Uitgelicht : Luchtvaart
Luchtvaart draagt bij aan de welvaart in Nederland. Maar de luchtvaart heeft ook negatieve effecten, zoals geluidhinder en de uitstoot van vervuilende stoffen. De commissie voor Infrastructuur en Waterstaat debatteert hierover met minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat en staatssecretaris Jean Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur debatteert op dinsdag 4 februari 2025 van 16.30 tot 21.30 uur.
Volg live
Het debat vindt plaats in de Thorbeckezaal. Via deze website kunt u live meekijken of meeluisteren. Of kijk via de app of de website Debat Direct.
Agenda
U kunt hier alle stukken bekijken die bij deze vergadering horen.
Terugkijken
Het debat is terug te zien en het woordelijk verslag is te lezen zodra dat klaar is.
Terugdringen geluidshinder
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doorloopt momenteel een procedure om de geluidhinder in de omgeving van Schiphol terug te dringen. Deze zogenaamde ‘Balanced approach-procedure’ moet doorlopen worden wanneer een EU-lidstaat een exploitatiebeperking op een luchthaven met meer dan 50.000 vluchten per jaar wil doorvoeren om geluidhinder te beperken. Nederland is het eerste land dat de procedure op deze schaal doorloopt.
Twintig procent minder
De rechter geeft bepaald dat de staat binnen 12 maanden moet stoppen met het ‘anticiperend handhaven’ (gedogen) van overschrijding van de wettelijke geluidnormen. Er moet volgens de rechter een betere balans komen tussen de belangen van de omwonenden en het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie. Het kabinet wil de geluidhinder met 20 procent verminderen.
Toelichting
Op 27 januari heeft Madlener antwoorden gegeven op schriftelijke vragen van het Kamerlid Kostić over dit onderwerp. En op 28 januari jl. heeft de commissie een toelichting gekregen op de berekeningen in een technische briefing door ambtenaren van het ministerie, twee externe bureaus en het National Aerospace Centre (NLR).
Onderzoek draagvlak
Sinds 2018 laat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat regelmatig onderzoek doen naar het draagvlak voor luchtvaart onder het Nederlandse publiek. Uit het onderzoek uit 2024 blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders (77%) positief staat tegenover luchtvaart. Ook blijft het draagvlak voor verduurzaming groot en wordt aangegeven dat er prioriteit moet zijn voor veiligheid, natuur en milieu en landschap. Daarnaast blijkt dat het aantal voorstanders van krimp van de luchtvaart nog altijd hoger is dan het draagvlak voor groei.
Luchtruimherziening
Het kabinet werkt aan een slimmere indeling van het luchtruim. Een van de plannen is om luchthavens vanaf grotere hoogte te naderen. Vliegtuigen hoeven dan minder om te vliegen en stoten zo minder schadelijke stoffen uit.
Commissie experts en omwonenden
Een mogelijk vierde naderingspunt voor Schiphol leidt tot zorgen in de provincies Utrecht en Gelderland over verschuiving van vliegverkeer boven deze regio’s. De Tweede Kamer heeft daarom opgeroepen om een externe commissie van experts en omwonenden in te stellen. De minister heeft in een brief aangegeven welke opdracht hij de commissie wil meegeven.
Nachtsluiting Schiphol
Eind 2023 is besloten twee onderzoeken te laten uitvoeren naar maatregelen in de nacht op Schiphol. Het onderzoek over de impact op de omgeving laat zien dat een nachtsluiting zorgt voor meer nachtrust. Daar staat een verplaatsing van vluchten naar de randen van de nacht en de dag tegenover, waardoor het aantal vluchten in deze perioden toeneemt.
Natuurvergunning Maastricht Aachen Airport
Staatssecretaris Rummenie wil Maastricht Aachen Airport een nieuwe vergunning verlenen. De luchthaven wil andere typen vliegtuigen toelaten en toestellen de mogelijkheid geven om andere routes te vliegen. Volgens de staatssecretaris is er is geen sprake van meer stikstofuitstoot ten opzichte van de huidige situatie. Alleen neemt de geluidbelasting toe, maar dat zou binnen de normen vallen. Er zijn volgens de staatssecretaris geen grote negatieve effecten op Natura 2000 gebieden vastgesteld.