Rondetafelgesprek : Omvorming ProRail tot zbo. Het programma is aangepast naar aanleiding van de coronamaatregelen van de Kamer per 1 september 2020
De vergadering is geweest
10 september 2020
9:30 - 13:15 uur
9:30 - 13:15 uur
Locatie:
Groen van Prinstererzaal
Commissie: Infrastructuur en Waterstaat
Commissie: Infrastructuur en Waterstaat
HERZIENE CONVOCATIE
(tijdstip gewijzigd; was vanaf 10.00 uur)
(tijdstip gewijzigd; was vanaf 10.00 uur)
Bijlage
Deelnemers
-
E. Ziengs (VVD)
-
R.R. van Aalst (PVV)
-
M. Amhaouch (CDA)
-
R.A.J. Schonis (D66)
-
S.C. Kröger (GroenLinks)
-
C. Laçin (SP)
-
G.J. (Gijs) van Dijk (PvdA)
-
S.J.F. van der Graaf (ChristenUnie)
-
C. Stoffer (SGP)
Agendapunten
-
1
Programma
In verband met het corona-regime is het aantal sprekers per blok beperkt. Deelnemende Kamerleden kunnen per twee opeenvolgende blokken één vraag stellen.
Blok 1 ProRail 09.30 – 10.05 uur- Raad van Bestuur, de heer J. Voppen
- OR, mevrouw M. Frumau
Blok 2 Vervoerders en verladers- NS, de heer R. van Boxtel 10.10 – 10.45 uur
- FMN, de heer G. Veenstra
TUSSENTIJDSE WISSELING SPREKERS EN SCHOONMAAK
- DB Cargo, mevrouw N. van 't Riet 10.50 - 11.35 uur
- Evofenedex, de heer M. Wiesehahn
- RailGood, de heer H. Vroon
- OV-NL, afwezig, reeds vertegenwoordigd door andere organisaties
Blok 3 Reizigers-, werknemers- en brancheorganisaties- Rover, de heer F. Bos 11.40 – 12.25 uur
- FNV Spoor, afgemeld
- VNO-NCW, de heer F. de Groot
- IPO, de heer B. Boerman
Blok 4 Wetenschappers 12.30 – 13.15 uur- (Sandra) Van Thiel, hoogleraar Erasmus Universiteit
- (Wim) Derksen, o.m. medeauteur WRR-rapport ‘Het borgen van publiek belang’
- (Wijnand) Veeneman, universitair hoofddocent governance infrastructuur aan de TU Delft
-
2
Scope
De commissie voor Infrastructuur en Waterstaat zal binnenkort het wetsvoorstel Omvorming ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan (zbo) in behandeling nemen. Ter voorbereiding op die wetsbehandeling wenst de commissie zich te verdiepen in de standpunten vanuit de spoorsector en brancheorganisaties en de inzichten van wetenschappers. Centrale vraag daarbij is wat de verwachtingen zijn ten aanzien van de voor- en nadelen van ProRail als zbo ten opzichten van huidige status van ProRail als besloten vennootschap. Onderdeel daarvan zijn de te verwachten effecten voor de bedrijfsvoering van vervoerders en verladers, de te verwachten gevolgen voor de reiziger en de concrete verschillen in de bestuurlijke verhoudingen tussen het ministerie en ProRail. De commissie richt zich daarbij niet alleen tot het wetsvoorstel maar is ook benieuwd naar de mogelijke consequenties van lagere regelgeving in dit kader.
-
3
Position papers:
Te behandelen:
Loading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading data