Uitgelicht : Commissiedebat over spoorveiligheid en ERTMS

De komende jaren wordt in Nederland het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) ingevoerd. Begin oktober heeft staatssecretaris Chris Jansen bepaald dat de spoorlijn tussen Vlissingen en Goes in Zeeland als proefbaanvak zal dienen. Over deze proef en de gevolgen daarvan, en andere aspecten van invoering van ERTMS, debatteert de commissie voor Infrastructuur en Waterstaat met de staatssecretaris op woensdag 11 december van 15.30 tot 19.30 uur.

Rood stoplicht bij een spoorwegovergang met daarachter een rijdende trein.

Volg live

Het debat vindt plaats in de Thorbeckezaal. Via de website kunt u live meekijken of meeluisteren. Of kijk via de app of website Debat Direct.

Agenda

U kunt alle stukken doornemen die bij deze vergadering horen.

ERTMS

Al enige jaren wordt gewerkt om het huidige treinbeveiligingssysteem ATB, dat nog uit de jaren 50 stamt, te vervangen door het nieuwere ERTMS. Het is een omvangrijk en kostbaar project dat het spoor veiliger maakt, de capaciteit vergroot en internationale spoorverbindingen vergemakkelijkt. 

Planning en uitvoering in Nederland

Ieder land volgt (in afstemming met de Europese Commissie) een eigen uitrolstrategie en planning, die zoveel mogelijk recht doen aan de specifieke omstandigheden van het betreffende spoornetwerk. In 2019 is ervoor gekozen om het hoofdspoornet in Nederland te voorzien van de meest actuele versie van ERTMS. Tegelijk met de invoering van ERTMS wordt in Nederland de oude treinbeveiliging verwijderd. Dit maakt dat de implementatie complexer is en meer tijd in beslag neemt dan in andere Europese landen. En daarmee wordt de implementatie ook kostbaarder.

Proefbaanvak in Zeeland

In oktober 2024 heeft staatssecretaris Jansen besloten dat de spoorlijn tussen Vlissingen en Goes in Zeeland als proefbaanvak zal dienen. Eerder was hier de Hanzelijn voor aangewezen. In 2029 zal daarvoor het treinverkeer tussen Vlissingen en Goes vier maanden lang worden stilgelegd. 

Omdat de lijn belangrijk is voor de regionale bereikbaarheid, zijn maatregelen overeengekomen om de hinder te beperken en de betrouwbaarheid van de alternatieve vervoerswijzen te vergroten. De komende jaren zullen de realisatie van het proefbaanvak en de compenserende maatregelen in overleg met de provincie en andere partners verder worden uitgewerkt. 

Terugkijken

Het debat is terug te kijken en het woordelijk verslag is te lezen zodra dat klaar is.