Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dral over het artikel ‘Voor welk type speler zijn offshore casino’s perfect?’
Vragen van het lid Dral (VVD) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het artikel «Voor welk type speler zijn offshore casino’s perfect?» (ingezonden 6 november 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Struycken (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 13 december
2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 670.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Voor welk type speler zijn offshore casino’s perfect?»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Wat vindt u ervan dat het artikel illegaal online kansspelaanbod (namelijk offshore
casino’s ofwel illegale casino’s, die niet gebonden zijn aan lokale beperkingen, zoals
bijvoorbeeld het uitsluitingsregister Cruks) onder de aandacht van de Nederlandse
consument brengt en in de conclusie aanbeveelt als perfect voor een divers scala aan
spelers die op zoek zijn naar meer vrijheid, betere beloningen en de nieuwste technologie
in hun online game-ervaring»?
Wat vindt u ervan dat artikelen zoals deze de indruk wekken onderdeel te zijn van
een nieuwswebsite en bovendien makkelijk te vinden zijn voor jongeren?
Antwoord 2 en 3
Ik vind het alarmerend dat op een webpagina van een lokaal dagblad een ogenschijnlijk
feitelijk artikel lijkt te staan, dat in werkelijkheid verkapte reclame voor illegaal
gokken is. Ik verwerp dit ten zeerste. Het is in Nederland verboden om kansspelen
zonder vergunning aan te bieden of daarvoor reclame te maken. Mijn inzet is om mensen
te beschermen tegen de risico’s van kansspelen en er zijn geen waarborgen voor bescherming
bij illegale kansspelen. Het is zorgelijk dat een dergelijk artikel voor iedereen
vindbaar was en daarmee ook voor kwetsbare groepen, als jongeren, jongvolwassenen
en risico- en probleemspelers.
Vraag 4 en 5
In hoeverre is een platform of aanbieder van content zoals een lokaal dagblad in overtreding
als er schadelijke informatie over illegaal online kansspelaanbod wordt verspreid?
Welke taken, bevoegdheden en middelen heeft de Kansspelautoriteit (KSA) om op te treden
tegen dit soort websites waarop consumenten worden verleid om geld te vergokken bij
aanbieders die in Nederland illegaal zijn? Hoe vaak heeft de KSA vanaf 2021 waarschuwingen
gestuurd naar websites om reclame voor illegale aanbieders te verwijderen en hoeveel
andere sancties zijn er sindsdien opgelegd voor het faciliteren van reclame voor illegale
aanbieders?
Antwoord 4 en 5
Zoals aangegeven in de antwoorden op vraag 2 en 3 is het in Nederland verboden om
kansspelen zonder vergunning aan te bieden of daarvoor reclame te maken. Dit staat
in de Wet op de Kansspelen.2 De Kansspelautoriteit (Ksa) is de toezichthouder op de Wet op de kansspelen en handhaaft
hierop. In een uitzonderlijk geval kan het Openbaar Ministerie overgaan op strafvervolging.
De Ksa heeft verschillende handhavingsinstrumenten om op te treden tegen illegaal
aanbod of het bevorderen hiervan. Dit omvat zowel sancties, zoals een bestuurlijke
boete, een last onder bestuursdwang, een en last onder dwangsom of een bindende aanwijzing3, als informele instrumenten, zoals normoverdragende gesprekken, informatieve brieven,
en waarschuwingen. De Ksa kijkt daarbij van geval tot geval welk middel opportuun
is om de overtreding zo snel mogelijk te doen stoppen. In gevallen zoals het artikel
van dagblad010 ligt een informeel traject voor de hand, omdat dit sneller en efficiënter
is. Om de overtreding snel te doen stoppen, heeft de Ksa contact opgenomen met de
redactie van dagblad010 en is het artikel vrijwel direct verwijderd. Voor een succesvol
boetetraject daarentegen zou al snel een jaar benodigd zijn.
De Ksa ziet een bredere trend van reclame voor illegale casino’s op sociale media
of verborgen als artikel op een(nieuws)website. De Ksa hanteert hiervoor een projectmatige
aanpak. Reclamemakers worden telefonisch benaderd en daarna indien nodig per brief
gemaand te stoppen met de reclame. Naderhand controleert de Ksa of de reclame ook
definitief is gestopt. In juli 2024 is dit project gestart. Dit heeft geleid tot een
veertigtal brieven. Vergeleken hiermee is het aantal sancties voor reclame in de regel
beperkt. De Ksa heeft in 2024 nog geen boete, lasten onder dwangsom of bindende aanwijzing
opgelegd aan illegale aanbieder of bevorderaar, omdat de Ksa bovenstaande aanpak in
de praktijk effectiever acht.
