Nota van wijziging : Nota van wijziging
36 600 VI Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2025
Nr. 31 NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 14 november 2024
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar
2025 komt te luiden:
Vastgestelde begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor
het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
Vastgestelde begroting1
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
18.349.731
18.413.454
1.687.690
Beleidsartikelen
31
Politie
8.326.905
8.388.510
6.500
32
Rechtspleging en rechtsbijstand
2.342.754
2.342.754
170.448
33
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
1.559.312
1.585.312
1.323.742
34
Straffen en beschermen
4.293.825
4.277.606
139.803
36
Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
626.810
623.098
2.000
38
Inburgering
519.611
520.611
41.012
Niet-beleidsartikelen
91
Apparaat kerndepartement
616.168
611.217
4.185
92
Nog onverdeeld
60.789
60.789
0
93
Geheim
3.557
3.557
0
X Noot
1
Incl. ISB, NvW en amendementen
TOELICHTING
Algemeen
Regeerprogramma
Een groot deel van de intensiveringsmiddelen is bij de ontwerpbegroting 2025 opgenomen
op artikel 92 <nog onverdeeld>. In de afgelopen periode zijn plannen voor deze middelen
nader uitgewerkt. Dit betreft JenV-middelen voor:
– thema 7 van het regeerprogramma: De agenda voor vernieuwing van de democratie en versterking
van de rechtsstaat, het bestuur en de controle daarop.
– thema 8 van het regeerprogramma: Het versterken van de nationale veiligheid door meer
slagkracht voor politie, justitie en veiligheidsdiensten.
Middelen aanvullende post: Politie en de veiligheidsketen
Bij onderhavige nota van wijziging worden de middelen voor Politie en de veiligheidsketen
overgeboekt van de aanvullende post naar de JenVbegroting en waar mogelijk op de beleidsartikelen
verantwoord.
Desaldering inburgering
Bij deze nota van wijziging wordt een technische budgettaire overboeking gerealiseerd
op het gebied van inburgering.
Voor de besteding van de investeringen in de politie en (strafrecht)ketenpartners
wordt verwezen naar de kamerbrief van 14 november 2024, kenmerk 5889703.
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
1. thema 7 van het regeerprogramma: De agenda voor vernieuwing van de democratie en
versterking van de rechtsstaat, het bestuur en de controle daarop
De middelen met betrekking tot goed bestuur en een sterke rechtstaat staan thans op
artikel 92 en worden volledig overgeboekt naar de beleidsartikelen.
Versterken toegang tot het recht (€ 14 mln. art. 32)
Om het aanbod aan rechtshulp en sociaaljuridische ondersteuning beter op elkaar af
te stemmen, gaat het Juridisch Loket regionale coördinatie voeren. Het Juridisch Loket
breidt verder de dienstverlening uit met persoonlijke hulp bij het realiseren van
een oplossing en verbetert de registratie en analyseert daarbij systematisch welke
(uitvoering van) wet- en regelgeving voor problemen bij burgers zorgt. Daarnaast stelt
het kabinet in 2025 (€ 3,4 mln) en 2026 (€ 2,1 mln.) incidentele middelen ter beschikking
voor maatregelen in het kader van de versterking van de toegang tot het recht.
Versterken Rechtspraak (€ 21,6 mln. art. 32)
Kinderrechters krijgen meer tijd voor de behandeling van jeugdbeschermingszaken en
voor het behandelen van alle zaken op zitting zodat ouders en kinderen zich tijdens
de procedure en op zitting meer betrokken en goed gehoord voelen. Dit wordt onder
andere gerealiseerd door het financieren van de afschaffing van de meldbriefprocedure
en het realiseren van meer tijd op zittingen. Daarnaast wordt ingezet op verlichting
van de werkdruk binnen de Rechtspraak door bredere inzet van ervaren juristen en juridische
ondersteuning en via verdere digitalisering zoals de inzet van AI binnen bestaande
werkprocessen.
