Brief regering : Geannoteerde Agenda informele Telecomraad 4-5 maart 2025
21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Nr. 1113
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN DE
STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 februari 2025
Hierbij bieden wij uw Kamer de geannoteerde agenda aan van de Informele Telecomraad
op 4 en 5 maart 2025 in Warschau, Polen. Deze informele Telecomraad zal in het teken
staan van cybersecurity. Gelet op zijn coördinerende verantwoordelijkheid ten aanzien
van cybersecurity, zal de Minister van Justitie en Veiligheid hieraan deelnemen.
In verband met het grensoverschrijdende karakter van cyberdreigingen en het belang
van het versterken van de digitale weerbaarheid van Nederland en de EU, verwelkomt
het kabinet het initiatief van het Pools voorzitterschap van de Raad van Ministers
van de Europese Unie om als Raad bijeen te komen en gedachten te wisselen over cybersecurity.
Het kabinet kijkt uit naar de verspreiding van de uitgebreide agenda en stukken van
deze Raad.
De Minister van Economische Zaken,
D.S. Beljaarts
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D.M. van Weel
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
F.Z. Szabó
Geannoteerde agenda Informele Telecomraad, 4 en 5 maart 2025 in Warschau, Polen
In de Nederlandse Cybersecuritystrategie (NLCS) wordt de kabinetsbrede inzet voor
het realiseren van een digitaal veilige samenleving uiteengezet en wordt, gelet op
het grensoverschrijdende karakter van cyberdreigingen, het belang van internationale
samenwerking op het gebied van cybersecurity in onder meer EU-verband benadrukt.1 In lijn met de Kamerbrief Weerbaarheid tegen militaire en hybride dreigingen die
6 december jl. met uw Kamer is gedeeld, ondersteunt het kabinet de versterking van
de (digitale) weerbaarheid in EU-verband en heeft het met interesse kennisgenomen
van het rapport van speciaal adviseur Sauli Niinistö.2,
3 Dit rapport dient als basis voor de aankomende Preparedness Union Strategy van de Europese Commissie (de Commissie), die ook zal werken aan Europese paraatheid
en weerbaarheid.
Het kabinet zet zich actief in bij de verschillende Europese gremia en samenwerkingsverbanden
die tot doel hebben de digitale weerbaarheid in de EU te vergroten en verwelkomt daarom
het initiatief van het Pools voorzitterschap om als Raad bijeen te komen en gedachten
te wisselen over cybersecurity. Op het moment van schrijven zijn er nog geen stukken
of definitieve agenda voor deze Telecomraad verspreid. Het kabinet kijkt daarom uit
naar de voorbereidende stukken en uitgebreide agenda en zal de besproken onderwerpen
verder toelichten aan uw Kamer via het verslag.
1. Werksessie: Cybercrisismanagement
In pijler I van de NLCS stelt het kabinet het doel het vermogen van organisaties om
te reageren, herstellen en leren van cyberincidenten te vergroten. Om dit te realiseren
heeft het kabinet op nationaal niveau al stappen gezet om samenwerkingen ten tijde
van grootschalige cybercrises en incidenten te versterken, onder andere door de publicatie
van het Landelijk Crisis Plan Digitaal (LCP-D) en de grootschalige cyber oefening
ISIDOOR IV van november 2023.4 Waar relevant zal het kabinet nationale best practices dan ook opbrengen in de Raad.
Ook op Europees niveau wordt, zoals ook in het Niinistö rapport wordt onderstreept,
door lidstaten tegenwoordig over het algemeen beter voorbereid op grootschalige cyber
crises en incidenten, mede dankzij de cybersecuritywet- en regelgeving die deze laatste
jaren is ontwikkeld en versterkt. Ook initiatieven zoals het European Cyber Crisis Liaison Officers Network (ook wel: CyCLONe), die in 2020 is gelanceerd, dragen sterk bij aan het versterken
van de samenwerking ten tijde van grootschalige cyber crises en incidenten. Het kabinet
ziet echter kansen om de samenwerking voor wat betreft de respons op (grootschalige)
cyberincidenten nog verder te bevorderen en verwelkomt daarom het initiatief van de
Commissie om de Blueprint inzake Grootschalige Cyber Incidenten (Blueprint Cyber) dit jaar te herzien. Wanneer de Blueprint Cyber tijdens de Raad wordt besproken, zal het kabinet voorstellen steunen om recente beleids-
en stelselontwikkelingen op te nemen in de Blueprint Cyber, zodat dit document effectief en concreet kan bijdragen ten tijde van grootschalige
grensoverschrijdende cybercrises en incidenten, waar volgens het kabinet de meerwaarde
van dit document ligt. Het vergroten van de reikwijdte van de Blueprint Cyber buiten cybercrisismanagement, doet volgens het kabinet afbreuk aan de toegevoegde
waarde. Wanneer de herziene Blueprint Cyber wordt gepubliceerd, zal het kabinet een uitgebreide appreciatie met uw Kamer delen
via de reguliere BNC-procedure.
