Uitgelicht : Rondetafelgesprek over misleidende influencers

Op woensdag 11 december van 16.00 tot 18.15 uur houdt de commissie voor Digitale Zaken een rondetafelgesprek over misleidende influencers. De commissieleden spreken met onder meer toezichthouders, wetenschappers, maatschappelijke organisaties en influencers zelf. Doel van dit rondetafelgesprek is het informeren van de commissie over (mogelijke) misleiding van jongeren door online influencers.

Volg live

Dit rondetafelgesprek vindt plaats in de Groen van Prinstererzaal van de Tweede Kamer. Via deze website kunt u live meekijken of meeluisteren.

Gespreksonderwerpen

Vragen die tijdens het rondetafelgesprek aan de orde kunnen komen zijn bijvoorbeeld: hoe groot is het probleem van misleiding van jongeren door online influencers? Wat is precies het verdienmodel van influencers? Welke mogelijkheden zijn er voor handhaving? Hoe werkt de psychologie van het beïnvloeden van het gedrag van jongeren?

Achtergrond

Jongeren worden niet altijd op een positieve manier beïnvloed door online influencers. Zo wordt er bijvoorbeeld onjuiste informatie over anticonceptie verspreid en worden jongeren de cryptowereld ingetrokken. Ook worden er medische claims en claims over producten gedaan die niet kloppen. Dit beeld wordt vaker geschetst, maar hoe groot is dit probleem in de praktijk?

Influencers kunnen geld verdienen aan marketing gericht op kinderen en jongeren. Dit doen zij door in filmpjes op sociale media de kwaliteiten van bepaalde producten en diensten te bespreken. Daarbij is niet altijd duidelijk dat er in feite sprake is van reclame: bedrijven betalen de influencer om hun producten of diensten aan te prijzen. De commissie wil zich informeren over hoe dit verdienmodel precies in elkaar steekt.

Wanneer influencers voordeel hebben van het aanprijzen van producten of diensten, moeten ze daarover duidelijk zijn. In veel gevallen zijn ze volgens de wet verplicht om bij hun bericht een sponsorvermelding te plaatsen. Daarin moet staan dat ze voor dit bericht een vergoeding of een ander voordeel ontvangen van een bedrijf. Gebeurt dit altijd? En zijn kinderen en jongeren hiermee voldoende beschermd tegen niet-passende online reclame en marketing?

Programma

Blok 1: Verdienmodel van influencers (16.00 - 16.45 uur)

  • Dr. Eva van Reijmersdal, universitair hoofddocent Persuasieve Communicatie, Universiteit van Amsterdam
  • Thierry Marchand, senior manager Public Policy Benelux, TikTok
  • Adriaan ter Braack, wetenschapsjournalist
  • Lotje Beek, beleidsadviseur, Bits of Freedom

Blok 2: Handhaving en regelgeving (16.45 - 18.15 uur)

•    Joost Bouhof, Content creator
•    Wes van Os, manager NikkieTutorials
•    Nick Boersma, programmamanager, Risk Factory
•    Janneke Toussaint, teammanager Digitale Economie, Autoriteit Consument en Markt (ACM)
•    Jan Boerboom, hoofd Marktintegriteit en Handhaving, Autoriteit Financiële Markten (AFM) 
•    Otto van der Harst, directeur, Stichting Reclame Code
•    Doran Houthoff, hoofd Toezicht, Commissariaat voor de Media (CvdM)
 

Terugkijken

Het rondetafelgesprek is terug te kijken. Er komt geen woordelijk verslag.