Procedurevergadering : Bespreking werkwijze commissie I&M

De vergadering is geweest

16 januari 2013
11:15 - 12:15 uur
Locatie: Thorbeckezaal
Commissie: Infrastructuur en Milieu (2010-2017)

Bijlagen

Deelnemers

  • Voorzitter
    P.F.C. (Paulus) Jansen (SP)
  • T.R. van Dekken (PvdA)
  • A.A. (Albert) de Vries (PvdA)
  • R.J. (Remco) Dijkstra (VVD)
  • S. van Veldhoven (D66)
  • F. Bashir (SP)
  • M. de Graaf (PVV)
  • J. Houwers (VVD)
  • S. de Rouwe (CDA)
  • T.M.Ch. Elias (VVD)
  • B.G. de Boer (VVD)
  • A.H. Kuiken (PvdA)
  • N.P.M. Klein (50PLUS)

Agendapunten

  1. 1

    Vaste vergaderfrequenties voor regelmatig terugkerende I&M-onderwerpen

    Besluit: dit onderwerp wordt opnieuw geagendeerd voor de procedurevergadering d.d. 30 januari 2013.

  2. 2

    Organiseren rondetafelgesprekken/hoorzittingen

    Besluit: De commissie zal vanaf nu de volgende procedure hanteren voor het organiseren van rondetafelgesprekken/hoorzittingen:

    1. Leden die een rondetafelgesprek/hoorzitting willen houden, dienen per e-mail een voorstel in, met daarin in ieder geval:
      • het thema en het doel van de bijeenkomst,
      • de structuur van de bijeenkomst (hoeveel blokken en wat voor gesprekspartners per blok),
      • de duur van de bijeenkomst.
    2. Dit voorstel wordt besproken in de eerstvolgende procedurevergadering. Als ermee wordt ingestemd, wordt meteen geïnventariseerd welke leden erbij aanwezig zullen zijn. Aanmelding is niet vrijblijvend. Indien een lid zich later afmeldt, dan geldt de inspanningsverplichting om een ander lid van de fractie voor te dragen.
    3. De duur van het rondetafelgesprek/hoorzitting is afhankelijk van het aantal leden dat deelneemt: hoe meer leden deelnemen, hoe langer het kan duren. 
    4. Vervolgens krijgen fracties, die aan het rondetafelgesprek/hoorzitting deelnemen, de gelegenheid om per e-mail suggesties aan te leveren voor genodigden. Elke fractie levert maximaal 3 suggesties aan en geeft daarbij aan wat de voorkeursvolgorde is (voor het geval er een selectie moet worden gemaakt).
    5. De commissiegriffie stelt op basis van de suggesties van de fracties een conceptprogramma op. In principe worden er maximaal 4 genodigden per uur uitgenodigd. Dit conceptprogramma wordt besproken in een procedurevergadering. Na vaststelling van het programma door de commissie wordt er terughoudend omgegaan met het toevoegen van extra genodigden.
    6. Genodigden worden gevraagd om ter voorbereiding op het rondetafelgesprek/hoorzitting een position paper aan te leveren van maximaal 1 A4.

    Ter informatie: het verschil tussen een rondetafelgesprek en een hoorzitting

    Bij een rondetafelgesprek worden de genodigden niet na elkaar bevraagd zoals bij de hoorzitting, maar zitten zij gezamenlijk bij de commissie aan tafel, zodat interactie tussen Kamerleden en genodigden mogelijk is en sprekers op elkaar kunnen reageren. Het voordeel van een rondetafelgesprek is dat de genodigden met elkaar in discussie kunnen gaan. Het voordeel van een hoorzitting is dat er dieper op bepaalde kwesties kan worden ingegaan.
    Naast deze twee vormen bestaat ook de vorm van de uitgebreide hoorzitting (de zogenaamde 'Hoorzitting nieuwe stijl'). Deze hoorzittingen kennen een gerichte inhoudelijke analytische voorbereiding door middel van een korte onderzoeksfase vooraf, ondersteund door commissiegriffie/BOR. Ook voor deze hoorzittingen geldt de bovenstaande procedure.

  3. 3

    Pilot Parlement en Wetenschap

    De commissie IenM is één van de twee deelnemende commissies aan de pilot Parlement en Wetenschap. Dit geeft u de mogelijkheid op verschillende wijzen wetenschappelijke expertise in te winnen, afhankelijk van uw informatiebehoefte. U kunt een vraag stellen via de online kennisdesk, een ontbijtbijeenkomst met meerdere wetenschappers of een college door één wetenschapper organiseren, een factsheet of een reflectie op een regeringsrapport aanvragen en een abonnement nemen op de nieuwsbrief. Zie voor meer informatie Plein2.

