Wet fiscale arbitrage
5 juni 2019, wetsvoorstel - In welk land moet een persoon of bedrijf belasting betalen? Geschillen hierover moeten via arbitrage opgelost worden, zo regelt een Europese richtlijn. De Kamer debatteert hierover met staatssecretaris Snel (Financiën).
Belastingverdragen moeten voorkomen dat bedrijven of personen dubbele belasting betalen. Maar omdat landen verdragen anders uitleggen, gebeurt dat soms toch. Nationale belastingdiensten overleggen daarover, maar komen er niet altijd uit. Als een belanghebbende, veelal een belastingplichtige, daarom vraagt, moeten EU-lidstaten dit soort fiscale geschillen voortaan oplossen via een arbitragecommissie.
Arbitrage moet jarenlange procedures voorkomen, zegt staatssecretaris Snel, en biedt een oplossing voor belastingplichtige personen of bedrijven die actief zijn in verschillende EU-landen. Hij beschouwt de richtlijn als een stok achter de deur voor EU-lidstaten om tot een oplossing in fiscale geschillen te komen.
Schrijnende gevallen
Als personen of kleine ondernemers dubbele belasting moeten betalen, zegt Lodders (VVD), komen ze in grote financiële problemen. Zij verwacht dat arbitrage tussen EU-lidstaten voor een deel van deze schrijnende gevallen een oplossing biedt. We moeten voorkomen dat mensen door de bureaucratie vermorzeld worden, zo sluit Omtzigt (CDA) daarbij aan.
Fiscale arbitrage biedt belastingplichtigen rechtszekerheid, benadrukt Mulder (PVV). Maar hij wil niet dat de Europese richtlijn leidt tot een "Brussels arbitrage-instituut met directeuren, dure patserbakken en veel voorlichters en woordvoerders". Dit is niet de bedoeling, verzekert de staatssecretaris.
Belastingontwijking
Een arbitragecommissie zou nooit gebruikt mogen worden om belasting te ontwijken, betoogt Leijten (SP). Zij wil voorkomen dat de commissie een nieuw instrument wordt voor multinationals om zo min mogelijk te betalen. Daarom zou volgens haar in de wet moeten worden vastgelegd dat de Belastingdienst in zo'n geval niet hoeft mee te werken aan arbitrage.
Snels (GroenLinks) deelt de argumentatie van Leijten grotendeels: is het daarom niet logischer om arbitrage alleen toe te staan bij dubbele belasting? Daarnaast suggereert hij om ook een commissie of meldpunt in te stellen voor gevallen van "dubbele niet-belasting".
Het gaat bij arbitrage meestal maar niet altijd om dubbele belastingen, zegt staatssecretaris Snel. Hij noemt het voorbeeld van pensioenfondsen, waarbij belastingheffing pas in de toekomst plaatsvindt. Antimisbruikbepalingen in belastingverdragen bieden in zijn ogen al voldoende mogelijkheden om het toepassen van arbitrage voor belastingontwijking te voorkomen.
De Kamer stemt op 11 juni over het wetsvoorstel en de ingediende motie.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Gemist