Rechtsbescherming in de jeugdbescherming (€ 14,4 mln. art. 34)
Uit de Evaluatie pilot kosteloze rechtsbijstand kinderbescherming blijkt dat het toevoegen van een
advocaat in kinderbeschermingsprocedures van grote meerwaarde is voor ouders. Deze
toevoeging draagt bij aan een meer gelijkwaardige positie op zitting. Rechtsbijstand
heeft meerwaarde vóór, tijdens en na de zitting bij de kinderrechter. Ook wordt ingezet
op de verbetering van de rechtsbescherming en rechtspositie van kinderen die onder
voogdij staan van een gecertificeerde instelling, door middel van wetgeving (grondslag
in kinderbeschermingswetgeving) die gericht is op periodiek toezicht op de veiligheid
van voogdijkinderen en het openstellen van een geschillenregeling over de uitvoering
van de voogdij.
2. thema 8 van het regeerprogramma: Het versterken van de nationale veiligheid door
meer slagkracht voor politie, justitie en veiligheidsdiensten.
De middelen voor het versterken van de nationale veiligheid staan thans op artikel 92
en worden deels overgeboekt naar de beleidsartikelen. De overboeking van de resterende
middelen vindt bij een volgende begrotingswet plaats. Bij een aantal onderwerpen worden
de middelen op meerdere artikelen verantwoord. Het betreft in dat geval veelal de
keteneffecten.
2A. Weerbaarheid tegen nationale dreigingen
Aanpak spionage (€ 3,2 mln. art. 31, 32 en 33)
Om de strafrechtelijke aanpak van spionage te versterken investeert het kabinet in
extra capaciteit bij de Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies.
Ongewenste buitenlandse inmenging (€ 5 mln. art. 31)
Het kabinet investeert in extra capaciteit bij de afdeling Nationale Veiligheid van
de korpsstaf om de deskundigheid bij de politie over ongewenste buitenlandse inmenging
en militaire dreigingen te vergroten.
2B. Digitale weerbaarheid: Cybersecurity en Cybercrime
Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit (€ 42,6 mln. art. 31, 32, 33 en
34).
Het kabinet investeert in een intelligence-gestuurde en datagedreven aanpak van cybercrime
op basis van (inter)nationaal inzicht en overzicht. Hiertoe wordt een centrale voorziening
opgericht voor de cybercrime teams van de regionale eenheden van de politie en de
Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (voor onderzoeken van het Team High Tech
Crime). Verder wordt ingezet op het vergroten van de beschikbare kennis en expertise
bij de politie en het borgen van passende ICT-infrastructuur.
2C. Ondermijnende criminaliteit en het beschermen van de democratische rechtstaat
Uitbreiding aanpak logistieke knelpunten (€ 11,1 mn. art 31, 32, 33 en 34)
De mainportsaanpak wordt substantieel versterkt door de operationele slagkracht van
de politie -en andere relevante strafrechtketenpartners- te vergroten binnen het Noordzeekanaalgebied,
Weerbare Sierteelt en in Zeeland/West-Brabant. Ook wordt geïnvesteerd in overkoepelende
maatregelen.
Hoogwaardige middelen voor de Opsporing (€ 10 mln. art. 31)
Het kabinet investeert in technologisch hoogwaardige middelen voor de politie om de
pakkans van criminelen te vergroten.
Voorgefinancierde taken Landelijke Eenheden (€ 20 mln. art. 31)
Het kabinet investeert in de structurele dekking van voorgefinancierde taken bij de
landelijke eenheden, waaronder kosten voor de uitvoering van de wet computercriminaliteit.
Tevens worden structurele kosten gedekt die randvoorwaardelijk zijn voor het succes
van de ingezette transitie van één naar twee landelijke eenheden, met name het verkleinen
van het aantal medewerkers per leidinggevende.
2D. Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding
Innovatieve politieloketten (€ 22,5 mln. art. 31)
Om de nabijheid van de politie voor de burgers in Nederland te borgen en daarmee de
verbinding van de politie met de maatschappij te bestendigen, investeert het kabinet
in de ontwikkeling van innovatieve loketten en ondersteunend hieraan in het toekomstbestendig
maken van de website politie.nl inclusief nieuwe functionaliteiten.
