Zorgen om uitvoering tolheffing
9 september 2015, wetsvoorstel - Geen enkele fractie is echt enthousiast over de tolheffing die minister Schultz (Infrastructuur) wil invoeren bij de Blankenburgtunnel en de ViA15. De Kamer wil meer weten over de uitvoering van het tolsysteem.
De regering wil op twee plekken tol gaan heffen: bij de nieuwe Blankenburgtunnel en bij de ViA15. Met de Blankenburgtunnel komt er een verbinding tussen de A15 bij Rozenburg en de A20 tussen Maassluis en Vlaardingen. De ViA15 is de nieuwe verbinding tussen de A15 vanaf knooppunt Valburg naar de A12 bij Zevenaar. Volgens de minister is tolheffing nodig om deze dure infrastructuurprojecten te kunnen betalen. Visser (VVD) zou liever geen tol heffen, maar gaat akkoord omdat ze graag wil dat deze wegen er komen. Ook onafhankelijk Kamerlid Houwers neemt de tol voor lief, omdat de infrastructuurprojecten anders niet doorgaan.
PVV en SP tegen tolheffing
De automobilisten zijn opnieuw de klos, vindt Madlener (PVV). Hoewel hij de Blankenburgtunnel hard nodig vindt, wil hij niet dat mensen daar straks tol voor moeten betalen. Bashir (SP) had de infraplannen voor de Blankenburgtunnel en de verlenging van de A15 liever geschrapt: "Dan hoefden we nu ook niet over tol te spreken". Daarnaast vindt hij dat tolheffing het gebruik van de wegen ontmoedigt. Hij vreest dat het daardoor "elitewegen" worden. Bisschop (SGP) is niet per se tegen dit wetsvoorstel, maar zet wel vraagtekens bij tolheffing als principe. De automobilist betaalt immers al allerlei autobelastingen en de aanleg van infrastructuur wordt primair publiek gefinancierd.
Veel vraagtekens bij uitvoering en handhaving
Omdat de wegen er anders niet komen, wil een meerderheid van de Kamer de tolheffing toch steunen. Wel hebben veel fracties nog vragen over de uitvoering van het systeem. Hachchi (D66) vraagt hoe de inning precies gaat verlopen en hoe het zit met de privacy van de automobilisten. Omdat er geen slagbomen komen, maar een free-flowsysteem is de automobilist zelf verantwoordelijk voor de betaling van het tolbedrag van €1,18. Als hij dat vergeet, krijgt hij meteen een aanmaning van €7. Dat vindt Van Helvert (CDA) "een ruwe en weinig klantvriendelijke aanpak". Hoogland (PvdA) en Visser sluiten zich daarbij aan. Zij pleiten voor een kosteloze aanmaning of een gewenningsperiode.
Hoe laten we buitenlandse voertuigen betalen?
Een ander knelpunt is hoe buitenlandse automobilisten gaan betalen. Van Helvert vat de vragen van verschillende woordvoerders samen: worden buitenlandse nummerborden herkend en krijgen die chauffeurs een rekening? Hachchi wijst op het belang hiervan, want "tolheffing heeft alleen draagvlak als niemand het systeem kan ontwijken". Dat is de minister met de Kamer eens. Zij onderzoekt hoe zij buitenlanders kan laten betalen en is bezig met de internationale uitwisseling van kentekengegevens. Omdat de Kamer nog zo veel vragen over de uitvoering van het tolsysteem heeft, wil de minister de Kamer hier later nog inspraak in geven.
De Kamer stemt op 22 september over het wetsvoorstel en de ingediende moties.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.