Schriftelijke vragen : Het bericht 'Stage, studie, bijbaan en thuis: mbo-student ervaart stress door opeenstapeling'
Vragen van het lid Tseggai (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht «Stage, studie, bijbaan en thuis: mbo-student ervaart stress door opeenstapeling» (ingezonden 23 september 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Stage, studie, bijbaan en thuis: mbo-student ervaart
stress door opeenstapeling»?1
Vraag 2
Hoe reflecteert u op de uitkomst van het onderzoek dat mbo-studenten druk en stress
ervaren door een opeenstapeling van verantwoordelijkheden, zoals het combineren van
stages met volle onderwijsdagen, sociale verplichtingen en bijbanen?
Vraag 3
Heeft u inzicht in hoeverre studenten voortijdig stoppen met hun studie als gevolg
van stress?
Vraag 4
Hoe reflecteert u op de uitkomst dat financiële zorgen en het combineren van studie
en stage met een bijbaan bijdragen aan de prestatiedruk?
Vraag 5
Deelt u de mening dat het verkrijgen van een gepaste stagevergoeding studenten financiële
rust kan geven en stress kan verminderen en bent u het er vervolgens mee eens dat
daarom een stagevergoeding verplicht zou moeten zijn?
Vraag 6
Wanneer kan de Kamer het onderzoek naar een wettelijke minimumstagevergoeding verwachten,
zoals verzocht in de motie van de leden Stultiens en Ergin en heeft u al zicht op
eventuele vervolgstappen naar aanleiding van het onderzoek?2
Vraag 7
Vindt u het wenselijk dat mbo-studenten een lagere vergoeding krijgen dan hbo- en
wo-studenten? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Hoe reflecteert u op de uitkomst dat studenten stagediscriminatie ervaren en wat zijn
uw plannen om stagediscriminatie tegen te gaan?
Vraag 9
Hoe reflecteert u op de uitkomst dat studenten aangeven behoefte te hebben aan meer
begeleiding en deelt u de mening dat er inderdaad ruimte is voor verbetering, gezien
maar de helft van de mbo-studenten in de JOB-monitor 2024 aangeeft positief te zijn
over de manier waarop school hen begeleidt in hun opleiding en maar 38 procent van
de studenten positief is over de begeleiding vanuit school tijdens hun stage?3
Vraag 10
Wat vindt u van de suggestie dat een meer persoonlijke aanpak van toetsing, waarbij
meer wordt gekeken naar het individuele leertraject, prestatiedruk zou kunnen verminderen?
Vraag 11
Hoe reflecteert u op de uitkomst dat mbo-studenten, ondanks een positieve beweging
de afgelopen jaren, zich nog steeds niet even gewaardeerd voelen als andere studenten?
Indieners
-
Gericht aan
E.E.W. Bruins, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
Mikal Tseggai, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.