Wijziging van de Wet vrachtwagenheffing
26 maart 2025, wetsvoorstel – Implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is reden om de Wet vrachtwagenheffing aan te passen. De Kamer debatteert erover met minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat).
De wijziging van de tolheffingsregels vloeit voort uit de herziening van de Europese Eurovignetrichtlijn. De bedoeling van die herziening is om emissies van voertuigen te verminderen. Dat gebeurt onder andere door de principes "de gebruiker betaalt" en "de vervuiler betaalt" sterker te verankeren. Het is bovendien goed dat er internationaal een gelijk speelveld komt, zegt de minister.
Gevolgen heffing
De vrachtwagenheffing betekent een lastenverzwaring voor Nederlandse truckers, benadrukken Heutink (PVV) en Pierik (BBB). En die hogere vervoerskosten worden vervolgens doorberekend aan de samenleving. Ook vrezen ze dat vrachtwagens gaan uitwijken naar provinciale wegen waar de heffing niet geldt, wat kan leiden tot meer ongelukken en hogere onderhoudskosten.
De vrachtwagenheffing zorgt voor hogere kosten voor vrachtwagenvervoerders, erkent Madlener, maar het gaat om slechts 1% tot 3% van de totale kosten. Bovendien gaat de opbrengst voor een groot deel terug naar de sector. De minister verwacht niet dat vrachtwagens massaal zullen uitwijken naar wegen waarvoor de heffing niet geldt. Als dat toch gebeurt, worden er alsnog maatregelen genomen.
Ondernemers moeten kunnen vertrouwen op consistent en betrouwbaar overheidsbeleid, betoogt Veltman (VVD). Ze wil daarom dat de afspraak om de netto-opbrengst van de heffing terug te sluizen naar de sector, langer wordt vastgelegd. Dit geld kan gebruikt worden voor verduurzaming. Het kabinet respecteert de gemaakte afspraak, verzekert Madlener.
Verduurzaming
Het is verstandig om de regels in Europa te harmoniseren, zegt De Hoop (GroenLinks-PvdA). Ondernemers die niet meedoen aan de verduurzaming van het vrachtwagenvervoer, moeten daar volgens hem voor betalen. En gezien de kosten die vrachtwagenvervoer veroorzaakt, zou de sector meer kunnen meebetalen aan het onderhoud van infrastructuur. Dat is een politieke weging, reageert de minister, die de vervoerssector niet wil opzadelen met nog hogere kosten.
De hoogte van de vrachtwagenheffing hangt af van verschillende factoren. Van Dijk (NSC) oppert om geluidshinder en luchtvervuiling zwaarder te laten meewegen. Dit omdat die een direct effect hebben op de gezondheid van omwonenden.
Zero-emissievrachtwagens krijgen vier jaar een korting op de vrachtwagenheffing. Bamenga (D66) vraagt zich af of dat lang genoeg is. Is emissievrij rijden op deze manier een goede businesscase voor vervoerders? Er is een beweging in gang gezet, reageert de minister, en de terugsluis helpt daarbij.
De Kamer stemt op 1 april over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende motie.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Direct