Rondetafelgesprek : Onderwijsvernieuwingsconcepten in relatie tot regelgeving (funderend onderwijs)

De vergadering is geweest

12 maart 2014
14:00 - 16:30 uur
Locatie: Groen van Prinstererzaal
Commissie: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Bijlage

Deelnemers

  • Voorzitter
    A.G. Wolbert (PvdA)
  • P.H. van Meenen (D66)
  • M.R.J. Rog (CDA)
  • R. Bisschop (SGP)
  • K.C.J. Straus (VVD)
  • L. Ypma (PvdA)
  • J.J. (Jasper) van Dijk (SP)

Agendapunten

  1. 1

    Lijst met genodigden

    Blok 1: 14.00 - 15.15
     
    • Hetty Belgers, Directeur Synergieschool
    • Jos Rutten, Directeur Talentencampus Venlo
    • Bart Eigeman, Voorzitter Vereniging IKOOK (Sterrenschool)
    • Mirjam Smit, Teamleider onderwijs Hoogbegaafden (Hoogbegaafdenschool Venlo)
    • Sjef Drummen, Directielid Niekée / Agora, Directielid Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML)
    • Jelmer Evers, Auteur “Het Alternatief”
    • Koen Groeneveld, Hoofd Verenigde Bijzondere Scholen
    • Hans Theeboom, Bestuurslid O4NT
            
    Blok 2: 15:15 – 16:30 
     
    • Annette van Valkengoed, Directeur Laterna Magica (Verhinderd)
    • Jacqueline de Theije, Initiatiefnemer Democratisch Onderwijs Eindhoven – DOE040
    • Joris Spekle, Conceptontwikkelaar Partnerschapschool
    • Marjolein Ploegman, Oprichter/Lokaal bestuurder De School
    • Rob Martens, Hoogleraar Onderwijsvernieuwing
    • René Kneyber, Auteur “Het Alternatief”
    • Willem Wagenaar, Voorzitter Samenwerkingsorgaan Vernieuwend Onderwijs
    • Ad Boes, Initiatiefnemer Red het Basisonderwijs


    De directe aanleiding voor dit rondetafelgesprek is een brief van de ontwikkelaars van het AGORA-onderwijsconcept waarin verzocht werd om een gesprek. De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten voor dit gesprek ook vertegenwoordigers van enkele andere vernieuwingsconcepten uit te nodigen. Centraal thema van het gesprek is in hoeverre huidige wet- en regelgeving een barrière vormt voor onderwijsvernieuwingsconcepten. Een drietal concrete vragen zouden een leidraad kunnen vormen voor het gesprek:

     
    • Wat is het belang van onderwijsvernieuwingsconcepten voor het Nederlandse onderwijssysteem?
    • Welke belemmeringen ervaren leraren en bestuurders in de praktijk?
    • Hoe kan de Kamer deze belemmeringen aanpakken?


    Het gesprek kan een goede opmaat zijn voor het algemeen overleg dat de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft op 20 maart 2014 met de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over regeldruk in het onderwijs.