Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Veltman en Peter de Groot over de verdwijnende parkeerplaatsen in binnensteden
Vragen van de leden Veltman en Peter de Groot (beiden VVD) aan de Minister en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over verdwijnende parkeerplaatsen in binnensteden (ingezonden 6 november 2024).
Antwoord van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 27 november
2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel ««Jullie zijn knettergek»: emoties laaien op tijdens
protest tegen verdwijnen parkeerplaatsen in binnenstad»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat mensen die afhankelijk zijn van de auto, of daarmee gemakkelijker
van A naar B kunnen komen, in een binnenstad zoals Nijmegen ernstig benadeeld worden
door de gemeente?
Antwoord 2
Het is vervelend voor de bewoners die afhankelijk zijn van de auto dat parkeerplekken
dichtbij hun huis verdwijnen en dat parkeerplekken duurder worden. Het is echter aan
de gemeenteraad om keuzes te maken over het parkeerbeleid en de inrichting van haar
openbare ruimte, waaronder het aanleggen of weghalen van parkeerplaatsen en hierbij
alle lokale belangen af te wegen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat dit slecht is voor de bereikbaarheid en vervoersmogelijkheden
voor de bewoners in die wijken? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Goede bereikbaarheid en vervoersmogelijkheden voor bewoners zijn erg belangrijk. Het
is aan de gemeente om keuzes te maken over de bereikbaarheid en vervoersmogelijkheden
en daar de verschillende lokale afwegingen bij te maken.
Vraag 4
Deelt u de mening dat bij het uitstootvrijer maken van stedelijke gebieden, personenauto’s
tot in ieder geval ruim na 2035 ontzien moeten worden en dat daarna een geleidelijk
en realistisch tijdpad mogelijk moet worden gemaakt?
Antwoord 4
De zero-emissiezones die naar verwachting per 1 januari ingevoerd worden gelden niet
voor personenauto’s. Ik ben niet van plan de benodigde wetswijziging voor de invoering
van zero-emissiezones voor personenvoertuigen uit te werken.
Vraag 5
Zo ja, welke mogelijkheden ziet u om te voorkomen dat gemeenten het bewoners in binnensteden
toch onmogelijk maken om te parkeren bij hun woning? Bent u bereid deze mogelijkheden
aan te wenden?
Antwoord 5
Gemeenten wegen bij de inrichting van de openbare ruimte zelf de lokale belangen af.
Ik heb tijdens de begrotingsbehandeling2 al toegezegd met gemeenten in gesprek te gaan over parkeertarieven. In die gesprekken
neem ik ook de zorgen over voldoende parkeergelegenheden mee.
Vraag 6
Heeft u een beeld van initiatieven in gemeenten in Nederland die ertoe leiden dat
de auto wordt weggepest uit wijken/stadsdelen?
Antwoord 6
Nee, zo’n beeld heb ik niet.
Vraag 7
Zo nee, bent u bereid dit overzicht van initiatieven te verkrijgen en zo spoedig mogelijk
als onderdeel van de toezegging die is gedaan tijdens de begrotingsbehandeling (naar
aanleiding van motie Veltman3) aan de Kamer te doen toekomen?
Antwoord 7
Omdat keuzes over de inrichting van de openbare ruimte een gemeentelijke aangelegenheid
zijn, worden deze maatregelen door gemeenten zelf vormgegeven en geïmplementeerd.
Dit doen zij op basis van de lokale situatie en behoeften. Gezien de grote lokale
verschillen en het ontbreken van een handelingsperspectief voor het rijk is het maken
van een integraal en vergelijkbaar overzicht niet goed mogelijk en geen effectief
gebruik van overheidsmiddelen.
Vraag 8
Houdt het ministerie toezicht op de parkeernormen bij nieuwbouwprojecten? Zo ja, kunt
u nader ingaan op deze parkeernormen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Het ministerie houdt geen toezicht op parkeernormen bij nieuwbouwprojecten. Parkeernormen
worden lokaal vastgesteld, ook bij nieuwbouwprojecten. Gemeenten zijn hier zelf voor
verantwoordelijk.
Vraag 9
Is er een trend dat de parkeernormen bij nieuwbouwprojecten lager worden?
Antwoord 9
o.a. via contacten met gemeenten krijgt het ministerie signalen dat gemeenten er voor
kiezen om lagere parkeernormen in te voeren bij nieuwbouwprojecten, in met name verstedelijkt
gebied. Gemeenten sturen hiermee op de bereikbaarheid en leefbaarheid van wijken.
Vraag 10
Bent u van plan om een vaste parkeernorm te onderzoeken bij nieuwbouwprojecten, zodat
de auto niet weggepest wordt bij de bouw van nieuwe woningen en zodat parkeerchaos
voorkomen wordt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kunt u de resultaten van dit
onderzoek delen?
Antwoord 10
Nee, gemeenten zijn hier zelf voor verantwoordelijk.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.