Digitale opsporing basisteams (€ 34,5 mln. art. 31, 32, 33 en 34)
Het kabinet investeert in het meer slagkracht in de basisteams op het vlak van digitale
opsporing. Er wordt bij de politie een centrale voorziening voor gedigitaliseerde
criminaliteit opgericht en er komen extra specialisten (zij-instromers) voor digitale
opsporing.
Bevoegdheden informatievergaring openbare ordeverstoringen (€ 6 mln. art. 31)
Het kabinet stelt financiële middelen beschikbaar om de bevoegdheden van de politie
om informatie te vergaren over (potentieel) ernstige openbare-ordeverstoringen middels
wetgeving uit te breiden. Verder zal worden verkend of in dit traject ook de bevoegdheden
in het kader van het beveiligen van personen en objecten betrokken worden.
Waarborgen aanpak ordeverstorende acties (€ 7,5 mln. art. 31)
Om te zorgen dat de politie in staat is slagvaardig op te treden tegen openbare ordeverstoringen
investeert dit kabinet in de versterking van operationele coördinatie in de regionale
eenheden en wordt er geïnvesteerd in extra (zwaar) materieel en de paraatheid van
het personeel.
Aanpak racisme en discriminatie (€ 5,3 mln. art 31, 32 en 33)
Het kabinet bestendigt de aanpak door de politie van alle vormen van discriminatie
en racisme. Daartoe wordt de capaciteit van het Expertisecentrum Aanpak Discriminatie
Politie (ECAD-P) bestendigd en uitgebreid. Ook wordt het programma Politie voor Iedereen
voorgezet.
Aanpak lokale criminaliteit (€ 12,7 mln. art. 31, 32 en 33)
Het kabinet investeert in meer specialistische zijinstromers voor de opsporing van
veelvoorkomende criminaliteit op lokaal niveau.
2E. NAVO-Top 2025
NAVO-Top 2025 (2025: € 42 mln. art. 31 en 36)
Om te zorgen voor dekking van de verwachte kosten bij politie en NCTV in het kader
van de NAVO-Top die in 2025 in Nederland zal worden gehouden stelt het kabinet incidenteel
middelen beschikbaar.
2F. Aanpak voortgezet crimineel handelen vanuit detentie
Aanpak voortgezet crimineel handelen vanuit detentie (€ 16 mln. art 34)
Om voortgezet crimineel handelen vanuit detentie tegen te gaan investeert dit kabinet,
naast de reeds lopende wijziging van de Penitentiaire Beginselenwet, in de volgende
thema’s:
verstevigende aanpassingen aan de Afdelingen Intensief Toezicht,
innovatieve maatregelen om (technologische) contrabande en drones tegen te gaan,
versterking van de internationale samenwerking en gegevensdeling ten aanzien van hoogrisicogedetineerden.
3. Middelen aanvullende post: Politie en de veiligheidsketen
De middelen voor de politie en de veiligheidsketen stonden gereserveerd op de Aanvullende
Post (AP) en worden overgeheveld naar artikel 92 en worden deels overgeboekt naar
de beleidsartikelen. De overboeking van de resterende middelen vindt bij een volgende
begrotingswet plaats. Bij een aantal onderwerpen worden de middelen op meerdere artikelen
verantwoord. Het betreft in dat geval veelal de keteneffecten.
Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit (€ 10 mln. art. 31, 32, 33 en
34)
Het kabinet investeert in een intelligence-gestuurde en datagedreven aanpak van cybercrime
op basis van (inter)nationaal inzicht en overzicht. Hiertoe wordt een centrale voorziening
opgericht voor de cybercrime teams van de regionale eenheden van de politie en de
Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (voor onderzoeken van het Team High Tech
Crime). Verder wordt ingezet op het vergroten van de beschikbare kennis en expertise
bij de politie en het borgen van passende ICT-infrastructuur. Vanwege het groeiende
belang van digitaal forensisch onderzoek zijn ook aan het NFI extra middelen toegevoegd,
zowel voor bouw van instrumenten en groei van expertise als voor meer operationele
capaciteit.
