Rondetafelgesprek : Lumpsumfinanciering
De vergadering is geweest
23 januari 2019
15:15 - 16:15 uur
15:15 - 16:15 uur
Locatie:
Wttewaall van Stoetwegenzaal
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
HERZIENE CONVOCATIE
i.v.m. toevoeging position papers
i.v.m. toevoeging position papers
Bijlage
Deelnemers
-
Voorzitter
O.C. Tellegen (VVD) -
K.A.E. van den Hul (PvdA)
-
P.H. van Meenen (D66)
-
R.J. (Rudmer) Heerema (VVD)
-
M.R.J. Rog (CDA)
-
E.M. Westerveld (GroenLinks)
Agendapunten
-
1
Genodigdenlijst
- René Flippo, directeur Samenwerkingsverband PO Zuidoost Utrecht; mede-auteur onderzoek “De medezeggenschapsketen in passend onderwijs. Juridische knelpunten en oplossingen”; lid twee Raden van Toezicht in het basisonderwijs
- Arjan Linthorst, docent VO, mede-auteur NRC-artikel Schoolbesturen stop met oppotten, 19-12-2017
- Marije van den Bergj ournalist/onderzoeker (persbericht onderzoek ‘Helft van het onderwijsgeld komt niet in de klas terecht’, 5-11-2018, www.geldstromendoordeschool.nl)
- Jordy Klaas, voorzitter LAKS
- Frans van Haandel, leraar wiskunde, tevens zelfstandig ondernemer in de ict, auteur 'Wordt de lumpsum in het onderwijs doelmatig
besteed?', Onderwijzerblog, 11 maart 2018
- Chantal Traa, leraar PO, sectorconsulent medezeggenschap bij de AOb
- René Flippo, directeur Samenwerkingsverband PO Zuidoost Utrecht; mede-auteur onderzoek “De medezeggenschapsketen in passend onderwijs. Juridische knelpunten en oplossingen”; lid twee Raden van Toezicht in het basisonderwijs
-
2
Position papers
Te behandelen:
Loading dataLoading dataLoading dataLoading data -
3
Opzet rondetafel
Het doel van het gesprek is om zicht te krijgen op de praktijk van verantwoording en medezeggenschap over de besteding van onderwijsgeld en kennis te nemen van opvattingen die daarover in de praktijk leven.
In de Kamer is al geruime tijd aandacht voor lumpsumbekostiging in het onderwijs en de verantwoording over de besteding van het onderwijsgeld.
Er zijn een aantal rondetafelgesprekken georganiseerd.
Aandachtspunten tijdens dit gesprek kunnen zijn:
- De mate van financiële expertise
- bij schoolbesturen
- bij scholen, zowel bij schoolleiders en medezeggenschap - Mate van betrokkenheid van schoolleiders, leraren, medezeggenschap bij de besteding van onderwijsgeld
- in hoeverre worden ze er nu bij betrokken?
- in hoeverre willen ze erbij betrokken worden?
- wat zijn de ervaringen met besteding middelen werkdrukakkoord?
- welke financiële informatie wil medezeggenschap wel / niet ontvangen? - Prioriteiten in de begroting
- waar wordt het eerst op bezuinigd?
- en waarop het laatst? - Mate van interne en externe verantwoording en verbeterpunten in de verantwoording
- huidige stand van zaken
- aspecten zoals: beleidsrijk begroten, je doelen duidelijker koppelen aan geld en daarover rapporteren,
toewerken naar meer zicht op doelmatigheid van bestedingen (advies Onderwijsraad)
- (overige) verbeterpunten
- De mate van financiële expertise