Uitgelicht : Rapport: digitale dienstverlening overheid kan beter
Het niveau van de digitale dienstverlening door de Nederlandse overheid kan op diverse punten beter. Dit blijkt uit een onderzoek dat bureau PBLQ heeft gedaan op verzoek van de Tweede Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken. Het onderzoek wordt betrokken bij het algemeen overleg dat de commissie op 10 december van 10 tot 13 uur houdt met staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming.
Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Kennisagenda 2020 ter versterking van de informatiepositie van Kamerleden en is begeleid door de leden Van der Molen (CDA) en Middendorp (VVD).
Achterstanden wegwerken
In twee internationale benchmarks (van de EU en de VN) lijkt het niveau van de digitale dienstverlening van de Nederlandse overheid de afgelopen jaren achteruit te zijn gegaan ten opzichte van andere landen. Uit het onderzoek van PBLQ blijkt dat een aantal landen het inderdaad beter doet op een aantal punten. Het bureau verwacht dat door trajecten die nu lopen, een deel van die achterstand wordt weggewerkt.
Veel te winnen
Dat geldt niet voor alle onderwerpen. In het onderzoek heeft PBLQ drie onderwerpen verdiept waarop Nederland relatief slecht scoort. Op het gebied van transparantie, over de werking van de overheid en het gebruik van persoonlijke data is nog veel te winnen. Daarnaast valt op dat er verschillen zijn tussen de domeinen, en dat met name het domein van de rechtspraak achterblijft, zowel ten opzichte van andere domeinen als internationaal.
Het onderzoek doet verschillende suggesties om verbeteringen op deze terreinen te realiseren.
Rapport lezen
Lees hier het volledige onderzoek van PBLQ.
Volg live
U kunt het overleg live volgen via de livestream van deze site en de app Debat Direct.