Aanpak racisme, discriminatie en LHBTQI+ veiligheid (€ 1,3 mln. art. 33)
Om discriminatie zowel in de fysieke wereld als online tegen te gaan investeert het
kabinet in de strafrechtelijke aanpak van discriminatie als sluitstuk van de integrale
Rijksbrede aanpak van discriminatie en geeft het kabinet een impuls aan de preventieve
aanpak van discriminatie. Daarnaast wordt door mijn ministerie en het Ministerie van
OCW een vervolgaanpak vormgegeven gericht op de veiligheid van LHBTQI+-personen.
Aanpak kindermisbruik en mensenhandel (€ 2,5 mln. art. 33)
Het kabinet investeert in de aanpak van seksueel kindermisbruik door de capaciteit
van de Teams Bestrijding Kinderpornografie en Kindersekstoerisme (TBKK’s) structureel
uit te breiden, zowel met zij-instromers als middelen. Ook worden de keteneffecten
daarvan opgevangen. Verder zet het kabinet in op de implementatie van de herziening
van de EU-richtlijn mensenhandel.
Aanpak milieucriminaliteit (€ 3 mln. art. 33)
Het kabinet versterkt de aanpak van milieucriminaliteit, onder andere door implementatie
van de nieuwe EU-milieurichtlijn. Er wordt geïnvesteerd in extra kennis en expertise
bij het High Impact Environmental Crime team van de politie en bij het OM worden extra officieren en parketsecretarissen
geworven in verband met de keteneffecten van eerdere uitbreiding van de opsporingscapaciteit.
Tot slot wordt het ondersteuningsbureau voor de Strategische Milieukamer gerealiseerd.
Aanpak antisemitisme (€ 4,5 mln. art. 33)
Het kabinet investeert structureel in de bestrijding van antisemitisme. Hiertoe wordt
op dit moment de Kabinetsbrede Strategie Bestrijding Antisemitisme 2024–2030 onder
coördinatie van mijn ministerie nader uitgewerkt. Ook wordt een deel van de middelen
structureel vrijgemaakt voor het bureau van de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding.
Cyclotron (2025 en 2026: € 3 mln. art 36)
Om een impuls te geven aan grootschalige publiek-private informatiedeling en samenwerking
ter bestrijding van cyberdreigingen en incidenten stelt het kabinet middelen ter beschikking
voor het programma Cyclotron.
Digitale meldplicht bij gebiedsverbod (€ 4 mln. art. 33)
Het kabinet investeert in het ontwikkelen van een digitale meldfaciliteit bij een
gebiedsverbod ter bevordering van een efficiënte inzet van capaciteit bij politie
en gemeentes.
Digitale opsporing basisteams (€ 5 mln. art. 31, 32, 33 en 34)
Het kabinet investeert in het meer slagkracht in de basisteams op het vlak van digitale
opsporing. Er wordt bij de politie een centrale voorziening voor gedigitaliseerde
criminaliteit opgericht en er komen extra specialisten (zij-instromers) voor digitale
opsporing.
E-evidence (€ 3 mln. art. 33)
Het kabinet maakt middelen vrij om het centrale systeem dat voor de uitvoering van
de e-evidence regelgeving wordt gebouwd in de Nederlandse strafrechtketen te implementeren.
Internationale samenwerking (€ 4,7 mln. art. 33)
Het kabinet stelt middelen beschikbaar om het liaisonnetwerken van de politie en andere
internationaal opererende partners te versterken en verbreden naar een aantal strategische
gebieden. Ook worden er middelen vrijgemaakt om de leidende rol van Nederland binnen
de Global Coalition to Address Synthetic Drug Threats, waarbinnen Nederland het komende jaar als voorzitter zal optreden, kracht bij te
kunnen zetten.
Meld Misdaad Anoniem (€ 0,6 mln art. 31)
Het kabinet zet middelen in om het meldpunt Meld Misdaad Anoniem in het belang van
de meldingsbereidheid te ontzien van de generieke subsidiekorting.