Vraag 6
Deelt u de mening dat er in Nederland inmiddels een situatie is ontstaan waarin Nederlandse
vergunde aanbieders van online kansspelen zich netjes aan de regels moeten houden,
terwijl niet-Nederlandse vergunde online casino’s zonder beperking en zonder effectief
toezicht en handhaving nog steeds toegankelijk lijken te zijn, ook voor minderjarigen?
Zo ja, deelt u de mening dat dit een groot probleem is omdat minderjarigen zo niet
worden beschermd en vergunde aanbieders op deze wijze ernstig benadeeld worden en
dat dit probleem met urgentie moet worden aangepakt?
Antwoord 6
De evaluatie van de Wet kansspelen op afstand (Wet koa) is 5 november jl. met uw Kamer
gedeeld.4 De beleidsreactie op de evaluatie zal ik naar uw Kamer sturen voor het commissiedebat
kansspelen op 27 maart 2025. Hierin zal ik met uw Kamer delen op welke wijze ik op
basis van een nieuwe visie op kansspelen invulling geef aan de bescherming van mensen,
in het bijzonder minderjarigen en jongvolwassenen, en de aanpak van illegaal aanbod.
Uit de monitoringsrapportages van de Ksa van de afgelopen jaren blijkt dat illegaal
aanbod en reclame daarvoor beschikbaar blijft, omdat er aanbieders zijn die er doelbewust
voor kiezen om zich niet te houden aan wet- en regelgeving en ook geen bescherming
willen bieden aan spelers, laat staan dat zij minderjarigen de toegang weigeren. Dit
vind ik zeer onwenselijk. In mijn beantwoording op de Kamervragen van Tseggai over
de Scholierenmonitor van het Trimbos-instituut, heb ik ook aangegeven dat de aanpak
van illegaal aanbod een van de prioriteiten van mij en ook van de Ksa is.5 Hier heb ik ook aangegeven dat ik samen met de Ksa en het Trimbos-instituut kijk
hoe kan worden onderzocht dat minderjarigen terecht komen bij (illegale) gokaanbieders.
Vraag 7
Bij het mondelinge vragenuur van 10 september jl. heeft u toegezegd dit op Europees
niveau te willen bespreken; kunt u aangeven welke stappen er sinds de toezegging hebben
plaatsgevonden en op welke momenten de Kamer verder nog wordt geïnformeerd over de
inzet van het kabinet bij deze gesprekken?
Antwoord 7
Tijdens het mondelinge vragenuur van 10 september jl. heb ik inderdaad aangegeven
dat het een interessante route is om te kijken hoe ik samen met de Ksa verder kan
samenwerken met andere landen, omdat dit een grensoverschrijdend probleem is.6 Het internet is niet gebonden aan landsgrenzen. Daarom neemt de Ksa ook deel aan
het Gaming Regulators European Forum (Gref), een samenwerkingsverband van toezichthouders
in een groot aantal landen in Europa op het gebied van kansspelen dat tot doel heeft
kennis, ervaring en ideeën op het terrein van kansspelbeleid uit te wisselen en samenwerking
op internationaal niveau te bevorderen.7 Onderdeel daarvan is een handhavingswerkgroep. Deze groep bevordert de uitwisseling
van kennis en expertise m.b.t. de aanpak van illegale kansspelen. Het gaat hierbij
onder andere om het delen van ervaringen op het gebied van onderzoekmethoden, -processen
en de effectiviteit van interventies. Verder zal ik, om tot een effectievere handhaving
op illegaal aanbod van kansspelen te komen, verkennen welke mogelijkheden er op Europees
niveau liggen, zowel via het Gref als via de Europese Unie. Europese kansspelwetgeving
is zeer versnipperd, maar ik zoek de mogelijkheden voor samenwerking op basis van
bestaande wet- en regelgeving. Wanneer er nieuwe ontwikkelingen te melden zijn, zal
ik uw Kamer daarover informeren in de volgende voortgangsrapportage over kansspelen
op afstand.
Vraag 8
Klopt het dat sinds enkele maanden de omzet van de legale online kansspelaanbieders lijkt af te nemen terwijl de omvang van de totale markt nauwelijks verandert?
Zo ja, hoe verklaart u dat?
Antwoord 8
De Ksa rapporteert elke zes maanden over de ontwikkelingen van de online kansspelmarkt.
De laatste rapportage is op 10 oktober jl. met uw Kamer gedeeld. De volgende monitoringsrapportage
wordt in het voorjaar van 2025 verwacht. Het is nu voorbarig om uitspraken te doen
over marktontwikkelingen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T.H.D. Struycken, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.