Uitgelicht : Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is een onderwerp dat regelmatig op de agenda van de commissie Infrastructuur en Waterstaat staat. Op dinsdag 11 februari 2025 van 16.30 tot 21.30 uur vindt het eerstvolgende commissiedebat daarover plaats. Namens het kabinet zijn dit keer de ministers Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat en David van Weel van Justitie en Veiligheid aanwezig.
![Een fietser op een speedpedelec (elektrische fiets die snelheden haalt van 45 kilometer per uur)](/sites/default/files/styles/medium/public/atoms/images/wegverkeer_en_verkeersveiligheid.jpg?itok=f0JzN8Eg)
Volg live
Het overleg vindt plaats in de Groen van Prinstererzaal. U kunt u live meekijken of meeluisteren met het debat. Via de website of de app Debatdirect kunt u het debat ook volgen.
Agenda en verslag
U kunt hier alle documenten bekijken die bij deze vergadering horen. Zodra het woordelijk verslag van deze vergadering klaar is, kunt u dit ook via deze link lezen. Hieronder enkele van de onderwerpen die op de agenda staan.
Fietsveiligheid en fatbikes
De afgelopen jaren zijn elektrische fietsen, en met name de zogenaamde fatbikes, erg populair geworden onder jongeren. Hoewel dat een positieve ontwikkeling is voor wat betreft bereikbaarheid, klimaat, leefbaarheid en gezondheid, neemt ook het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers toe. De Tweede Kamer heeft daarom gepleit voor het invoeren van een minimumleeftijd en een helmplicht voor gebruikers van die fatbikes.
Onderscheid
Daarvoor is het nodig fatbikes te onderscheiden van andere elektrische fietsen. Uit onderzoek blijkt het erg lastig dat onderscheid te maken. Belangrijkste argument is daarbij dat elk kenmerk dat gekozen wordt om het onderscheid te maken, eenvoudig te omzeilen is door fabrikanten. Daarom kiest de minister voor gerichte voorlichtingscampagnes voor jongeren en hun ouders, een promotiecampagne voor het vrijwillig gebruik van een fietshelm, dragen intensiever en strenger handhaven tegen illegale (opgevoerde) fatbikes, en intensiever toezicht op fabrikanten en verkopers van fatbikes.
Meerjarenplan
Het ministerie werkt ondertussen ook aan een Meerjarenplan Fietsveiligheid, dat dit voorjaar zal verschijnen. Daarin komt de bevordering van de veiligheid van alle soorten fietsen aan de orde.
Veilig verkeersgedrag
Twee keer per jaar stuurt de minister van I&W een brief ‘Stand van zaken van de verkeersveiligheid’ naar de Tweede Kamer. In de brief uit december 2024 gaat hij o.a. in op ontwikkelingen om het gedrag van automobilisten te verbeteren. Op dit moment loopt een onderzoek naar de mogelijke herinvoering van een alcoholslot om het rijden onder invloed te beteugelen. Ook de verbetering van het rijonderwijs en de beginnersregeling (specifieke interventies voor jongvolwassenen die net hun rijbewijs gehaald hebben) wordt onderzocht. Verder wordt ook gekeken hoe de beoordeling van de medische rijgeschiktheid verbeterd kan worden.
Handhaving
Naast deze preventieve maatregelen komt ook verbetering van de verkeershandhaving in de brief aan de orde: uitbreiden van geautomatiseerde handhavingsmiddelen (waaronder flitspalen) en de pilot ‘Op de radar’ om veelplegers van verkeersovertredingen scherper in de gaten te houden.
Voertuigautomatisering
De afgelopen jaren is veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van vervoer over de weg zonder menselijke bestuurder aan boord (Automated Driving Systems ADS). Nederland kent inmiddels een nationale aanpak om dat geautomatiseerd vervoer ook mogelijk te maken in het Nederlandse verkeer. Hiervoor zijn verschillende wetswijzigingen nodig. Deze zijn op het ministerie in voorbereiding. Daarbij wordt ook gekeken wat er in Europees verband nodig is om het vervoer mogelijk te maken, en wordt samenwerking gezocht met uitvoeringsorganisaties zoals Rijkswaterstaat, het CBR en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).