Platform Veilig Ondernemen (€ 2,4 mln. art. 33)
Het kabinet zet middelen in om de (tien) platforms veilig ondernemen en het landelijk
ondersteunende platform te ontzien van de generieke subsidiekorting.
Stelsel beroepsgerelateerde gezondheidsklachten (€ 25 mln. art. 31)
Om de bekostiging van het in 2025 in werking tredende nieuwe stelsel voor beroepsgerelateerde
gezondheidsklachten bij de politie structureel te borgen stelt het kabinet aanvullende
middelen ter beschikking.
Tegengaan corruptie (€ 5 mln. art. 33)
Het kabinet intensiveert in de opsporing en vervolging van corruptie door een breed
pakket aan maatregelen, waaronder de versterking van capaciteit, expertise en ICT-systemen
van de Rijksrecherche, de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) en het
OM.
4. Inburgering
Desaldering Inburgering (2025: € 38 mln. art. 38)
Desaldering van de verwachte ontvangsten vanuit gemeenten van de SPUK middelen over
2024. Deze aanpassing zorgt ervoor dat de verwachte ontvangsten en verwachte uitgaven
van de SPUK inburgering correct en zichtbaar in de begroting 2025 te zien zijn. Het
bedrag in 2025 aan de uitgavenkant komt nu overeen met de hoogte van de beschikking
welke recent aan gemeenten is verstuurd.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen zijn per artikel de standen van de vastgestelde begroting
vóór nota van wijziging, de mutaties en de standen van de vastgestelde begroting 2025
na nota van wijziging meerjarig opgenomen.
Meerjarige doorwerking verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
2025
2026
2027
2028
2029
31
Politie
Stand vóór nota van wijziging
8.147.573
8.222.721
8.219.261
8.197.090
8.196.795
2. Aanpak spionage
1.988
2.886
2.886
2.886
2.886
2. Ongewenste buitenlandse inmenging
2.440
5.060
5.060
5.060
5.060
2. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
19.406
27.680
32.007
37.453
37.453
2. Uitbreiding aanpak logistieke knelpunten
5.420
8.730
8.730
8.730
8.730
2. Hoogwaardige middelen voor de Opsporing
9.500
14.500
10.000
10.000
10.000
2. Voorgefinancierde taken Landelijke Eenheden
33.000
32.000
20.000
20.000
20.000
2. Innovatieve politieloketten
7.500
10.000
15.000
22.500
22.500
2. Digitale opsporing basisteams
32.473
39.316
29.929
29.929
29.929
2. Bevoegdheden informatievergaring openbare ordeverstoringen
0
16.200
20.270
6.030
6.030
2. Waarborgen aanpak ordeverstorende acties
6.750
7.500
7.500
7.500
7.500
2. Aanpak racisme en discriminatie
2.230
4.890
4.890
4.890
4.890
2. Aanpak lokale criminaliteit
11.661
15.051
11.399
11.399
11.399
2. NAVO-Top 2025
31.500
0
0
0
0
3. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
1.649
1.197
4.407
4.407
4.407
3. Digitale opsporing basisteams
718
2.338
3.254
3.254
3.254
3. Meld Misdaad Anoniem
97
251
394
581
622
3. Stelsel beroepsgerelateerde gezondheidsklachten
13.000
16.300
24.900
25.000
25.000
Stand na de nota van wijziging
8.326.905
8.426.620
8.419.887
8.396.709
8.396.455
32
Rechtspleging en rechtsbijstand
Stand vóór nota van wijziging
2.317.778
2.290.687
2.259.399
2.247.892
2.233.974
1. Versterken Rechtspraak
13.600
15.100
21.600
21.600
21.600
1. Versterken toegang tot het recht
10.400
16.100
14.000
14.000
14.000
2. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
137
274
412
549
549
2. Aanpak spionage
51
102
102
102
102
2. Digitale opsporing basisteams
282
564
845
845
845
2. Aanpak lokale criminaliteit
163
326
437
437
437
2. Uitbreiding aanpak logistieke knelpunten
206
410
410
410
410
2. Aanpak racisme en discriminatie
110
154
154
154
154
3. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
16
31
62
62
62
3. Digitale opsporing basisteams
121
241
363
363
363
Stand na de nota van wijziging
2.342.864
2.323.989
2.297.784
2.286.414
2.272.496
33
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand vóór nota van wijziging
1.535.128
1.547.768
1.551.505
1.546.387
1.567.652
2. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
314
627
942
1.256
1.256
2. Aanpak spionage
101
202
202
202
202
2. Digitale opsporing basisteams
695
1.391
2.087
2.087
2.087
2. Aanpak lokale criminaliteit
326
653
874
874
874
2. Uitbreiding aanpak logistieke knelpunten
340
681
681
681
681
2. Aanpak racisme en discriminatie
220
306
306
306
306
3. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
933
2.568
5.136
5.136
5.136
3. Aanpak racisme, discriminatie en LHBTQI*+
4.800
1.300
1.300
1.300
1.300
3. Aanpak kindermisbruik en mensenhandel
2.000
2.500
2.500
2.500
2.500
3. Aanpak milieucriminaliteit
0
3.000
3.000
3.000
3.000
3. Aanpak antisemitisme
4.500
4.500
4.500
4.500
4.500
3. Digitale meldplicht bij gebiedsverbod
0
4.000
4.000
4.000
4.000
3. Digitale opsporing basisteams
242
483
725
725
725
3. E-evidence
500
1.900
3.700
3.200
3.000
3. Internationale samenwerking
3.700
3.700
4.700
4.700
4.700
3. Platform Veilig Ondernemen
403
1.049
1.506
2.219
2.378
3. Tegengaan corruptie
5.000
5.000
5.000
5.000
5.000
Stand na de nota van wijziging
1.559.202
1.581.628
1.592.664
1.588.073
1.609.297
34
Straffen en beschermen
Stand vóór nota van wijziging
4.279.807
4.348.369
4.415.663
4.458.125
4.478.343
1. Rechtsbescherming in de jeugdbescherming
1.000
6.300
14.400
14.400
14.400
2. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
843
1.699
2.539
3.382
3.382
2. Digitale opsporing basisteams
540
1.079
1.619
1.619
1.619
2. Uitbreiding aanpak logistieke knelpunten
644
1.289
1.289
1.289
1.289
2. Aanpak voortgezet crimineel handelen vanuit detentie
10.670
13.330
16.000
16.000
16.000
3. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
90
180
360
360
360
3. Digitale opsporing basisteams
231
462
693
693
693
Stand na de nota van wijziging
4.293.825
4.372.708
4.452.563
4.495.868
4.516.086
36
Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Stand vóór nota van wijziging
613.310
545.529
555.892
558.744
560.176
2. NAVO-Top 2025
10.500
0
0
0
0
3. Cyclotron
3.000
3.000
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
626.810
548.529
555.892
558.744
560.176
38
Inburgering
Stand vóór nota van wijziging
481.599
478.958
340.409
293.160
277.526
4. Desaldering ontvangsten gemeenten
38.012
Stand na de nota van wijziging
519.611
478.958
340.409
293.160
277.526
92
Nog onverdeeld
Stand vóór nota van wijziging
266.799
324.364
436.670
437.575
442.239
1. Goed bestuur en een sterke rechtsstaat
– 25.000
– 37.500
– 50.000
– 50.000
– 50.000
2. Versterken nationale veiligheid. politie, justitie en veiligheidsdiensten
– 190.010
– 206.900
– 196.570
– 196.570
– 196.570
3. Van aanvullende post: politie en de veiligheidsketen
50.000
75.000
100.000
100.000
100.000
3. Naar beleidsartikelen: politie en de veiligheidsketen
– 41.000
– 54.000
– 70.500
– 71.000
– 71.000
Stand na de nota van wijziging
60.789
100.964
219.600
220.005
224.669
totaal
Ministerie van Justitie en Veiligheid
Stand vóór nota van wijziging
18.261.719
18.344.598
18.329.345
18.244.898
18.262.725
3. Van aanvullende post: politie en de veiligheidsketen
