Rondetafelgesprek : Digitalisering in het hoger onderwijs
De vergadering is geweest
20 november 2019
11:00 - 13:00 uur
11:00 - 13:00 uur
Locatie:
Troelstrazaal
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
HERZIENE CONVOCATIE
agendapunt met * toegevoegd
agendapunt met * toegevoegd
Bijlage
Deelnemers
-
Voorzitter
O.C. Tellegen (VVD) -
J.M. Paternotte (D66)
-
F.W. Futselaar (SP)
-
A.D. Wiersma (VVD)
-
E.M. Westerveld (GroenLinks)
Agendapunten
-
1
Genodigdenlijst
Blok 1 11.00-12.00
Onderzoekers / experts
- Peter van Lieshout, hoofdauteur WRR-rapport ‘Naar een lerende economie’ (2013)’
- Bart Karstens, Rathenau Instituut, programma Digitale samenleving
- Barend van der Meulen, Universiteit Twente, CHEPS
- Christien Bok, impulsmanager Onderwijs Surfnet (studiedata benutten)
- Harold Bekkering, hoogleraar sociaal-cognitieve neurowetenschappen aan het Donders Instituut voor Hersenen, Cognitie en Gedrag van de Radboud Universiteit Nijmegen
Blok 2 12.00-13.00
Gebruikers(perspectief)
- Theo Bakker, VU Student Analytics project - ook aanvoerder van versnellingsplan zone
over Veilig en Betrouwbaar Benutten van Studiedata - Roos van Leeuwen, portefeuillehouder Digitalisering - Landelijke Studentenvakbond
- Rens van der Vorst, Techfilosoof en hoofd IT Innovatie bij Fontys Hogescholen
- Ulrike Wild, Regisseur Onderwijsinnovatie en Programmadirecteur Flexibilisering, Wageningen University&Research en ook aanvoerder zone flexibilisering van het versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT
- Thijs van den Broek, docent Hogeschool Windesheim
-
2
Digitalisering in het hoger onderwijs
De leden willen graag meer zicht krijgen op de huidige en de te verwachten digitale ontwikkelingen in het hoger onderwijs, en willen oog hebben voor zowel kansen als risico’s. Tevens realiseren zij zich dat deze ontwikkelingen vanuit verschillende perspectieven kunnen worden bezien: die van student, docent, instelling, overheid. Er valt daarbij te denken aan vragen als:- Welke wensen leven er bij studenten en docenten met betrekking tot digitalisering in het hoger onderwijs?
- Welke vaardigheden van studenten en docenten vraagt een verantwoorde inzet van digitalisering in het hoger onderwijs?
- Wat zijn, in vergelijking met persoonlijk onderwijs, de praktische gevolgen van (digitaal) onderwijs-op-afstand voor de kwaliteit van het onderwijs en het student-docentcontact? Wat zijn de voor- en nadelen?
- Welke motieven bestaan er voor de inzet van digitalisering in het hoger onderwijs? Wat zijn (goede) voorbeelden?
- Gegeven de spanning tussen digitalisering en privacy, welke waarborgen voor privacy zijn er mogelijk?
- Welke ervaringen zijn er met learning analytics, open leermiddelen en flexibilisering zoals met edubadges? Hoe wenselijk is dit alles, wat zijn de voor- en nadelen?
- Wat is de gewenste rol van de (rijks)overheid ten aanzien van digitalisering in het hoger onderwijs?
-
3
Position papers
Te behandelen:
Loading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading dataLoading data