Zorgen om Franse invloed op Air France-KLM

16 maart 2016, debat - Is de machtsverhouding tussen Nederland en Frankrijk wel in balans binnen Air France-KLM? De Kamer maakt zich zorgen en debatteert hierover met de regering.

De positie van Air France-KLM en Schiphol is van groot belang voor de Nederlandse economie. Dankzij de internationale connecties van KLM is de luchthaven een belangrijke internationale hub. Dat biedt veel bedrijvigheid en dus werkgelegenheid. Maar volgens Graus (PVV) is de invloed van de Fransen op de holding te groot en moeten we vrezen voor de belangen van KLM. Van Helvert (CDA) vindt dat de Fransen de salamitactiek toepassen: elke keer snijden ze weer een plakje van KLM af. "Straks is de worst op!", waarschuwt hij. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) wijst erop dat Air France-KLM een beursgenoteerd bedrijf is, "waar wij niet in de cockpit zitten".

Air France neemt niet dezelfde maatregelen als KLM

Het zit de Kamer niet lekker dat KLM wel flinke hervormingen heeft doorgevoerd maar Air France niet. Monasch (PvdA) brengt de stakingen van het Franse personeel tegen de nieuwe arbeidsvoorwaarden in herinnering. Daarna werden hervormingen weer uitgesteld door de Fransen. Ook Smaling (SP) constateert dat het KLM-personeel inlevert, terwijl het personeel van Air France geen stappen zet. Belhaj (D66) vraagt het kabinet om meer druk op de Fransen uit te oefenen om verdere stakingen te voorkomen. "Het is absoluut van belang dat ook daar stappen worden gezet", erkent Dijksma. In haar contacten vraagt zij daar ook aandacht voor.

Wat is de toekomst van Schiphol en KLM?

Graus en Van Helvert zijn bezorgd over het aantal Nederlanders in de leiding van het bedrijf. Er moeten volgens hen niet te veel taken naar de Fransen gaan, omdat we daardoor grip verliezen. Maar volgens Elias (VVD) moet het bedrijf juist naar buiten kijken, want de concurrentie komt van buiten, van goedkope luchtvaartmaatschappijen. Air France-KLM moet de slag naar de toekomst maken. "De vijand zit niet in Parijs", beaamt minister Dijsselbloem (Financiƫn). Die zit buiten Europa, want daar zitten de concurrenten. Het bedrijf zal zichzelf op orde moeten brengen, vindt hij. Dijksma is dat met hem eens: kostenbesparing en het verhogen van de productiviteit zijn nodig om concurrerend te kunnen blijven.

De Kamer stemt op 22 maart over de ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.