50.000
75.000
100.000
100.000
100.000
4. Desaldering ontvangsten gemeenten
38.012
Stand na de nota van wijziging
18.349.731
18.419.598
18.429.345
18.344.898
18.362.725
Meerjarige doorwerking uitgaven (bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
2025
2026
2027
2028
2029
31
Politie
Stand vóór nota van wijziging
8.209.178
8.230.559
8.227.099
8.197.090
8.196.795
2. Aanpak spionage
1.988
2.886
2.886
2.886
2.886
2. Ongewenste buitenlandse inmenging
2.440
5.060
5.060
5.060
5.060
2. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
19.406
27.680
32.007
37.453
37.453
2. Uitbreiding aanpak logistieke knelpunten
5.420
8.730
8.730
8.730
8.730
2. Hoogwaardige middelen voor de Opsporing
9.500
14.500
10.000
10.000
10.000
2. Voorgefinancierde taken Landelijke Eenheden
33.000
32.000
20.000
20.000
20.000
2. Innovatieve politieloketten
7.500
10.000
15.000
22.500
22.500
2. Digitale opsporing basisteams
32.473
39.316
29.929
29.929
29.929
2. Bevoegdheden informatievergaring openbare ordeverstoringen
0
16.200
20.270
6.030
6.030
2. Waarborgen aanpak ordeverstorende acties
6.750
7.500
7.500
7.500
7.500
2. Aanpak racisme en discriminatie
2.230
4.890
4.890
4.890
4.890
2. Aanpak lokale criminaliteit
11.661
15.051
11.399
11.399
11.399
2. NAVO-Top 2025
31.500
0
0
0
0
3. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
1.649
1.197
4.407
4.407
4.407
3. Digitale opsporing basisteams
718
2.338
3.254
3.254
3.254
3. Meld Misdaad Anoniem
97
251
394
581
622
3. Stelsel beroepsgerelateerde gezondheidsklachten
13.000
16.300
24.900
25.000
25.000
Stand na de nota van wijziging
8.388.510
8.434.458
8.427.725
8.396.709
8.396.455
32
Rechtspleging en rechtsbijstand
Stand vóór nota van wijziging
2.317.778
2.290.687
2.259.399
2.247.892
2.233.974
1. Versterken Rechtspraak
13600
15100
21600
21600
21600
1. Versterken toegang tot het recht
10400
16100
14000
14000
14000
2. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
137
274
412
549
549
2. Aanpak spionage
51
102
102
102
102
2. Digitale opsporing basisteams
282
564
845
845
845
2. Aanpak lokale criminaliteit
163
326
437
437
437
2. Uitbreiding aanpak logistieke knelpunten
206
410
410
410
410
2. Aanpak racisme en discriminatie
110
154
154
154
154
3. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
16
31
62
62
62
3. Digitale opsporing basisteams
121
241
363
363
363
Stand na de nota van wijziging
2.342.864
2.323.989
2.297.784
2.286.414
2.272.496
33
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand vóór nota van wijziging
1.561.128
1.547.768
1.551.505
1.546.387
1.567.652
2. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
314
627
942
1.256
1.256
2. Aanpak spionage
101
202
202
202
202
2. Digitale opsporing basisteams
695
1.391
2.087
2.087
2.087
2. Aanpak lokale criminaliteit
326
653
874
874
874
2. Uitbreiding aanpak logistieke knelpunten
340
681
681
681
681
2. Aanpak racisme en discriminatie
220
306
306
306
306
3. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
933
2.568
5.136
5.136
5.136
3. Aanpak racisme, discriminatie en LHBTQI*+
4.800
1.300
1.300
1.300
1.300
3. Aanpak kindermisbruik en mensenhandel
2.000
2.500
2.500
2.500
2.500
3. Aanpak milieucriminaliteit
0
3.000
3.000
3.000
3.000
3. Aanpak antisemitisme
4.500
4.500
4.500
4.500
4.500
3. Digitale meldplicht bij gebiedsverbod
0
4.000
4.000
4.000
4.000
3. Digitale opsporing basisteams
242
483
725
725
725
3. E-evidence
500
1.900
3.700
3.200
3.000
3. Internationale samenwerking
