Zorgen om belangen KLM en Schiphol
26 oktober 2016, debat - Wat is er waar van de geruchten? Worden er onderdelen van KLM overgeheveld naar Air France in Parijs? De Kamer vraagt het kabinet te strijden voor de Nederlandse belangen.
De Telegraaf onthulde dat KLM zelfstandigheid dreigt te verliezen aan Air France in Parijs. De nieuwe topman van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, zou bijvoorbeeld de KLM-divisie Engineering & Maintenance willen onderbrengen bij de holding in Parijs. Ook zou hij zitting willen nemen in de raad van commissarissen van KLM.
Over deze geruchten leven Kamerbreed grote zorgen. Ook in de Franse media circuleren dergelijke speculaties. "En die zitten er meestal niet naast", waarschuwt Graus (PVV). Met de nieuwe directeur lijken er ook nieuwe wetten te gaan gelden, vreest Van Helvert (CDA).
Nederlands belang
Een overheveling van werkgelegenheid en landingsrechten naar Parijs zou dramatische gevolgen hebben voor Schiphol en de werkgelegenheden hier, constateert Elias (VVD). Een zelfstandig opererend KLM is nodig in het belang van de hub Schiphol, vindt ook Belhaj (D66). Doe KLM niet in de uitverkoop, is de oproep van Monasch (PvdA).
Van Helvert en Elias wijzen op het concept van één bedrijf en twee zelfstandige luchtvaartbedrijven. Dat model mag van hen niet veranderen. Ook minister Dijsselbloem (Financiën) hecht zeer aan dat model. Hij heeft dat gisteren ook nog besproken met Janaillac.
Afspraken geschonden?
Belhaj brengt de afspraken in herinnering die ooit gemaakt zijn tussen KLM en Air France. Geen verdere centralisatie naar Parijs, geen overheveling van banen en zelfstandig financieel beheer voor KLM.
Hoe hard zijn de afspraken die ooit gemaakt zijn? Smaling (SP), Belhaj en Elias willen van staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) weten of die nu van tafel zijn.
Wat toen is afgesproken, geldt nog steeds, verzekert de staatssecretaris. De vorige topman, Alexandre de Juniac, heeft dat niet op persoonlijke titel gedaan, maar namens het bedrijf. Dijksma gaat er dus van uit dat de afspraken nog steeds staan.
Zie ook:
-
Het overzicht van de laatste debatten in het kort
-
De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.