    Op 24 oktober 2012 heeft de commissie besloten tot drie thema’s voor activiteiten in het kader van deze pilot. Deze onderwerpen zijn 1) de Europese milieu- en klimaatdoelstellingen en de transitie naar duurzame economie (dhr. Klein), 2) groeiscenario’s voor mobiliteitsbeleid (mw. Kuiken) en 3) omgevingsrecht (dhr. Jansen). Over groeiscenario’s voor mobiliteitsbeleid vond een ontbijtbijeenkomst plaats op 29 november 2012.

    Besluit:

    1. Er is behoefte aan ontbijtbijeenkomsten over omgevingsrecht op zeer korte termijn en over Europese milieu- en klimaatdoelstellingen en de transitie naar een duurzame economie op langere termijn.
    2. Na bovenstaande ontbijtbijeenkomsten wordt een inventarisatie gehouden onder leden voor nieuwe onderwerpen en activiteiten.
    3. De ervaringen met de ontbijtbijeenkomsten die reeds hebben plaatsgevonden is positief. Er is duidelijk voorkeur voor ontbijtbijeenkomsten in de vroege morgen boven bijeenkomsten rond lunchtijd.

     

  4. 4

    Voorzitterschap bij commissieactiviteiten

    Besluit: de voorzitter en ondervoorzitter van de commissie zitten zoveel mogelijk commissieactiviteiten zelf voor. Wanneer zij beiden verhinderd zijn, stuurt de commissiegriffie een mail aan alle leden van de commissie met de vraag welk Kamerlid in staat en bereid is om de desbetreffende commissieactiviteit voor te zitten. Het geldende principe van anciënniteit hoeft wat de commissie betreft in deze niet te worden gevolgd. Mocht geen enkel lid zich als voorzitter melden, dan wordt bij de desbetreffende activiteit ter plekke besloten wie van de aanwezige woordvoerders de activiteit zal voorziiten. 

  5. 5

    Aanwezigheid van fractiemedewerkers bij technische briefings

    Besluit: De commissie is van mening dat fractiemedewerkers in principe als toehoorders aanwezig mogen zijn bij technische briefings, mits er van hun fractie een Kamerlid aan de briefing deelneemt. Uitzonderingen hierop moeten echter mogelijk blijven. Een voorstel voor een precieze formulering van het besluit hierover wordt besproken in de procedurevergadering d.d. 30 januari 2013.

  6. 6

    Mandaat aan de commissiegriffie om te rappeleren op commissieverzoeken en feitelijke vragenlijsten

    Besluit: de commissiegriffie wordt gemandateerd om, namens de commissie, schriftelijk te rappeleren op commissieverzoeken en feitelijke vragenlijsten.

  7. 7

    Ter informatie: verzoeken om brief van bewindspersoon

    Verzoeken om brieven van één of meerdere bewindspersonen dienen via de procedurevergadering van de commissie te verlopen (of in geval van spoed via een e-mailprocedure), en niet via de regeling van werkzaamheden gedaan te worden. Uitzondering hierop zijn brieven die een duidelijke relatie hebben met de plenaire agenda.

  8. 8

    Buitenlandse werkbezoeken

    Besluit: De commissie ziet nu geen aanleiding voor het plannen van een buitenlands werkbezoek. De commissie besluit voor de toekomst dat buitenlandse werkbezoeken dienen aan te sluiten op de actuele agenda van de commissie.

  9. 9

    Interparlementaire conferenties met een beperkte afvaardiging

    Besluit: Voor deelname aan (interparlementaire) conferenties geldt in principe dat de voorzitter dan wel ondervoorzitter de commissie vertegenwoordigt. Indien zowel voorzitter als ondervoorzitter verhinderd zijn, geldt voor de commissie I&M de volgende procedure op basis waarvan bepaald wordt welk lid/leden namens de commissie aan de conferentie deelneemt(en):

    • Ingeval meer leden belangstelling tonen voor deelname aan een conferentie, waarvoor de voorzitter en ondervoorzitter verhinderd zijn, dan er plekken zijn te vergeven in de delegatie, worden de leden op volgorde van fractiegrootte aangewezen, waarbij geldt dat elke fractie eenmaal aan de beurt komt.
    • De procedure heeft betrekking op de fracties die hun belangstelling kenbaar hebben gemaakt om namens de commissie deel te willen nemen aan een interparlementaire conferentie. Een fractie die voor een conferentie geen belangstelling toont verliest niet het recht tot deelname voor een volgende conferentie. Pas als alle fracties eenmaal aan de beurt zijn geweest, wordt een nieuwe ronde gestart.
    • De volgende volgorde van de fracties wordt gehanteerd:
      VVD
      PvdA
      PVV
      SP
      CDA
      D66
      CU
      GL
      SGP
      PvdD
      50PLUS
    • Bij fracties die een gelijk aantal zetels hebben, in dit geval PVV en SP (beide 15 zetels) en PvdD en 50PLUS (beide 2 zetels), komt de in het rijtje als eerstgenoemde fractie aan de beurt.
    • Het staat de commissie vrij om in een individueel geval onderbouwd van deze procedure af te wijken.