3.700
3.700
4.700
4.700
4.700
3. Platform Veilig Ondernemen
403
1.049
1.506
2.219
2.378
3. Tegengaan corruptie
5.000
5.000
5.000
5.000
5.000
Stand na de nota van wijziging
1.585.202
1.581.628
1.592.664
1.588.073
1.609.297
34
Straffen en beschermen
Stand vóór nota van wijziging
4.263.588
4.332.789
4.410.273
4.458.125
4.478.343
1. Rechtsbescherming in de jeugdbescherming
1.000
6.300
14.400
14.400
14.400
2. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
843
1.699
2.539
3.382
3.382
2. Digitale opsporing basisteams
540
1.079
1.619
1.619
1.619
2. Uitbreiding aanpak logistieke knelpunten
644
1.289
1.289
1.289
1.289
2. Aanpak voortgezet crimineel handelen vanuit detentie
10.670
13.330
16.000
16.000
16.000
3. Aanpak cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit
90
180
360
360
360
3. Digitale opsporing basisteams
231
462
693
693
693
Stand na de nota van wijziging
4.277.606
4.357.128
4.447.173
4.495.868
4.516.086
36
Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Stand vóór nota van wijziging
609.598
552.475
556.183
559.035
560.176
2. NAVO-Top 2025
10.500
0
0
0
0
3. Cyclotron
3.000
3.000
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
623.098
555.475
556.183
559.035
560.176
38
Inburgering
Stand vóór nota van wijziging
482.599
479.958
341.409
293.160
277.526
4. Desaldering ontvangsten gemeenten
38.012
0
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
520.611
479.958
341.409
293.160
277.526
92
Nog onverdeeld
Stand vóór nota van wijziging
266.799
336.685
436.670
437.575
442.239
1. Goed bestuur en een sterke rechtsstaat
– 25.000
– 37.500
– 50.000
– 50.000
– 50.000
2. Versterken nationale veiligheid. politie, justitie en veiligheidsdiensten
– 190.010
– 206.900
– 196.570
– 196.570
– 196.570
3. Van aanvullende post: politie en de veiligheidsketen
50.000
75.000
100.000
100.000
100.000
3. Naar beleidsartikelen: politie en de veiligheidsketen
– 41.000
– 54.000
– 70.500
– 71.000
– 71.000
Stand na de nota van wijziging
60.789
113.285
219.600
220.005
224.669
totaal
Ministerie van Justitie en Veiligheid
Stand vóór nota van wijziging
18.325.442
18.352.873
18.328.528
18.247.807
18.250.823
3. Van aanvullende post: politie en de veiligheidsketen
50.000
75.000
100.000
100.000
100.000
4. Desaldering ontvangsten gemeenten
38.012
0
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
18.413.454
18.427.873
18.428.528
18.347.807
18.350.823
Meerjarige doorwerking ontvangsten (bedragen x € 1.000)
Artikel
Omschrijving
2025
2026
2027
2028
2029
38
Inburgering
Stand vóór nota van wijziging
3.000
3.000
3.000
3.000
3.000
4. Desaldering ontvangsten gemeenten
38.012
0
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
41.012
3.000
3.000
3.000
3.000
totaal
Ministerie van Justitie en Veiligheid
Stand vóór nota van wijziging
1.649.678
1.750.948
1.781.366
1.806.295
1.837.322
4. Desaldering ontvangsten gemeenten
38.012
0
0
0
0
Stand na de nota van wijziging
1.687.690
1.750.948
1.781.366
1.806.295
1.837.322
Gegeven
De Minister van Justitie en Veiligheid, D.M. van Weel
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid
Bijlagen
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 19 | Voor |
D66 | 9 | Voor |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Tegen |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Tegen |
FVD | 3 | Tegen |
PvdD | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
JA21 | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.