2. Werklunch: Civiel-militaire samenwerking
Het kabinet zet zich in om de digitale weerbaarheid van Nederland tegen militaire
en hybride dreigingen versterken.5 In voorgenoemde Niinistö-rapport wordt een whole-of-society samenwerking aangeraden ter versterking van onze weerbaarheid, onder meer door een
versterkte civiel-militaire samenwerking. Het kabinet onderschrijft de waarde van
goede civiel-militaire samenwerking en samenhang en zet zich hier zowel op nationaal
als Europees niveau voor in. Hiertoe pleit het kabinet voor de instandhouding van
de toekomstbestendigheid van het beleid dat betrekking heeft op civiel-militaire samenwerking,
waarbij duplicatie binnen en tussen initiatieven van beide domeinen wordt voorkomen
en samenhang wordt bevorderd. Hierbij is inspraak van lidstaten van groot belang,
zeker waar het gaat om civiel-militaire initiatieven die kunnen raken aan de uitsluitende
verantwoordelijkheid van lidstaten op het gebied van bescherming van nationale veiligheid
(artikel 4, lid 2, VEU). Daarbij acht het kabinet het wenselijk dat de budgetten voor
(Europese) defensie-investeringen op het gebied van cybersecurity ook zo veel mogelijk
bijdragen aan en ten goede komen van civiele bescherming. Het kabinet ziet civiel-militaire
initiatieven daarom graag geagendeerd in zowel de civiele als militaire (Raads)werkgroepen.
Daarbij blijft betere samenwerking tussen de NAVO en EU een speerpunt van het kabinet.6
3. Werksessie II: Cyberinvesteringen
Het kabinet kijkt met interesse naar verdere toelichting van dit agendapunt en naar
het voornemen van het Pools voorzitterschap ten aanzien van cyberinvesteringen op
Europees niveau. Zoals omschreven in de NLCS is cybersecurity voor het kabinet een
investering in onze toekomst en is het van belang om in te spelen op toekomstige kansen
en dreigingen. Digitale weerbaarheid biedt concurrentievoordelen en versterkt onder
meer innovatie, het vestigingsklimaat en de werkgelegenheid.
Een van de pijlers van de NLCS is het beschikken over veilige en innovatieve digitale
producten en diensten, waarvoor versterking van kennisontwikkeling en innovatie in
cybersecurity noodzakelijk is. Dit wordt nader uitgewerkt in de cybersecurity-agenda
van de Nationale Technologiestrategie (NTS).7 Essentiële uitgangspunten bij die versterking van kennisontwikkeling en innovatie
zijn het verwezenlijken van het principe van cybersecurity-by-design en het versterken van onderzoeks- en innovatie-ecosystemen op het gebied van cybersecurity, zowel op nationaal als op Europees niveau. Om bij
te dragen aan het inherent minder kwetsbaar maken van producten, diensten, organisaties
en systemen is het kabinet daarom van mening dat de EU onderzoek en innovatie moet
prioriteren bij de vormgeving van de Europese agenda voor cybersecurity. Daarbij moet
er meer aandacht worden gegeven aan onderzoek naar nieuwe systeemontwerpen, weerbare
organisatie inrichting, menselijk gedrag en mens-ondersteunende technologie. Langs
die lijn zou er aanvullend beleid moeten worden ontwikkeld voor innovatie op cybersecuritygebied.
De Europese agenda zou daarnaast nadruk moeten leggen op onderwerpen zoals AI-gedreven
systemen, dreigingsanalyse, post-quantum cryptografie en talentontwikkeling. Om dit
te realiseren moet de EU volgens het kabinet de randvoorwaarden helpen creëren voor
een concurrerende cybersecuritymarkt. Daarbij pleit het kabinet voor het versterken van de samenwerking tussen wetenschap,
bedrijven en investeerders en het stimuleren van grensoverschrijdend en multidisciplinair
samenwerken binnen Europa. Het Europees kenniscentrum voor cyberbeveiliging (ECCC)
en het netwerk van nationale coördinatiecentra (NCC’s) kan hierin een belangrijke
rol spelen. Dit netwerk moet verder worden versterkt om Europese ecosystemen met elkaar
te verbinden, en gezamenlijke benaderingen te vinden voor onderzoek en innovatie.
Mogelijke ondertekening van een cybersecurityverklaring
Onder dit (mogelijke) agendapunt zal het Poolse Voorzitterschap naar verwachting aansturen
op de ondertekening van een gemeenschappelijke verklaring ten aanzien van cybersecurity.
Voor het kabinet zijn een aantal standpunten van belang om in deze (mogelijke) verklaring
op te nemen. Zo pleit het kabinet voor toekomstbestendigheid van het Europese cybersecurity
beleid- en regelgeving in een steeds veranderende wereld van technologische en geopolitieke
ontwikkelingen. Om te voorkomen dat cybersecuritybeleid- en wetgeving in de EU wordt
ingehaald door specifieke technologische ontwikkelingen of geopolitieke verhoudingen,
zal het kabinet inzetten op het vormgeven van beleid en wetgeving op basis van zoveel
mogelijk onafhankelijke en technologie-neutrale principes. In lijn met het eerdere
Nederlandse non-paper8, zal het kabinet oproepen tot meer aandacht voor en duiding van de impact (risico’s
en kansen) van nieuwe technologieën op het digitale veiligheidsdomein. Daarbij is
het voor een toekomstbestendig Europees cybersecuritybeleid van belang dat de complexiteit
en overlap in het EU-cybersecuritylandschap wordt verminderd en er wordt gefocust op succesvolle implementatie, harmonisatie
en innovatie van bestaande en toekomstige initiatieven en wetgeving.
Indieners
-
Indiener
D.S. Beljaarts, minister van Economische Zaken -
Medeindiener
F.Z. Szabó, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Medeindiener
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.