vaak wordt er bij het constateren van overtredingen een boete opgelegd, dan wel
uitstel van betaling aangeboden, en in hoeveel van deze gevallen wordt er daadwerkelijk
geïnd?
Vraag 14
Hoe hoog is het bedrag uitstel van betaling op beide trajecten?
Vraag 15
Hoe vaak worden er reisverboden opgelegd? Gebeurt dit in alle mogelijke gevallen?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 16
Deelt u de mening dat mensen die geen kaartje hebben niet eindeloos uitstel van betaling
kunnen krijgen, maar uiteindelijk een reisverbod zouden moeten worden opgelegd dan
wel bij overtreding daarvan lik op stuk beleid wordt toegepast? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, hoe vaak komt dit voor?
Vraag 17
Deelt u de mening dat wanneer deze mensen zichzelf niet kunnen identificeren, dit
meteen opgepakt moet worden door deze mensen te registreren? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, hoe gaat u dat regelen?
Vraag 18
Wilt u deze vragen beantwoorden voor het commissiedebat over Vreemdelingen- en asielbeleid
op 5 februari 2025? Zo nee, waarom niet?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Queeny Rajkowski, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Hester Veltman, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.