Veelgestelde vragen
Wanneer debatteert de Tweede Kamer over het rapport?
De algemene commissie voor Wonen en Rijksdienst heeft in eerste instantie feitelijke vragen over het rapport gesteld aan de commissie ICT. De vragenlijst kunt u bekijken via onderstaande link:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-407731.pdf
Vervolgens beantwoordt de tijdelijke commissie ICT de gestelde vragen. Daarna is er een plenair debat over het rapport en de lijst van vragen en antwoorden. Naar verwachting zal het debat in de week van 8 december worden gehouden. Houd u hiervoor de kameragenda goed in de gaten via onderstaande link:
http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/plenaire_vergaderingen
Uiteraard zal ook op de commissiepagina van de tijdelijke commissie ICT de datum van het plenaire debat worden vermeld.
Kan ik een papieren versie krijgen van het rapport?
Ja. Dit moet u echter bestellen bij de Sdu en er zijn kosten aan verbonden. Voor meer informatie kunt u terecht bij de Sdu via (070) 378 98 80 of https://www.sdu.nl/webforms/index/index/id/3
Wie zitten er in de commissie?
De commissie bestaat uit vijf leden, te weten de leden Elias (voorzitter, VVD), Fokke (PvdA), Ulenbelt (ondervoorzitter, SP), Bruins Slot (CDA) en Van Meenen (D66).
Wat is het verschil tussen de ICT-woordvoerders van de fracties en de leden van de tijdelijke commissie?
De leden van de tijdelijke commissie ICT zijn momenteel niet actief als woordvoerder ICT. Zij kunnen het onderzoek dus onafhankelijk uitvoeren. Omdat tijdens het onderzoek ook de rol van de Kamer zelf wordt onderzocht zijn de ICT-woordvoerders van de fracties geen lid van de onderzoekscommissie. Zij controleren namelijk namens hun fracties de regering op dit beleidsterrein.
Kan ik nog vragen stellen aan de commissie?
De commissie ontvangt sinds 15 oktober 2014 zeer veel reacties naar aanleiding van het eindrapport. De commissie stelt uw betrokkenheid zeer op prijs maar is helaas, vanwege het overweldigende aantal reacties, niet in de gelegenheid om inhoudelijk op uw mail te reageren. De tijdelijke commissie voert vanaf dit moment dus geen correspondentie meer met derden, en reageert op kritiek noch op loftuitingen naar aanleiding van het eindrapport. Evenmin gaat zij nu nog in gesprek met personen en organisaties. De enige openbare activiteit van de tijdelijke commissie betreft het afrondende plenaire debat met de Kamer.
Gaat de commissie ICT zelf het Bureau ICT-toetsing (BIT) inrichten?
Het Bureau ICT-toetsing (BIT) is een van de aanbevelingen van de commissie. Het is niet aan de commissie ICT om dit bureau zelf op te richten of hiervoor personen aan te dragen. De Tweede Kamer besluit uiteindelijk of er een BIT moet komen en de regering wordt vervolgens verzocht om het BIT op te richten. Als dat er komt, zullen er naar verwachting medewerkers voor worden geworven. De commissie c.q. de Kamer staat dus uiteindelijk buiten de organisatie en inrichting van het BIT.
Welke ICT-projecten heeft de commissie onderzocht?
Om antwoord te krijgen op de centrale onderzoeksvragen (zie onderzoeksvoorstel) heeft de commissie een aantal ICT-projecten bestudeerd. Hierbij ging het meer om de structuur en lering dan om het specifieke voorbeeld zelf; de casus dienen dus als illustratie. Bij de selectie van de casus heeft de commissie gekeken naar onder meer de volgende criteria:
-
De bestuurlijke complexiteit van het project.
-
Inzicht in maatschappelijk kosten en baten.
-
Mate waarin de beveiliging en privacy van het ICT-project vanaf het begin is meegenomen bij de start van het project.
-
Of er sprake was van budgetoverschrijdingen.
Op grond van bovenstaande criteria heeft de commissie zeven casus geselecteerd. Zie voor een toelichting op de casus de pagina Beschrijving casus:
-
De modernisering van de gemeentelijk basisadministratie (mGBA)
-
Het elektronisch patiƫntendossier (EPD)
-
Tunnels A73
-
OV-chipkaart
-
C2000
-
RDW: casus "van mainframe naar Winframe"
-
UWV: casus Werk.nl
Waarom heeft de commissie een extern bureau onderzoek laten doen? Waarom doet zij het niet zelf?
De commissie heeft een deel van het onderzoek laten uitvoeren door een extern bureau vanwege de complexiteit van de materie. Die complexiteit vergde een zorgvuldige bestudering door deskundigen op het gebied van ICT.
Hoe is het externe bureau geselecteerd dat het oorspronkelijke externe onderzoek heeft uitgevoerd?
Het eerste onderzoeksbureau is geselecteerd aan de hand van diverse selectie- en gunningscriteria, die zijn opgenomen in het beschrijvend document van de opdracht. De commissie heeft gekozen voor de economisch meest voordelige inschrijving op basis van de inhoudelijke beoordeling en de prijs.
De beoordelingscommissie bestond uit de leden van de tijdelijke commissie en enkele leden van de ondersteunende staf. Zij beoordeelden de plannen van aanpak van de aanbieders onafhankelijk van elkaar met cijfers. Aan de hand van enerzijds hun gewogen gemiddelde score en anderzijds de prijs is de meest voordelige aanbieding bepaald.
De opdracht voor het externe onderzoek is in februari 2013 gegund aan Policy Research Corporation Nederland B.V.